دنیای شطرنجی مهدیس
دنیای شطرنجی مهدیس

دنیای شطرنجی مهدیس

مسابقات رده های سنی مدارس آسیا 2016

باسلام . این مطلب رو تو شب قبل از پایان مسابقات رده های سنی مدارس آسیا 2016 تنظیم می کنم و به بررسی افرادی که می توانند در جداول مختلف (خصوصا هموطنان گرامی) به مقام قهرمانی دست یابند می پردازم  البته بدلیل حضور مهدیس در گروه دختران کمتر از 7 سال و داشتن مطلب مجزا ، این رده بررسی نخواهد شد ، نتایج نهایی مسابقات هم پس از مسابقات اضافه خواهد شد.

9 سال دختران

در حالیکه در شروع مسابقات و از 14 ریتینگ دار جدول تنها سه بازیکن خارجی حضور داشتند و نفرات اول و دوم جدول هم متعلق به ایران بود ، ما هیچ شانسی برای کسب مدال طلا نداریم و پرامیدترین بازیکن ما ستایش کریمی از تهران است و در بهترین حالت می تواند به مدال برنز دست پیدا کند . زهرا فرح وشی از گیلان و ریحانه حاجت نیا از فارس در شروع دور قبل از بخت های کسب مدال طلا بودند که با شکست در دور هشتم امیدهای خود را از دست دادند (در بهترین حالت می توانند هم امتیاز با نفر سوم باشند که نیاز به پوئن شکنی است)

11 سال دختران

در جدول ابتدایی چهار نفر اول از ایران بودند که در دور آخر دو نفر اول این جدول زهرا حیدری از تهران و پرنیان قمی از گیلان دیداری فینال گونه را خواهند داشت و قهرمان مسابقات از دل این مسابقه بیرون خواهد آمد و پیروز میدان قهرمان خواهد شد و در صورت تساوی قهرمانی از آن پرنیان می گردد . در شروع دور هشتم تعداد مدعیان قهرمانی بسیار قابل توجه بود.

13 سال دختران

در این جدول نیز 4 نفر لیست ابتدایی متعلق به ایران بود و قهرمان نیز از بین دو بازیکن پرافتخارمان مطهره اسدی از مازندران و آناهیتا زاهدی فر از تهران خواهد بود ، این دو در میزهای یک و دو با مهره سیاه به مصاف راحیل احتشامی مهر و تینا پاک طینت خواهند رفت ، مطهره نیم امتیاز بیشتر دارد و با توجه به پیروزی در مصاف رودرو با کسب نیم امتیاز کمتر از آناهیتا نیز قهرمان خواهد شد . 

15 سال دختران

در جدول ابتدایی دو ایرانی در صدر حضور داشتند . امتیاز قهرمان این مسابقات 6.5 یا 7 خواهد بود و بررسی حالتهای قهرمانی برای بنده بسیار سخت و در حد غیر ممکن است (شاید هم واقعا غیر ممکن) فقط به این اشاره می کنم 6 بازیکن توان رسیدن به این دو امتیاز را دارند . سه بازیکن دارای 6 امتیاز عبارتند از صدیقه کلانتری ، سید فاطمه هاشمی  و طناز ازلی که دو نفر ابتدایی در میز یک با هم بازی دارند و سه بازیکن 5.5 امتیازی سید فاطمه ساداتی و بازیکنان فیلیپین و عراق حضور دارند که فاطمه با طناز و دو بازیکن خارجی با هم بازی دارندو

17 سال دختران

در حالیکه سه نفر ابتدایی جدول متعلق به ایران بود و همه توقع قهرمانی ایرانیان عزیز را داشتیم ، تکلیف قهرمان مشخص شده است و بازیکن فیلیپینی که در دور سوم به میترا اصغرزاده از البرز باخته بود قهرمانی خود را مسجل کرده است ، میترا که با امتیاز فورفیت دور پنجم تمام امتیازات ممکن را کسب کرده بود بناگاه از سه بازی آخر تنها نیم امتیاز بدست آورد تا در حال حاضر بهمراه وصال حامدی نیا ، تارا اصغرزاده و بازیکنان مغولستان و قرقیزستان برای مقام های دوم و سوم نبرد داشته باشند

7 سال آزاد

در این رده سنی شانسی برای قهرمانی برای ایران وجود ندارد و قهرمان مسابقات از بازی میز یک بین نمایندگان ازبک و سنگاپور بیرون خواهد آمد ، پیروز میدان قهرمان و تساوی حکم به قهرمانی بازیکن سنگاپوری خواهد داد . توضیح اینکه در صورتیکه نماینده ازبک پیروز شود و در میز دوم نیز بازیکن هندی برنده شود ، سه نفر جدول هم امتیاز می گردند که بدلیل امتیاز کسب شده در گروه های هم امتیاز بازیکن سنگاپور قهرمان می شود و بازیکن هندی در هر صورت شانسی نخواهد داشت. محمد متین شمس نماینده پر امید ما در این جدول در صورت بدست آمدن نتایج دلخواه حتی می تواند تا امتیاز برابر با نفر دوم بالا آید که نیاز به محاسبات پوئن شکنی دارد.

9 سال آزاد

در حالیکه 5 نفر ابتدایی جدول از ایران بودند ولی قهرمان از بین بازیکنان شرکت کننده در میز یک بین بازیکن هندی و سید روح(اله) یوسفی نفرات نهم و سیزدهم جدول ابتدایی مشخص خواهد شد ، امیدواریم سید ما بتواند با پیروزی به مقام اول دست یابد و در غیر اینصورت قهرمانی نصیب بازیکن هندی خواهد شد .

11 سال آزاد

در جدول ابتدایی تا 19 نفر اول فقط بازیکنان هند در جایگاه سوم و عراق در جایگاه سیزده قرار داشتند . قهرمان این جدول امتیاز 7 یا 7.5 خواهد داشت و شش بازیکن شانس رسیدن به این امتیاز را دارند و  نیاز به محاسبات بعدی دارد . خوشبختانه 5 نفر ایرانی و تنها بازیکن هندی می تواند خطر ساز باشد که با بردیا دانشور در میز یک بازی خواهد داشت که بهمراه سید کیان پورموسوی 6.5 امتیازی و شانس بیشتری دارند ، نفرات 6 امتیازی این جدول نیز آبتین عطاخان ، محمد جواد خورشیدی و سبحان زحمتی هستند .

13 سال آزاد

در 5 نفر ابتدایی این جدول ، آرش داغلی از ایران بود و مابقی نفرات ما از رده های 6 به بعد بودند ، متاسفانه شرایط جدول به گونه ای است که ما شانسی برای قهرمانی نداریم ، در این جدول بازیکنان سریلانکا و ترکمنستان 6.5 امتیازی و دیگر بازیکن سریلانکایی بهمراه آراد نظری 6 امتیازی هستند . در صورتیکه بازیکن 6 امتیازی سریلانکا در میز یک بر ترکمنستان پیروز شود و دیگر بازیکن سریلانکا نیز توفیقی در کسب پیروزی نداشته باشد ، آراد می تواند با پیروزی بر آرش داغلی هم امتیاز با نفر اول شود اما بدلیل تعداد برد کمتر قهرمان نخواهد شد 

15 سال آزاد

در لیست ابتدایی فقط بازیکن چینی در جایگاه 5 قرار داشت و مابقی هموطنان عزیز بودند ، در این جدول بازیکن فیلیپینی می تواند با پیروزی در بازی آخر قهرمان شود ، نمایندگان خوبمان در میز دو نیما فندرسکی و مهدی غلامی اوریمی می توانند با پیروزی بر یکدیگر و با شکست نماینده فیلیپین بدون اما و اگر قهرمان شوند هر چند تساوی بازیکن فیلیپین ، نیما را (بشرط برد) وارد بازی پوئن شکنی خواهد نمود اما مهدی (بشرط برد) بدلیل شکست در مصاف رودررو قهرمان نخواهد شد . حالتهای متعدد وجود دارد که از این مطلب و توان فنی بنده خارج است ، در این جدول بازیکن سریلانکا و ابوالفضل کاظمیان نیز بشرط پیروزی و همراهی جدول (تساوی در میز دو) می توانند با نفر اول هم امتیاز شوند (حداکثر 5 بازیکن هم امتیاز)  که در اینصورت با توجه به عدم بازی تمام افراد با یکدیگر ، در کمال تعجب ابوالفضل قهرمان خواهد شد ، البته شرط اصلی قهرمانی ابوالفضل تساوی در میز دو و پیروزی بازیکن سریلانکایی بر فیلیپین و 5 بازیکن هم امتیاز در جدول خواهد بود.

17 سال ازاد

همانگونه که از لیست ابتدایی برمی آمد نمایندگانمان شانس بیشتری داشتند . همانطور که در گروه دختران 17 سال قهرمان قبل از دور آخر مشخص شده است ، در اینجا نیز  آرش طاهباز قهرمان شده است و سایرین برای کسب مقام های دیگر مبارزه می کنند.


دوستان و اساتید محترم لطفا در صورت برخورد با اشتباهی از جانب بنده ، تذکر دهند تا بررسی گردد.


مسابقات در صبح امروز و در دور آخر برگزار شد و قهرمانان تمام گروه ها مشخص شد


9 سال دختران

در این گروه شانسی برای مدال طلا نداشتیم و در نهایت نفرات فیلیپین ، مغولستان ، سریلانکا و ترکمنستان اول تا چهارم شدند و ورزشکاران ما نفرات بعدی جدول شدند . ستایش کریمی می توانست با پیروزی در بازی آخر به مدال برنز دست یابد .

11 سال دختران

فینال این جدول با تساوی پرنیان قمی و زهرا حیدری خاتمه یافت ، فینالی که پرنیان قهرمان شد ولی زهرا با توجه به سایر نتایج به جایگاه چهارم رسید ، نماینده هند دوم و فاطمه خدادای به مقام سوم رسید . 

13 سال دختران

نتایج بدست آمده در این جدول کاملا فارغ از هیجان و با سه تساوی در سه میز اول همراه بود ، از کیفیت و نحوه بدست آمدن تساوی ها بی اطلاعم ولی در نهایت مطهره اسدی اول ، آناهیتا زاهدی فر دوم و ستاره سبز رسول از 4 بازیکن 6 امتیازی دیگر پیشی گرفت و به مدال برنز رسید . 

15 سال دختران

رقابت های حساس دور آخر برگزار شد و صدیقه کلانتری در میز یک قهرمان شد ، طناز ازلی دوم و نماینده عراق سوم شد . 

17 سال دختران

بازیکن فیلیپینی که از قبل قهرمان شده بود و وصال حامدی نیا و میترا اصغرزاده با امتیاز برابر دوم و سوم شدند . 

7 سال آزاد

بازیکن ازبکستان با پیروزی دور آخر برابر نماینده سنگاپور قهرمان و حریفش نایب قهرمان شد و بازیکن مغولستان سوم شد . در این رده محمد متین شمس هم امتیاز با نفر سوم ، پنجم شد .

9 سال آزاد

خوشبختانه سید روح اله حسینی با پیروزی دور آخر برابر حریف هندی قهرمان شد ، بازیکن هند دوم و آرتین اشرف با پیروزی برابر برسا تسلیمی سوم شد . 

11 سال آزاد

در پایان بازی های حساح این گروه سید کیان موسوی قهرمان ، نماینده هند دوم و محمد جواد خورشیدی سوم شد بردیا دانشور هم با شکست در میز یک به مقام چهارم بسنده کرد . 

13 سال آزاد

در این جدول نمایندگان سریلانکا و ترکمنستان اول و دوم شدند و پویا محمدی از تهران سوم شد. 

15 سال آزاد

بازیکن فیلیپین با برد دور آخر ، بدون حرف و حدیث و با اختبال یک امتیاز قهرمان شد ، مهدیس غلامی و نیما فندرسکی در میز دو با تساوی برابر یکدیگر دوم و سوم شدند . 

17 سال ازاد

آرش طاهبازکه از قبل قهرمان شده بود ، محمد امین مولایی و آریا امیدی در حضور دو بازیکن شش امتیازی دیگر و به مدد پوئن شکنی بهتر دوم و سوم شدند . 


استفاده از این مطلب با ذکر منبع و درج لینک این مطلب مجاز می باشد


بخش فکری مسابقات شطرنج مدارس آسیا

باسلام . دور اول مسابقات قرعه کشی شد و مهدیس در دور اول با بازیکن خوب چین بازی دارد ، این چینی که در مسابقات سریع و در نهایت هم امتیاز با مهدیس به مقام نهم رسید و البته در دور دوم مغلوب مهدیس شد . به امید پیروزی مجدد برابر این بازیکن 

مسابقات دور اول برگزار شد و مهدیس برای مرتبه دوم در برابر حریف چینی به برتری رسید تا به دورهای آینده امیدوار باشد ، در میز یک بازیکن عراقی که بالاترین درجه را دارد مغلوب بازیکن سریلانکا شد تا معادلات ذهنی ما بهم بخوره ، البته بازیکن عراق دیروز هم نتایج درخشانی نداشت ، آیناز هم موفق شد بازیکن دیگر سری لانکا رو شکست بده ، بقیه بچه هامون یا با هموطنان بازی داشتند یا مغلوب بازیکنان سایر کشورها شدند. حریفان خوب خارجی که دیروز مقام آوردند برابر حریفان پیروز شدند.

در این دور و در رده نه سال ماهور مغلوب حریف خوب ترکمنستانی شد و زهرا حمدالهی نیز به تساوی بسنده کرد

Ren Yuchen - Abbaszadeh Mahdis

مهدیس عباس زاده - یوچن رن

قرعه کشی دور دوم رده سنی کمتر از 7 سال برگزار شد و مهدیس در دور دوم و در میزبا مهره سیاه با بازیکن سوم سریلانکا (علاوه بر دو نفر دیروزی) بازی دارد ، بازیکنی ریتینگ دار عراقی را شکست داد. به امید تکرار موفقیت برابر سریلانکایی ها .در میز یک آیناز با حریف خوب هندی بازی دارد.میز سوم نیز نبرد دنیز و عسل که با برد ایرانی ها یک امتیازی شده بودند را شاهد هستیم .میز 4 نبرد ماهک با حریف قدرتمند فیلیپین و میز 7بازی فاطمه متانی با حریف خوب هند . در میز 8 هم دو بازیکن پرامید اما بدون امتیاز عراق و چین که نفر بازنده شانس های خود برای کسب مقام را از دست خواهد داد . به امید نتایج خوب و پیروزی سوم برابر سریلانکا

بازی های دور دوم برگزار شد و مهدیس نه تنها موفق به پیروزی نشد بلکه نیم امتیاز این بازی هم مرهون اشتباه حریف بود که بازی مساوی شد . در این بازی که بدلیل ثبت حرکات قابل بررسی نبود ، مهدیس بازی خوبی انجام نداد و حریف خود را دست کم گرفت و در نهایت با خوش شانسی نیم امتیاز بدست آورد . در این دور دنیز با برتری برابر عسل دو امتیازی و صدرنشین شد ، ماهک هم برابر بازیکن قدرتمند فیلیپینی به تساوی رسید . بازی بازیکنان چین و عراق هم مساوی شد تا هر دو به امید دورهای بعدی باقی بمانند.

در رده نه سال ماهور موفق به پیروزی بر حریف خود شد و زهرا حمدالهی به دومین تساوی خود این بار برابر بازیکن ازبک دست یافت.


قرعه کشی دور سوم برگزار و مهدیس در بازی سخت به مصاف حریف هندی خود خواهد رفت و امیدوارم انتقام شکست بازیهای سریع گرفته بشه . در بازی های حساس این دور در میز یک دو مدعی مقام قهرمانی از ازبکستان و هند به مصاف هم خواهند رفت ، در میز دو دنیز تقی زاده با نماینده سریلانکا بازی خواهد داشت ، در میز سه مهدیس بازی خواهد داشت ، در میز 4 بازیکنان 1.5 امتیازی سریلانکا و فیلیپین روبروی هم می نشینند ، در میز 5 فاطمه متانی با ماهک شریفی نبردی داخلی دارند . تمامی بازیهای باقیمانده این دور نیز دارای حساسیت های خاص خود می باشند و تمام بچه ها برای حفظ شانس ، بدنبال برتری هستند.

بازی های دور سوم برگزار شد و مهدیس موفق به شکست بازیکن خوب هندوستان شد تا امیدوار به دورهای آینده باشیم ، در بازیهای مهم دیگر این دور نماینده قدرتمند ازبکستان با شکست دیگر نماینده هند روزبدی را برای هندی ها رقم زد و خود هم خط و نشان برای سایر بازیکنان کشید تا در مسابقات فکری نیز مانند مسابقات سریع بدرخشد ، در میز دوم متاسفانه نتوانست از پس حریف سریلانکایی بر آید و در نهایت مغلوب شد . در میز 4 نماینده فیلیپین که نشان داده بازیکن خوبی است برابر سریلانکایی که دیروز برابر مهدیس مساوی کرد پیروز شد. در میز 5 فاطمه متانی از مازندران مغلوب ماهک شریفی از استان فارس شد ، عسل ابراهیمی با مهره سیاه بر ستایش رستمی پیروز شد و باید دید عسل آماده است یا ستایش از روزهای اوج به دور مانده است ، در سایر بازیها سلاله بر باران پیروز شد ، آیناز مغلوب مغولستان شد ، نمایندگان قرقیزستان و سریلانکا به تساوی رسیدند ، نماینده دوم ازبکستان بر ملودی غلبه کرد تا همچنان امیدوار به کسب مقام همچون مسابقات سریع باشد ، نماینده چین اولین برد را برابر ایتک رضایی دشت کرد ، نماینده ریتینگ دار عراق برابر نیوشا پیروز شد تا امیدوار بماند و در نهایت در میز آخر دیبا بر ثنا غلبه کرد ، بازیکن آخر سریلانکا هم امتیاز استراحت گرفت.

در رده دختران نه سال ماهور موفق نشد امتیازی از بازی خود بدست آورد اما زهرا حمدالهی با وجود کسالت قبل از بازی و تکرار موضوع در حین بازی که با حضور نیروهای اورژانس نیز همراه بود موفق شد نماینده خوب استان کرمان را شکست دهد به امید موفقیت هر سه بازیکن در دورهای بعد(ما به کرمانی ها علاقه خاصی داریم)

قرعه کشی دور چهارم برگزار شد و مهدیس با مهره سیاه به مصاف ماهک شریفی بازیکن خوب و شایسته فارس خواهد رفت ، در مطالب قبل هم گفته بودم که ماهک بازیکن بسیار خوبی است و در بازیهای رده سنی سال 94 نیز بازی های خوبی انجام داد ، امیدوارم مهدیس بازی خوبی انجام بده تا شانس خوبی برای موفقیت تو این مسابقات داشته باشه . در بازیهای دیگر این جدول و در میز یک سریلانکا و ازبکستان به مصاف هم خواهند رفت ، در میز سه بازیکن ریتینگ دار هندوستان به دیدار فیلیپین می رود که نیم امتیاز بیشتر از خود دارد ، در میز 4 عسل ابراهیمی با نماینده دوم ازبکستان بازی خواهد داشت  ، در میز 5 سلاله و دنیز برای باقی ماندن در جمع مدعیان مبارزه خواهند کرد و در میز 6 هند و مغولستان همین وضعیت را دارند ، در میز 7 نمایندگان 1.5 امتیازی سریلانکا و عراق با هم بازی دارند تا با پیروزی شانس های خود را حفظ کنند و در میز 8 نمایندگان سریلانکا و قرقیزستان دقیقا همین وضعیت را دارند ، در میز 9 بازیکن 1.5 امتیازی چین با باران مکفی بازی دارد ، در میز 10 فاظمه متانی با بازیکن سریلانکا بازی دارد تا دومین بازی با حریفان غیر ایرانی خود را برگزار کند ، در میز 11 آیناز با دیبا سلیمانی بازی دارد ، آیناز که از آمادگی خوبی برخوردار است با بدشانسی در جدول به گروه یک امتیازی ها آمده است ، در میز 12 ستایش به دنبال جبران بازی های قبل به دیدار ملودی می رود . در میز 13 آیتک رضایی با نیوشا موسوی بازی دارد و ثنا کرامتیان هم با قرعه استراحت مواجه شده است .


بازیهای دور چهارم برگزار شد و مهدیس نتوانست از پس حریف خوب خود برآید و در امتیاز 2.5 توقف کرد ، در بازیهای مهم این دور بازیکنان ازبکستانی همچنان پرقدرت در جدول ظاهر می شوند و بازیکنان هندی مطابق دور قبل دو شکست پذیرا شدند ، دو بازیکن خوب ایران سلاله رضایی و دنیز تقی زاده به مصاف هم رفتند که در نهایت سلاله موفق به برتری شد و فاطمه متانی اولین پیروزی بر حریفان خارجی را جشن گرفت . آیناز ، ستایش و آیتک با پیروزی بر هموطنان در جدول امیدوار باقی ماندند.

در جدول 9 سال که البته هنوز نتایجش کامل نشده است ستایش کریمی مساوی باارزشی بدست آورد ، زهرا حمدالهی برابر حریف سریلانکایی به تساوی قناعت کرد و ماهور این بار در برابر آرتمیس تسلیم شد.


قرعه کشی دور پنجم رده 7 سال منتشر شد و مهدیس در میز 5 به مصاف چهارمین نماینده سریلانکا خواهد رفت ، بازیکنی که نتایج مناسبی داشته است . ماهک و سلاله با مهره سیاه به مصاف نمایندگان ازبکستان خواهند رفت ، آیناز به مصاف نماینده 2.5 امتیازی و سریلانایی خواهد رفت ، دینز با نماینده ریتینگ دار هندی و فاطمه و عسل دیداری داخلی خواهند داشت. ستایش با دیگر نماینده هند و آیتک با نماینده ریتینگ دار اما غیر مدعی عراقی خواهد رفت. به امید موفقیت .

بازیهای دور پنجم برگزار شد و مهدیس در حالیکه برتری مناسبی بدست آورده بود با دو سه اشتباه و در نهایت با اورلوک کامل بازی را به حریف سریلانکایی واگذار کرد تا امید به کسب جایگاه مناسب  کمرنگ شود ، در میز یک ماهک پیروزی ارزشمندی برابر بازیکن ازبکستانی بدست آورد تا بهمراه بازیکن فیلیپینی که بازیکن سریلانکا راشکست داده بود مشترکا در جایگاه اول بایستند ، این دو در دورهای قبل با یکدیگر مساوی کرده بودند. آیناز حریف دیگر سریلانکایی را شکست داد و آیتک بازیکن ریتینگ دار عراقی را شکست داد.

در رده کمتر از 9 سال زهرا و ماهور حریفان هموطن را شکست دادند.

قرعه کشی دور ششم اعلام شد و مهدیس به مصاف آیتک خواهد رفت ، با پیروزی ارزشمند ماهک برابر ازبک ، رقابت های جالبی در صدر جدول شاهد هستیم .

بازیهای دور ششم برگزار شد و مهدیس موفق شد امتیاز کامل برابر آیتک رضایی  بازیکن خوب اردبیل بدست بیاورد ، هر چند با شکستهای دیروز خصوصا بازی دوم فقط باید تماشاگر بالانشینان باشیم .در بازیهای مهم ماهک موفق شد با شکست نماینده دوم ازبکستان 5.5 امتیازی شود تا امید اول ایران به کسب مقام قهرمانی در این گروه باشد ، بازیکن فیلیپینی با غلبه بر بازیکن مغولستان ، همچنان هم امتیاز با ماهک در صدر می باشد . فاطمه بر بازیکن سریلانکا غلبه کرد و سایر پیروزی هایمان داخلی بود .

در گروه دختران 9 سال دوستان توفیقی نداشتند.

قرعه کشی دور هفتم اعلام شده است و مهدیس با تکرار رنگ سیاه برابر سلاله رضایی بازیکن خوشفکر البرز خواهد ایستاد ، در بازیهای حساس این جدول ماهک با بازیکن ریتینگ دار هند مصاف خواهد داشت و در صورت پیروزی احتمالی گام بلندی برای کسب مقام قهرمانی خواهد برداشت زیرا حریف فیلیپینی از همین فردا بازیهای سخت تری نسبت به ماهک خواهد داشت  و حتی شاید روی سکو قرار نگیرد! عسل ، ستایش ، ملودی و نیوشا با بازیکنان سریلانکا بازی خواهد کرد و فاطمه حریف چینی را پیش رو دارد ، آیتک با آیناز و ثنا با دنیز مسابقات داخلی برگزار می کنند ، حضور دنیز در این موقعیت جدول پس از دو پیروزی ابتدایی در برابر حریفان خوب داخلی جای تعجب است . به امید موفقیت .

مسابقات دور هفتم برگزار شد و بازی مهدیس عباس زاده با سلاله رضایی پس از 160 دقیقه با امتیاز کامل برای مهدیس خاتمه یافت ، واقعا جای تبریک داره به این نونهالان (خصوصا سلاله با سن کمتر و صرف زمان بیشتر) که با غلبه بر انرژی فراوانشان همت به خرج داده و این مدت طولانی به تفکر می پردازند. 

برای ما که هنوز کورسوی امیدی به جایگاه بهتر در جدول داریم نتایج رضایت بخشی بدست نیامد ، متاسفانه ماهک پرامیدترین شطرنج بازما برابر نماینده هند مغلوب شد در حالیکه پیروزی ماهک وضعیتش را در جدول بسیار مناسب می کرد و این شانس رو هم برای مهدیس بوجود می آورد که از این هندی احتمالا خوشفکر پیش بگیرد ، در میز دوم نماینده ازبکستان جبران شکست دیروز را نمود و با پیروزی بر بازیکن فیلیپین و به لطف شکست ماهک دوباره به صدر جدول تکیه زد ، شاید مساوی در این بازی برای ما بهتر بود که این موضوع بعدها مشخص میشه ، نبرد ایران با سریلانکا با تنها پیروزی ستایش به نفع سریلانکا تمام شد که در این میان شکست عسل تلختر از بقیه بود و فرصت اضافه شدن به مدعیان را از او گرفت ، فاطمه نتیجه را به بازیکن چین واگذار کرد ، در نبردهای داخلی آیتک پیروزی ارزشمندی در برابر آیناز بدست آورد و دنیز بر ثنا چیره شد تا دوباره به مسیر موفقیت بازگردد . 

با اعلام جدول دور هشتم  نکات مثبت و منفی دیده شد ، بشخصه از بازی مهدیس با حریف فیلیپینی که یک امتیاز بیشتر از مهدیس داره خوشحال شدم چون اگر بخواهیم امیدی برای خودمان قائل باشیم باید بر حریفان بالاتر غلبه کنیم که امیدوارم این اتفاق بیافته و مهدیس بتونه از این بازیکن خوب امتیاز کامل بگیره و به روز پایانی امیدوار باشیم هرچند با توجه به پیچیدگی جدول و قرعه کشی ، در صورت پیروزی هم اما و اگر های فراوانی بوجود می آید.

در میز یک دو ازبکستانی با یکدیگر رقابت می کنند دقیقا مطابق اتفاقی که در مسابقات سریع افتاد و دو بازیکن در دور ماقبل آخر با هم بازی کردند و به تساوی رسیدند (احتمالا توافقی) ، البته داستان در اینجا متفاوت است چون با تساوی احتمالی صدرنشینی افروزا به خطر خواهد افتاد . واقعا مشخص نیست نتیجه دلخواه برای مهدیس چیست و چه نتیجه ای برای ما بهتر است ، البته تساوی این دیدار می تواند خوشایند ماهک باشد تا بتواند دوباره امیدوار به کسب قهرمانی شود . در میز 2 ماهک با بازیکن سریلانکایی بازی دارد که احتمال میدم پیروز این میدان بشه ، در میز 4 بازی حساسی برگزار میشه و عسل 4 امتیازی با بازیکن هندی 5 امتیازی بازی داره ، قطعا بازی سختی خواهد بود ولی مطمئنا توانایی این را خواهد داشت که با پیروزی بر این هندی به جایگاه بسیار مناسبی در جدول دست یابد و یک رقیب جدی رو از مهدیس و ماهک (خصوصا مهدیس و البته به شرط برد خودش) رو دور کنه ، این بازی برای ما بعد از بازی مهدیس مهمترین بازی خواهد بود چون هنوز نمیدونیم کسب چه نتایجی در میزهای یک و دو برای ما بهتر است ولی اینجا آرزوی برد عسل رو داریم) ، 4 بازیکن 4 امتیازی جدول از جمله ستایش همچنان امیدوار به جایگاه مناسب هستند.

بازیهای دور هشتم برگزار شد و مهدیس با شکست برابر حریف فیلیپینی عملا از جمع شانس های کسب مقام خارج شد ، البته جدول به نوعی بود که با حریف با یک امتیاز بیشتر مواجه شد که ما عملا از این قرعه سخت راضی بودیم چون راه برگشت جدول مدعیان بود که البته محقق نشد . در بازیهای مهم دیگر بازیکن قدرتمند ازبکستان بر هموطن خود غلبه کرد تا اختیار دار کار خودش باشد ، ماهک برابر سریلانکایی متوقف شد تا با توجه به پیروزی فیلیپینی بر مهدیس بصورت مشترک با بازیکن هندی که بر عسل غلبه کرد هم امتیاز باشد.

جدول دور آخر اعلام شده است و مهدیس در میز 5 به دیدار ستایش رستمی بازیکن خوب مازندرانی خواهد رفت ، مهدیس و البته سایر بازیکنان 4.5 امتیازی در بهترین حالت ممکن پنجم خواهند شد (خیلی رویایی) و با شکست و در بدترین حالت ممکن تا رتبه 19 (خیلی بدبینانه ) می توانند نزول کنند .

در مطلب امشب در مورد شانس های قهرمانی این گروه اشاره ای خواهیم داشت و فردا شب توضیح مختصری در مورد سایر گروه ها خواهیم داشت .

اول از همه ماهک شریفی بازیکن خوب خودمون از فارس ، فدراسیون اعلام  کرده بود بازیکنانی که شانس مقام قهرمانی داشته باشند توسط مربیان تیم ملی حمایت خواهند شد در حالیکه بعید میدونم ماهک که تا امروز صبح هم امتیاز با بازیکن فیلیپینی بصورت مشترک اول بودند از این امتیاز بهره ای برده باشد ، از دو امتیاز امروز تنها نیم امتیاز نصیب ماهک شد . شرط اول قهرمانی ماهک ، پیروزی در بازی آخر برابر حریف مغولستانی می باشد که چندان دور از دسترس نیست ، شرط دوم شکست بازیکن ازبکستانی است  و در ادامه باید منتظر سایر نتایج سه رقیب خود باشد . حالتهای مختلف این جدول در صورت کسب پیروزی ماهک به این صورت است (فرمت حالتها (امتیاز بازیکن ازبک - امتیاز بازیکن فیلیپین - امتیاز بازیکن هندی- اول - دوم - سوم)

تمام حالتهای برد ازبکستان (1-1-1-ازبک - فیلیپین-هند) (1-1-1/2- ازبک - فیلیپین - ماهک) (1-1-0 - ازبک - فیلیپین - ماهک) (1-1/2-1 - ازبک - فیلیپین - هند) 

(1-0-1 - ازبک -  هند - ماهک) ( 1- 1/2 - 1/2- ازبک - ماهک یا فیلیپین بسته به پوئن شکنی های بعدی که تو دور آخر مشخص میشه)

(0-1/2-1 - ازبک - ماهک یا فیلیپین بسته به پوئن شکنی های بعدی که تو دور آخر مشخص میشه)

( 1 - 0 - 1/2 - ازبک - ماهک - فیلیپین ) (1 - 0 - 0  - ازبک - ماهک - فیلیپین) 

تمام حالتهای مساوی ازبکستان (1/2-1-1-ازبک - فیلیپین-هند) (1/2-1-1/2- ازبک - فیلیپین - ماهک) (1/2-1-0 - ازبک - فیلیپین - ماهک) (1/2-1/2-1 - ازبک - فیلیپین - هند) 

(1-0-1/2 - ازبک -  هند - ماهک) ( 1/2- 1/2 - 1/2- ازبک - ماهک یا فیلیپین بسته به پوئن شکنی های بعدی که تو دور آخر مشخص میشه)

(0-1/2-1/2 - ازبک - ماهک یا فیلیپین بسته به پوئن شکنی های بعدی که تو دور آخر مشخص میشه)

( 1/2 - 0 - 1/2 - ازبک - ماهک - فیلیپین ) (1/2 - 0 - 0  - ازبک - ماهک - فیلیپین) تازه الآن متوجه شدم (اگر اشتباه نکرده باشم) مساوی و برد بازیکن ازبک هیچ تفاوتی براش نداره و در هر صورت قهرمان میشه و تو رده های بعدی هم تاثیر نداره

در صورت باخت نماینده ازبکستان که تنها حالت قهرمانی دیگران از جمله ماهک در اینصورت است :

( 0 - 1 - 1 - فیلیپین اول - ماهک و هند و ازبک هم امتیاز اما ازبک و هند بسته به پوئن شکنی انتهای دور آخر دوم و سوم و ماهک چهارم )

( 0 - 1 - 1/2 - فیلیپین اول - ماهک دوم - ازبک سوم)

( 0 - 1 - 0 - فیلیپین اول - ماهک دوم - ازبک سوم)

( 0 - 1/2 - 1 - همه بازیکنان 4 امتیازی می شوند - اول ازبک - ماهک یا فیلیپین دوم بسته به پوئن شکنی - هند چهارم)

( 0 -1/2 - 1/2 - سه بازیکن اول هم امتیاز اما ماهک اول - ازبک دوم - فیلیپین سوم)

( 0 - 1/2 - 0 -  سه بازیکن اول هم امتیاز اما ماهک اول - ازبک دوم - فیلیپین سوم)

( 0 - 0 - 1 - سه بازیکن اول هم امتیاز اما هند یا ازبک بسته به پوئن شکنی سوم  به مقام های اول و دوم خواهند رسید و ماهک سوم)

( 0 - 0 - 1/2 - در اینحالت نیز ماهک اول - ازبک دوم - فیلیپین سوم)

( 0 - 0 - 0 - ماهک اول - ازبک دوم - قیلیپین) لطفا اگر ایرادی مشاهده کردید بفرمایید (خودم باید دوباره کنترل کنم)

فرمول قهرمانی ماهک (برد ماهک - باخت ازبک - نبردن بازیکنان هند و فیلیپین) تحقق شرط قهرمانی ماهک بسیار سخت و تقریبا دور از ذهن است.

در صورت تساوی ماهک مقامی بین دوم (خیلی خوشبینانه) و در بدبینانه ترین حالت 5یا 6 خواهد شد در صورت شکست چهارم(؟) تا هفتم (البته مقام  را می توان دقیقتر اعلام کرد که بررسی زمانی زیادی می طلبد)

فرمول قهرمانی بازیکن ازبکستان راحت است و در صورت برد یا تساوی قهرمان خواهد شد و حتی در صورت باخت نیز شانس قهرمانی دارد ، در مورد بازیکن فیلیپین هم باید ببرد و ازبک ببازد (فکر نکنم هیچ حالت دیگه ای وجود داشته باشه تا در صورت هم امتیاز شدن از نظر پوئن شکنی مقام بیاورد) ، با وجودیکه شانس های کسب مقام بازیکن هندی بیشتر از ماهک است اما حالت قهرمانی بازیکن هندی بسیار کم است.


مسابقات در دور نهم و پایانی برگزار شد و مهدیس با توجه به پیروزی بر ستایش رستمی قهرمان مازندرانی به مقام هفتم مسابقات دست یافت ، در سایر بازیها نتایج بروفق مراد نبود و خیلی زود بازیکن هند بر ورزشکار سری لانکا غلبه کرد تا شانس ماهک به کمترین حد ممکن برسد ، پیروزی افروزا خادمووا اربکستانی تاجیکستانی الاصل فارس زبان که البته قابل پیش بینی بود امید خانواده شریفی را کمرنگ تر کرد ، بعد از پیروزی مهدیس ما محل مسابقات را ترک کردیم و بعدا متوجه شدیم بازیکن فیلیپین پیروز شده و نایب قهرمانی خود را قطعی کرد و متاسفانه ماهک نیز در بازی حساس خود مغلوب شده است ، شکست ماهک علاوه بر از دست رفتن مقام چهارم برای ماهک شد باعث شد مهدیس نیز از کسب مقام ششم و حداقل دریافت تقدیرنامه فدراسیون دور شود ، سلاله  برد ارزشمندی برابر بازیکن چین بدست آورد  و نهم شد، دنیز بعد از بازیابی روحیه به سومین برد متوالی دست یافت و دهم شد .  متاسفانه در دو میز نیز شاهد غیبت بازیکنانمان بودیم که بهتره شاهد این موضوع نباشیم . انشالله بعد از چند روز رسیدگی به کارهای عقب مونده ، تصاویر و مطالب تکمیلی اضافه خواهد شد .


از والدین محترم این گروه سنی که خواننده این مطلب هستند خواهش می کنم ضمن درج پیام نسبت به ارسال عکس تنهای دختران گلمون پشت میز این مسابقات به ایمیل بنده اقدام کنند تا بعدا در زمان تکمیل این مطلب عکساشون رو قرار بدم (تمام بچه های ایرانی این جدول- به دوستان هم بفرمایید) mehdi_abbas_zadeh@yahoo.com

پایان تور آسیایی مهدیس و کسب مقام هفتم با چهار امتیاز در بخش سریع

باسلام . بعد از مشکلات فراوان در شروع دور اول ، مسابقات سریع آغاز شد (البته در بخش کمتر از 13و15و17 نظم بهتری حاکم بود و در تمامی مراحل یک دور از سالن مجاور جلوتر بود) . نتایج مهدیس رو تو این مسابقات تقریبا مثبت ارزیابی می کنم ، بنظر هم بدشانسی آورد و هم خوش شانسی و برآیند آن چیزی نزدیک واقعیت شد . مهدیس باستثناء دور اول که با تنگی وقت سلاله رضایی قهرمان البرزی پیروز شد در شش مسابقه بعد با حریفانی از کشورهای چین ، ازبکستان ، هند و سریلانکا بازی کرد(هند و سریلانکا دو بازیکن) ، فکر نکنم هیچ بازیکن ایرانی دیگری در هیچکدام از جداول 6 بازی با حریفان آسیایی انجام داده باشد . بعد از بازی دور اول ، در بازی دوم با نماینده چین بازی داشت و با خطای حریف پیروز شد، دور سوم در برابر قهرمان مسابقات و در حالیکه در مراحلی از بازی سوار پیش بوده است مغلوب شد ، دور چهارم برابر نماینده بدون ریتینگ هند مغلوب شد که این حریف هندی در نهایت به مقام سوم رسید . دور پنجم و ششم نمایندگان سریلانکا چاره ای جز قبول شکست نداشتند و در بازی آخر مهدیس مغلوب دیگر نماینده هند شد ، این نماینده هند در نهایت چهارم شد در حالیکه مهدیس با برد احتمالی می توانست هم امتیاز با نفر سوم چهارم شود . در مجموع مهدیس با شکست در برابر نفرات اول ، سوم و چهارم مسابقات در مکان هفتم قرار گرفت .

در رده کمتر از 9 دختران ، زهرا حمدالهی که علاقه به بازی فکری دارد نتایج قابل توجهی بدست نیاورد ، اما ماهور کارگرزاده دیگر دوست مهدیس نتایج و بازی های قابل توجهی داشت و بدون مات شدن سه امتیاز بدست آورد . در دور اول برابر حریف سریلانکا  در حالیکه برتری کامل داشته است بدلیل از دست دادن زمان بازنده اعلام شد . دور دوم برابر آرمیتا خسروانی پیروز شد ، در دورهای سوم و چهارم برابر هستی خسروی قهرمان 8 ساله های کشور و زهرا فرح وشی دارنده بالاترین ریتینگ فکری این جدول(و نفر دوم بخش سریع) به تساوی های بسیار ارزشمندی دست یافت . در دور پنجم برابر آرتمیس محجوب به برتری دست یافت . در دور ششم و بازهم برابر نماینده ای از سریلانکا که در نهایت سوم شد با تمام شدن زمان باخت و در مسابقه آخر تراژدی از دست دادن امتیاز برابر حریفان خارجی با انجام حرکت خطا در برابر نماینده فیلیپین پایان یافت .

این مطلب هم شاید در مراحل بعد مقدار کمی اضافه گردد و البته خلاصه نتایج از کانال مربوط به اقای افتخاری اضافه خواهد شد . انشالله

http://chess-results.com/tnr229967.aspx?lan=1&art=1&rd=7&fed=IRI&turdet=YES&flag=30&wi=984


روز اول مسابقات شطرنج مدارس آسیا و مراسم افتتاحیه

باسلام . خستگی و درد پا ناشی از نزدیک 9 ساعت سر پا ایستادن اجازه نوشتن مطلب زیاد رو نمیده مخصوصا اینکه باید دو مطلب دیگر در همین شب اضافه کنم ،  به این بسنده می کنیم که مراسم افتتاحیه ، نظم برگزاری مسابقات ، تدارکات صورت گرفته در مجموعه و ... در حد فاجعه بود . از کمی بعد از 12 ظهر جهت مراسم افتتاحیه در محل فدراسیون بودیم و نزدیک 11 شب اونجا رو ترک کردیم . حتما در فرصت مناسب این مطلب کاملتر خواهد شد. انشالله




مسابقات سریع شطرنج مدارس آسیا

باسلام . جدول نفرات شرکت کننده مدارس آسیا در بخش رپید (سریع ) اعلام شد و در بخش دختران کمتر از 7 سال 22 بازیکن شرکت نموده اند . با اعلام اسامی چند نکته به چشم می خورد 1 . حضور بازیکن ازبک با ریتینگ  قابل توجه 1376 که علاوه بر اینکه شانس اول مسابقات رپید می باشد باعث میشه که از ایشون بعنوان یک مدعی جدی در مسابقات فکری هم نام ببریم ، فکر کنم اربک ها تمام رده های سنی رو بیخیال شدن و تو رده 7 سال دختران و پسران سرمایه گذاری کردند !!  2.حضور ماهک شریفی با ریتینگ عالی 1324 که مهر تاییدی است بر استعداد این بازیکن ، بنابراین هم در مسابقات فکری و هم در بخش سریع می توان حساب ویژه ای روی ماهک باز کرد 3 . نکته سوم و آخر عدم حضور قهرمان عراقی و نفر اول بخش فکری است!

به امید موفقیت

شرکت کنندگان بخش سریع دختران کمتر از 7 سال

شطرنج مدارس آسیا

باسلام . مسابقات شطرنج مدارس آسیا در شش رده سنی و در دو بخش دختران و آزاد از تاریخ 19 الی 28 تیرماه آغاز خواهد شد ، البته روز اول اختصاص به ورود تیم ها و جلسه فنی مسابقات دارد (اینکه چه کسانی می توانند یا ملزم به شرکت در جلسه فنی می باشند در کمتر از 24 ساعت مانده به این جلسه ، بر ما پوشیده است! ) روز دوم هم به افتتاحیه و مسابقات رپید اختصاص دارد و مسابقات بخش فکری از دوشنبه 21 تیر شروع خواهد شد . در این مسابقات باستثنا رده های سنی کمتر از 7 سال دختران و پسران در ده گروه دیگر مسابقات ، نمایندگان ایران با بالاترین ریتینگ شانس های مناسبی برای کسب مقام قهرمانی دارند . شاید در طول مسابقات به نتایج کلیه رده های سنی سرک بکشیم اما با توجه به عدم شناخت خودم و اینکه ریتینگ می تواند شاخص مناسبی برای درجه بندی نفرات باشد فعلا کاری  به آن ها نداریم . با توجه به حضور مهدیس در رده سنی کمتر از 7 دختران و دوستان مهدیس در رده سنی کمتر از 9 سال دختران به نفرات این رده های سنی خواهیم پرداخت ، بواقع همین دو رده هستند که ریتینگ می تواند شاخص مناسبی نباشد!!

رده سنی کمتر از 7 سال دختران : مهدیس در این رده سنی با حریفان داخلی و آسیایی خود رقابت خواهد داشت و امیدوارم که نتایج خوبی بدست بیاره . در این گروه 29 بازیکن ثبت نام کردند که شامل 14 بازیکن ایرانی و 15 بازیکن از سایر کشورهای آسیایی می باشد ، در این جدول تنها سه بازیکن دارای ریتینگ می باشد که بالاترین درجه به دو بازیکن عراقی و هندی با درجه های 1162 و 1117 تعلق دارد که با توجه به نتایجشان قطعا بازیکنان خوبی هستند و می توان به عنوان شانس مقام از آنها یاد کرد ، سومین بازیکن این جدول مهدیس با ریتینگ 1033 هست (البته 24 واحد کاهش در این ماه قطعی است و اگر ریتینگ دیگری از دست بده قطعا ماه دیگه رو بدون ریتینگ آغاز خواهد کرد) ، خیلی امیدوار هستیم که در پایان مسابقات همچنان جزو سه نفر برتر مسابقات باشد ، در مورد سایر بازیکنان  خارجی هیچ اظهار نظر دیگه ای نمیشه کرد ، چه بسا بازیکنان خوبی که بواسطه عدم شرکت در مسابقات ریتد نتوانسته باشند ریتینگ کسب کنند . هند ، ازبکستان ، ترکمنستان ، چین ، سریلانکا ، فیلیپین ، مغولستان ، قرقیزستان سایر شرکت کنندگان این رده سنی می باشند که فعلا از نظر ما مدعی می باشند ، می رسیم به هموطنان گلمون بر اساس حروف الفبا . عسل ابراهیمی ، ثنا کرامتیان ، ملودی مدبری ، باران مکفی ، نیوشا موسوی و دیبا سلیمانی در مسابقات کشوری قائمشهر حضور نداشتند و نمیتونم اظهار نظری داشته باشیم . فاطمه متانی بازیکن خوب مازندران که در مسابقات کشوری با مهدیس هم بازی داشت به امید کسب نتایج مناسب در اینجا شرکت نموده است . آیناز نجمی نیا که در مسابقات اخیر نتایج درخشانی داشته است و بدنبال غافلگیر کردن تمام بازیکنان خواهد بود . آیتک رضایی از اردبیل که در مسابقات کشوری دو سه نتیجه خوب داشته است . سلاله رضایی که بعنوان قهرمان کمتر از 6 سال ایران در این مسابقات شرکت خواهد نمود ، استعداد سلاله امکان خلق هر نوع شگفتی را ممکن می باشد و  در مسابقات اخیر البرز هم چند نتیجه خوب داشته است . ستایش رستمی قهرمان سال 93 کمتر از 6 سال ایران که در مسابقات کشوری کمتر از 8 سال 5 امتیاز ارزشمند بدست آورد . نفر بعدی این جدول ماهک شریفی از استان فارس است ، مطمئنا بازی هیچکس به اندازه ماهک در مسابقات کشوری ما را شگفت زده نکرد ، بازیکن خوبی که در رده نهم مسابقات قرار گرفت. دنیز تقی زاده نفر سوم کمتر از 8 سال تهران که در تمام مسابقاتی که شرکت نموده نتایج خوبی بدست آورده است . 

اگر جدول مسابقات تغییر نداشته باشد و نفراتی به جدول کم یا اضافه نشوند دور اول مهدیس با بازیکن سری لانکایی بازی خواهد داشت. به امید نایج درخشان.

رده سنی کمتر از 9 سال دختران : در این گروه  دو تن از دوستان مهدیس ، زهرا حمدالهی و ماهور کارگرزاده حضور دارند ، بواسطه حضور این دوستان و سایر دوستانی که در مسابقات کشوری حضور داشتند به این رده سنی هم می پردازم ، در این رده سنی هم ریتینگ نمی تواند ملاک کاملی برای تشخیص قدرت بازیکنان باشد هرچند ملاک بدی هم نیست . در این رده سنی 28 بازیکن شرکت کرده اند که 15 بازیکن ریتینگ دار حضور دارند . نفرات جدول بترتیب 1. زهرافرح وشی باریتینگ 1303 بازیکن شماره 2 . آتنا جوهری که بمانند نفر اول جدول ، نتایج مناسبی در مسابقات کشوری بدست نیاوردند. 3. بازیکن سریلانکا ؟؟ 4 . ریحانه حاجت نیا که بررسی نتایج اخیر نشان از آمادگی خوب ایشان و مدعی بودنشان دارند 5. زهرا حمدالهی دوست خوب مهدیس و شانس مقام از نظر ما 6 .بازکین سری لانکا؟؟ 7 . آرتمیس محجوب دختر استاد بزرگ مرتضی محجوب 8 .فاطمه مشهدی نفر دوم مسابقات 8 سال کشوری که در مسابقات آسیایی شرکت نمود و نایج بدی هم کسب نکرد. 9و10 ناشناخته های سری لانکایی! 11.دینا طاهرخانی از البرز که پیشرفت خوبی در سال گذشته داشته است 12. ماهورکارگرزاده دوست خوب مهدیس که با کسب ریتینگ در ماه میلادی گذشته جزو ریتینگ داران شدند و امیدوار به کسب مقام مناسب هستند. 13.14.15 ستایش کریمی ، پریسان دهقان ، طناز کارگر جهرمی نمایندگان تهران ، البرز و کرمان باقیمانده ریتینگ داران جدول هستند که هر سه بازیکن قابل احترامی هستند. بازیکنان باقیمانده جدول بجز هستی خسروی بازیکنانی هستند که برای من ناشناخته هستند . اما هستی خسروی مانند مسابقات کشوری می تواند کل جدول را بهم بزند و در نهایت شگفتی ساز شود ( البته برای خارجی ها وگرنه ما از قدرتش شناخت داریم)

به امید کسب مقام های عالی توسط نمایندگان ایران و مهدیس 

مسابقات کمتز از 13 سال فدراسیون

باسلام . جهت ایجاد آمادگی شرکت در مسابقات مدارس آسیا در مسابقاتی که به همت فدراسیون شطرنج و آقای مصلحی و خانواده محترم برگزار می شود شرکت کردیم ، هر چند هنوز یک دور دیگر از مسابقات باقی مانده است اما به واسطه انصراف مهدیس ، مسابقات ما تمام شد . شش بازی مهدیس (4 سیاه و دو سفید) منجر به سه برد و سه باخت شد ، بردهای بدست آمده چندان بار فنی زیادی نداشت اما هر سه باخت مهدیس می تواند حاوی نکات مفیدی برای مهدیس باشد (البته کی استفاده می کنه؟) . اولین باخت در دور اول در برتری کامل بدست آمد و اشتباه فاحش لحظات آخر باخت تقدیم مهدیس شد . باخت دوم در دور چهارم به پرهام شورشی با ریتینگ 1201 که 11 واحد دیگر از ریتینگ مهدیس کم کرد ، این بازی رو بررسی نکردیم ولی لحظات آخر بازی از لحاظ تئوری کاملا مساوی تقدیم حریف شد(در لحظه سرنوشت ساز مهدیس با تعویض فیل خود با اسب حریف با یک پیاده مرکزی در برابر دو پیاده دوبله حریف در ستون آخر باقی می ماندند که هیچکدام قابلیت ارتقا نداشتند که مهدیس بجای تعویض شاه را حرکت و با چنپال اسب حریف تنبیه سختی شد) . باخت سوم در دور ششم هم حاوی نکات خوبی برای استفاده بود (بشرط استفاده) . بازی با آرتمیس محجوب که در بازی سریع موجب بدست آمدن ریتینگ مهدیس شده بود شامل دو اشتباه مهدیس و تقدیم دو سوار و یک اشتباه فاحش آرتمیس (منجر به مات اجباری عرض آخر) که با دلیل قصد مرتب کردن حرکت برگردانده شد (حرکت انجام و ساعت نیز زده شده بود) اشتباه دیگر مهدیس پذیرش این موضوع و اعتراض این موضوع به من و در منزل بود! نکته عجیب دیگر اینکه بواسطه این برگرداندن حرکت ، آرتمیس در این نوبت کلا حرکتی انجام نداد( رخ به جای قبلی خود برگردانده شد) و مهدیس دو حرکت پشت سرهم انجام داده است!!! نکته عجیب دیگر در بازی مهدیس اینکه برخلاف همیشه که تا لحظه آخر مقاومت می کرد(حتی اگر حریف چند وزیر داشت) اما در این بازی دو سوار عقب بود(با 2-3 پیاده برتری) و در حالیکه دو طرف رخ و وزیر داشتند و آرتمیس نزدیک 10 دقیقه زمان باقیمانده داشت ، مهدیس تسلیم شد. با این باخت ریتینگ مهدیس به مرز از دست دادن ریتینگ نزدیک شد(فکر نکنم کلا از دست نرفته باشد).تمام بازی های مهدیس زمانی که تمام شد حداقل یک ساعت و پانزده دقیقه از زمان مهدیس باقی مانده بود (تو یکی از بازی ها با یک ساعت و سی و شش دقیقه (6 دقیقه بیش از زمان اولیه)) ، هرکاری هم کردیم سرعت مهدیس رو کنترل کنیم نشد که نشد.

از نکات جالب برگزاری مسابقات محل برگزاری آن بود . دور اول با نیم ساعت تاخیر در محل هیئت شطرنج استان تهران برگزار شد. دور دوم در طبقه سوم فدراسیون در محل برگزای مسابقات بزرگ بانوان تهران و در کنار اردوی تیم ملی بازهم با نیم ساعت تاخیر. دور سوم در همین مکان و تقریبا راس ساعت مقرر . دور چهارم در طبقه اول فدراسیون و در سالن مسابقات که در دست تعمیر جهت مسابقات مدارس آسیا است . دور پنجم و ششم دوباره در سالن هیئت شطرنج!! دور آخر هم ما غایب هستیم ، خدا میدونه ایندفعه کجا باشه!!  موفق باشید .