دنیای شطرنجی مهدیس
دنیای شطرنجی مهدیس

دنیای شطرنجی مهدیس

مسابقات شطرنج قهرمانی رده های سنی کشور 1399

باسلام و احترام خدمت همراهان گرامی

چهارشنبه اول اسفند : مسابقات شطرنج قهرمانی رده های سنی کشور 1399 از امروز و بصورت آنلاین آغاز خواهد شد .  

پنج شنبه دوم اسفند : شنیدن اخبار امیدوار کننده باعث شد ، انگیزه ای بابت درج مطالب حداقلی برای مسابقات ایجاد شود ، هرچند مسابقات آنلاین و مشکلات مربوطه سختی های بسیاری ایجاد کرده است ولی برگزاری با همین شرایط هم خالی از لطف نیست ،

طبق آئین نامه قرار بود مسابقات روز گذشته آغاز شود و بهمین علت از صبح روز گذشته ، بچه ها و خانواده ها با حساسیت و استرس بیشتر در گروه واتس آپی ایجاد شده به اظهار نظر می پرداختند و پیگیر امور مربوط به مسائل مختلف بودند ، مهمترین دغدغه خانواده ها اگر درست یادم مونده باشه این موارد بود(سعی بر اینست که بترتیب وقوع مشکل نوشته شود)

  • عدم درج اسامی در سایت نتایج : فاصله کم پایان مسابقات بیشتر استان ها با مسابقات کشوری باعث شد که فرصت کافی برای ثبت نام و درج اسامی از روز قبل در سایت وجود نداشته باشد و وارد کردن مرحله به مرحله اسامی باعث نگرانی خیلی از خانواده هایی بود که اسم فرزندشان در لیست نبود و با وجودیکه به دفعات اعلام شد که لیست در حال بروزرسانی می باشد ولی هر چند لحظه پیام می آمد که اسم فلان در لیست نیست.
  • نرم افزار زوم : طبیعتا برگزاری مسابقات آنلاین ، تمهیدات خود را می طلبد و انتخاب فدراسیون شطرنج ، استفاده از خدمات برنامه زوم بود ، چند مشکل بزرگ در سر راه وجود داشت و دارد ، عدم آشنایی خانواده ها با محیط برنامه (شخصا هیچ آشنایی با این برنامه نداشتم و بدلیل مشغله کاری هم در جلسه توجیهی که شب قبل توسط هیئت شطرنج برگزار شده بود حضور نداشتم و خود من هم نگران نحوه استفاده بود) ، استفاده از فیلتر شکن ، مشکل بزرگ دیگر هست ، اول اینکه خودمان باید در سیستم فرزندانمان ، فیلتر شکن نصب کنیم و این یعنی افزایش خطر در محیط نا امن اینترنت ، همچنین با وجودیکه بسیاری از دوستان و اساتید اعلام می کنند که بعد از وصل شدن به زوم ، فیلتر شکن را قطع کنید ، ولی حداقل برای ما که در دو سیستم مختلف امتحان کردیم ، قطع اینترنت مساوی با قطع ارتباط با زوم بود و این یعنی که باید بطور مداوم فیلتر شکن ما روشن باشد و طبیعتا کاهش سرعت اینترنت . متاسفانه خانواده های بسیاری با وارد شدن به زوم مشکل داشتند و استرس فراوانی تحمل کردند و دائما نگران از دست دادن شروع مسابقه بودند.
  • با وجودیکه می دانم و مطمئن هستم که داوران و برگزار کنندگان مسابقات زحمات و سختی های بسیاری متحمل می شوند ولی با این وجود انتقاداتی نیز بر کارشان وارد هست ، مشخص نبودن برگزار کنندگان از والدین در گروه واتس آپ (حداقل در روز پنج شنبه) که باعث می شد ، هرگونه اظهار نظر از سوی والدین ، باعث افزایش استرس یا گمراهی دیگران شود ، همچنین مسئولان میبایست اطمینان بیشتری به خانواده ها می دادند که تا مشکل تمام بچه حل نشود ، مسابقات شروع نخواهد شد (البته الان همه می دانیم که از اول هم قرار نبوده که روز پنج شنبه مسابقه ای برگزار شود) . 
  • تعدادی از بچه ها مشکل ایجاد اکانت در سایت chess.com داشتند و یا به علتی ، مجبور به تغییر اکانت شده بودند و می بایست مغایرت اطلاعات ارسالی با اکانت جدید را حل می کردند و برگزار کنندگان کمتر فرصت می کردند به اینگونه مشکلات رسیدگی می کردند و احتمالا بیشتر مشغول رسیدگی به مشکلات رده های سنی دیگر بودند که آنان نیز با چند ساعت تاخیر ، به آرامش رسیدند
  • بازهم امیدوار بودیم زودتر زمان تقریبی لینک زوم را اعلام می کردند تا دغدغه کمتری برای خانواده ها وجود داشته باشد ، مشکل نحوه ورود به زوم از طریق گوشی هم مشکل شایع دیگر بین خانواده ها بود
  • بعد از ارسال لینک زوم ، آرامش نسبی برای تعدادی از خانواده ها برقرار شد و عده ای که دیرتر وارد برنامه شدند ، نگران تر از قبل . اما کسانیکه وارد برنامه شدند ، با وجودیکه یکی دو بار به بیرون هدایت شدند در نهایت با صحبت های خانم عزیزی (اگر اشتباه نکنم سرداور مسابقات این رده سنی) آرامش نسبی برقرار شد (فقط کسانیکه وارد برنامه شده بودند) و از طرفی اطمینان داده شد که همه اسامی وارد لیست خواهند شد و تا این اتفاق نیافتد ، مسابقات شروع نخواهد شد .
  • توضیحات مناسبی برای نحوه استفاده از برنامه به بچه ها داده شد 
  • بعد از آپدیت شدن اسامی ، موج جدیدی از نگرانی ایجاد شد ، اسامی جا افتاده ، اشتباه تایپی ، عدم درج ریتینگ و ... . یکی از بزرگترین مشکلات مربوط به بازیکنان سهمیه استان بود که از پرداخت ورودیه معاف بودند و چون این موضوع در سایت ثبت نام پیش بینی نشده بود ، ناهماهنگی های زیادی ایجاد کرده بود ، خود ما شخصا با وجودیکه سهمیه تهران را داشتیم ولی به توصیه هیئت استان تهران ، ورودیه را پرداخت کردیم به امید اینکه بعدا هزینه را پس خواهیم گرفت !
  • با پایان یافتن توضیحات و رفع قسمت عمده ای از مشکلات ، یک دور بازی تمرینی بین بچه ها برگزار شد تا بچه ها روز آینده (امروز) مشکلات کمتری داشته باشند . بماند که این وسط هنوز ثبت نام و مشکلات همه بچه ها مرتفع نشده بود.

امیدوارم نکات مهم روز گذشته اشاره شده باشد و چیزی از قلم نیافتاده باشد (اگر دوستان مطلب مهمی اعلام بفرمایند ، تکمیل خواهد شد)


مسابقات اصلی دور مقدماتی از ظهر امروز قرار بود آغاز شود که با تاخیر و بازهم با مشکلات نسبتا زیاد شروع شد ، قبل از بررسی دغدغه ها ، گریز بسیار کوچکی به بازیکنان.

همه می دانیم که شرایط این روزهای جامعه بواسطه بیماری کرونا و البته شرایط اقتصادی باعث شده بچه ها شرایط استاندارد را نداشته باشند و هیچ پیش بینی قطعی از نفرات برتر مسابقات نمی توانم داشته باشم ،مسابقاتی که در این مدت 10 ماه برگزار نشده است و از طرفی خیلی ها از جمله مهدیس با کلاس های آنلاین عمومی سر کرده اند ، بعضی ها ممکن است مطالعه شطرنجی را به حداقل رسانده باشند و عده ای ممکن است از تعطیلی های بیشمار استفاده کرده باشند و بطور جدی ماه ها مشغول مطالعه و تمرین شطرنج بوده باشند ، از طرفی مشخص هست که بچه ها خصوصا در این رده های سنی ، توانایی های یکسانی در بازی های استاندارد و سریع ندارند.

پیش بینی من قبل از شروع مسابقات و براساس سوابق بازیکنان ، رقابت جدی مهسا علوی ، سارا داوری ، ملیکا محمدی ، عسل ابراهیم و نیوشا محمدی برای کسب عنوان قهرمانی بود و قطعا بازیکنان ارزشمند دیگری هم هستند که مدعی قرار گرفتن روی سکو هستند ، با وجودیکه اسم ملیکا محمدی در لیست دیروز قرار نداشت ولی باور نداشتم که بازیکن شایسته قزوین که به تازگی به عنوان قهرمانی آسیا نیز رسیده است در این مسابقات غایب باشد و فکر می کردم از همان مشکلات ثبت نامی باشد ولی در کمال تعجب و با شروع مسابقات ، اسم ملیکا به عنوان غایب بزرگ مسابقات ، خودنمایی می کرد.(بعد از تکمیل مطلب و قبل از خوابیدن یادم افتاد که ملیکا بعنوان قهرمان سال گذشته رده سنی 10 سال کشور ، مجوز حضور مستقیم در فینال را دارد و عدم حضور در مرحله مقدماتی ، به این علت است)

با وجودیکه مشکلات امروز ، کمتر بود ولی همچنان نگران کننده برای خانواده ها ، هنوز تعدادی مشکل ثبت نام وجود داشت و حتی تا لحظاتی قبل از شروع مسابقات لیست دستخوش تغییرات شد . با وجودیکه لینک ورود به زوم دیرتر از زمان مقرر ارسال شد ولی نگرانی خانواده ها از قبل از زمان مقرر آغاز شده بود ، لینک ورود حداقل دو بار تغییر کرد و چه بسا بعضی ها در مرتبه اول و دوم وارد شده بودند ولی با تغییر لینک ، برای ورود مشکل داشتند و راهنمایی سایر اعضا حاضر در گروه ، عمدتا بی نتیجه بود و فشار زیادی را بعضی از خانواده ها که برای ورود مشکل داشتند متحمل شدند. مسابقات با بیش از یک ساعت تاخیر آغاز شد.

نکته مهم برای دوستان جدید : خصوصا امسال که مسابقات بصورت آنلاین ، رپید و فشرده برگزار می شود ، فرصت بررسی جداول بسیار کم است و بدلایلی که قبلا گفته شد ، شناخت دقیق از وضعیت آمادگی بچه ها ندارم (حتی دختر خودم) ، برای همین بیشتر مطالبی که در مورد دورهای مسابقات نوشته میشه در خصوص بازی های مهدیس خواهد بود و امکان نوشتن در مورد سایر بچه ها رو ندارم.


روز اول مسابقات : رقابت با 3 دور در روز اول آغاز شد و  در نهایت 11 بازیکن موفق شدند که امتیازات کامل روز اول رو بدست آوردند ، در کنار مهسا ، عسل ، و سارا که از مدعیان اصلی هستند ، ستایش ، آدرینا ، رومینا ، ترگل ، نگار ، هستی ، نازنین زهرا و مهدیس بازیکنان سه امتیازی جدول در پایان روز اول هستند . ستایش به یاد روز های خوب خود که قهرمان 6 ساله های کشور شد ، نتایج خوب خود در مسابقات قهرمانی مازندران را تداوم بخشید ، رومینا که با بدشانسی مسابقات قهرمانی تهران را به پایان برده بود نیز بدنبال پاک کردن خاطره آن مسابقات است (دو حریف رومینا در دور ابتدایی بنا به تشخیص داوران و سایت لیچس ، رعایت بازی جوانمردانه را نکردند و با توجه به عدم تغییر نتیجه (با وجود حذف بازیکنان از جدول) باعث شد رومینا به فینال راه پیدا نکند) . مهدیس در سه دور امروز ، بازی های متفاوتی را تجربه کرد ، در دو دور ابتدایی ، بازی های خوبی انجام داد و برابر پرگل و رایا پیروز شد ، اما حکایت بازی سوم با ریحانه زارع متفاوت بود ، بواسطه بازی خوب ریحانه ، مهدیس دچار اشتباه شد و دقیقا داستان سال گذشته بازی با ریحانه و البته هفته گذشته فینال قهرمانی تهران با سلاله احمدی تکرار شد ، ریحانه بسیار عالی ظاهر شد و برتری مناسبی بدست آورد و تنها موفق نشد کار را تمام کند و بمرور برتری و امتیاز بازی را به  مهدیس واگذار کرد تا مهدیس بهمراه 10 بازیکن دیگر ، جمع بازیکنان 3 امتیازی را کامل کند.

اما مشکلات حین برگزاری مسابقه برای خانواده ها نیز کم نبود. یک بررسی اجمالی مشکلات مطرح شده از طرف خانواده ها :

  • قطعی اینترنت که طبیعت مسابقات آنلاین خصوصا در ایران هست ، مخصوصا اینکه مجبور باشید از فیلتر شکن استفاده کنید . در مسابقات تهران که فیلتر شکن هم نیاز نبود ، قطعی اینترنت در چندین بازی باعث شد که بازیکن از بازی خارج شود و بدتر اینکه ، اخطاری که متوجه قطع شدن باشد هم نداشته و به تصور اینکه ساعت حریف در حال افتادن هست ، منتظر حرکت حریف بود ، غاقل از اینکه زمان خودش در حال اتمام است و بعد از دقایقی هر دو طرف اعلام می کنند که ساعت حریف افتاده است در حالیکه ، ارتباط یکی از بازیکنان قطع شده و حرکت حریف صورت گرفته و متوجه نشده است!
  • از مشکلات زوم نمی شود غافل شد ، در صورت قطع شدن زوم به هر دلیل شانس بازیکن بسیار کم خواهد شد ، زمان و تمرکز بچه از دست خواهد رفت و طبیعتا رسیدگی به این موضوع از جانب داوران با عکس العمل های مختلف روبرو خواهد شد و قطعا نظرات داوران ، مورد پذیرش همه نخواهد بود هر چند حتما داوران هم انسان هستند و الزاما  از خطا مبرا نیستند ولی در حالت کلی بهتر است به ایشان اعتماد شود (مگر اینکه خلاف آن ثابت شود) و به تذکرات و اخطار ها توجه داشت . نمونه ای از اعمال نظر داوران در مسابقات تهران که بنظر شخص بنده صحیح بود ، یکی از دوستان یکی از رده های سنی موفق به ارسال تصویر بازی (دوربین بازی) تحت سایت حرکت سفید نشدند و تمام تلاش ها و استفاده از اپراتورهای مختلف بی نتیجه ماند! در نهایت با هماهنگی داور ، پدر ، در فاصله از بچه ، تصویر زنده در تمام طول مسابقه برای داور مسابقات ارسال می کردند و کنترل لازم از این طریق صورت گرفت . 
  • مشکلات مسابقات آنلاین در منزل هم جای خود ، تصور کنید یک پسر بچه 4.5 ساله را بخواهید چند ساعت در منزل ، کنترل کنید!
  • یکی دیگر از مشکلاتی که امروز برای خود ما اتفاق افتاد و واقعا پیش بینی نشده بود ، صدای جیغ و داد همسایه مجاور بود که خبر فوت یکی از بستگانشان به آنها داده شده بود ، کاملا کنترل نشده و البته ناگهانی ! شرایط روحی آنها هم اجازه تذکر دادن نمی دهد!! خدا رحمتش کند.
  • از بدی های زوم گفتیم که چقدر عذاب آور است اما چند خوبی هم دارد ، قابلیت تقسیم بندی بچه ها و گروه های 10 نفره که امکان نظارت بر بچه ها و کمتر شدن صدا رو فراهم می کند ، امکان کنترل بیشتر و رعایت بیشتر بازی جوانمردانه . حجم مصرف کمتر اینترنت نسبت به سایت حرکت سفید.
  • مناظره خانواده ها در گروه واتس آپ نیز در نوع خود جالب است (البته از نوع نه چندان مثبت) ، بهتر است برگزار کننده مسابقات ، شماره مشخصی برای مطرح کردن مشکلات و اعتراضات حین بازی اعلام نمایند تا خانواده ها در برابر یکدیگر قرار نگیرند.
  • یکی از مواردیکه فکر من را مشغول کرده است استفاده از دوربین دوم هست ، بچه ها نباید هیچ وسیله الکترونیکی در نزدیکی خود داشته باشند ، حال سوال اینجاست که اگر داور اعلام نیاز به دوربین دوم داشته باشد ، بچه باید از محیط اتاق خارج شود تا بتواند دوربین دوم را به داخل اتاق بیاورد!! این خود مشکلات دیگری ایجاد می کند! یه نفر راهنمایی کند !
  • بازهم دوستان اگر موردی از قلم افتاده است و برداشت شخصی نباشداعلام فرمایند تا در صورت امکان درج شود.

روز دوم مسابقات : از صبح روز دوم ، شاهد مباحث مختلف در گروه واتس آپی ایجاد شده بودیم و داوران سعی می کردند که پاسخگوی ابهامات مطرح شده باشند که البته موفقیت چندانی حاصل نشد و تا حدی هم موضوع تنش زا شد ، در همین حین هم ترکش ناراحتی داور به من اصابت کرد و به توجه بیشتر تشویق شدم و البته در ادامه گفته شد "لطفا از ایجاد ابهام در گروه به علت اطلاعات پایین یا اطلاعات اشتباه خودداری کنید" ، ما هم مثل همیشه مثل بچه های خوب حرف گوش کردیم! اما سوالی که برامون ایجاد شده بود : "سلام خدمت شما و خانواده های محترم ، بچه ها در ابتدا  با کمک داوران وارد اتاق ها می شوند و اختیاری برای انتخاب اتاق ندارند و اگر بدلیل مشکل سیستم از محیط زوم خارج شوند (پس از ورود مجدد) با محیط جدیدی روبرو می شوند و احتمالا با وجود دانستن نام داور و شماره اتاق ، دچار سردرگمی خواهند شد . لطفا یک مرتبه در خصوص نحوه ورود به اتاق مورد نظر ، در صورت خروج از محیط زوم راهنمایی (مصور) فرمایید. با تشکر". البته فکر کنم با یکی از دکمه های زیر صفحه محیط روم این اتفاق خواهد افتاد که سعی می کنیم در موقع مناسب یک امتحانی داشته باشیم.

در حال حاضر هم بچه ها در حال مسابقه دور چهارم هستند و فعلا صدایی از داخل اتاق نمیاد.

بازی های دور چهارم برگزار شد و مهدیس مغلوب بازی دقیق هستی تاج الدینی شد ، مهمترین نتیجه حاصله در بالای جدول تساوی ترگل و آدرینا بود و در سایر بازی های مهم ، مدعیان قهرمانی به پیروزی رسیدند.

در حال حاضر بازی های دور پنجم در جریان است. در این دور مهدیس مغلوب بازی خوب ملیسا برمر بازیکن خوب مازندران شد، در این بازی ملیسا دقیق و مهدیس توام با خطا بود. جدول و نتایج در سایت هنوز بارگزاری نشده است اما از صفحات اکانت بازیکنان شاخص ، مشخص است که در مهمترین بازی ، مهسا علوی در دیداری فینال گونه ، بر سارا داوری دیگر مدعی این مسابقات پیروز شده است.

با درج نتایج در سایت ، مشخص است در میز یک دو بازیکن 5 امتیازی یعنی عسل و مهسا با یکدیگر دیدار می کنند ، آدرینا ایمانی با 4.5 امتیاز در جایگاه سوم قرار گرفته است و یازده بازیکن 4 امتیازی در نزدیکترین فاصله با سه بازیکن برتر قرار دارند.بازیکنان 3 امتیازی جدول هم جایگاه های 20 تا 36 را در اختیار دارند و در صورتیکه قصد حضور در مرحله فینال را دارند ، میبایست کمترین خطای ممکن در بازی های باقیمانده را داشته باشند.

بازی های دور ششم در حال برگزاری هست و باید منتظر اعلام رسمی نتایج بود اما مهدیس تنها پیروزی امروز خود را در برابر دوست خود نازنین زهرا شریفی مهر بدست آورد ، بازی امروز چند بار بالا پایین شد و برتری دست به دست شد و هر دو خصوصا نازنین ، فرصت کسب برتری را از دست دادند ، برآیند بازی های امروز مهدیس جالب نبود و شخصا امیدوارم که بازی های بهتری را انجام دهد و موفق به حضور در فینال مسابقات گردد . در مهمترین بازی در میز یک مهسا علوی با پیروزی بر عسل ، به تنهایی در صدر جدول نشست تا خود را بعنوان مدعی جدی قهرمانی معرفی کند  . نتایج دور ششم بازیها آپلود شد (بدون قرعه دور هفتم) ، رقابت ها همچنان فشرده هست و هنوز بیش از نیمی از جدول شانس صعود به مرحله فینال و انتخاب شدن بین 11 نفر برتر را دارند تا بهمراه ملیکا محمدی جمع فینالیست ها رو تشکیل بدن . بنظرم برای قرارگیری بین 11 نفر برتر ، کسب 6.5 امتیاز کفایت می کند و  احتمالا چند تا بازیکن 6 امتیازی هم صعود خواهند کرد ولی همه اینها بسته به شرایط جدول خواهد داشت ، با این حساب تمام 51 نفری که حداقل نیمی از امتیازات مسابقات را کسب کرده اند برای خود شانس قائل هستند . بدون اعلام قرعه نبرد میز یک بین مهسا علوی با 6 امتیاز و آدرینا ایمانی 5.5 امتیازی قطعی هست .در پی این دو بازیکن ، عسل ، سارا ، نگار ، هستی و درناز سادات با 5 امتیاز در تعقیب هستند ، نیوشا ، نرگس ، صبا و ثمین با 4.5 امتیاز در ادامه جدول حضور دارند ، یکی از این بازیکنان با 5 امتیازی و یک نفر با 4 امتیازی ها بازی خواهند کرد. در ادامه جدول مهدیس بهمراه سایر 4 امتیازی ها گروه نفرات 12 تا 25 را تشکیل می دهند . 7 بازیکن دیگر در ادامه جدول 3.5 امتیازی هستند و تا رده 32 را تصرف کرده اند ، این نفرات کسانی هستند که سرنوشت صعود کاملا در اختیار خودشان هست و با کسب سه امتیاز می توانند صعود خود را قطعی کنند ، خصوصا اگر قرعه همراهشان باشد . نفرات 3 امتیازی با وجود پوئن شکنی کمتر ، همچنان میبایست به جدول  امیدوارانه نگاه کنند.

بازی های روز آخر از ظهر امروز آغاز شد و مهدیس با تکرار نتیجه دیروز و کسب تنها یک پیروزی در برابر دو شکست ، در نهایت با 5 امتیاز به مسابقات پایان داد . 

دور هفتم : این دور در حالی آغاز شد که از صبح امروز ، بحث دوربین دوم مطرح شده بود و کمی نگران این موضوع بودیم ، البته اعلام شد که ضمن آمادگی همه بازیکنان ، 5 میز ابتدایی نیاز به دوربین دارند که این موضوع خود جای نقد دارد ، مرحله مقدماتی است و رقابت برای صعود تا صدر نشینی برای همین ، شاید رقابت در میزهای پایین تر مهم تر از رقابت میز یک و دو خصوصا در دور آخر باشد.

مهدیس در این دور موفق شد پس از یک شکست و یک تساوی در دو هفته گذشته برابر وانیا (مقدماتی و فینال تهران) ، اینبار با بازی خوب ، جبران مافات کرده و ما رو هم به جدول امیدوار کند ، در این دور پیروزی آدرینا برابر مهسا بیش از هر چیز خودنمایی کرد.

دور هشتم : در این دور مهدیس در میز 5 مغلوب بازی خوب نرگس شد ، زمان زیادی از بازی نگذشته بود که نرگس بازی را در دست گرفت و با وجودیکه یکی دو بار بازی به تعادل رسید ولی تقریبا در طول بازی برتری داشت ، هرچند در حرکات آخر و در کمبود وقت هر دوبازیکن ، نرگس بهترین حرکات را پیدا نکرد و اگر مهدیس می توانست حرکت درست را پیدا کند به تساوی یا حتی برتری نسبی دست پیدا می کرد که اینگونه نشد و امتیاز کامل به بازی خوب نرگس رسید ، بعد از این شکست تقریبا امید به صعود برای من از دست رفت و تنها یک معجزه می توانست کمک کند ، در این دور مصاف های حساسی از هم استانی ها در بالای جدول شاهد بودیم (اونهایی که می شناسم و حضور ذهن دارم) ، میز یک آدرینا برا عسل پیروز شد(نبرد گیلان)  ، میز دو سارا و نیوشا امتیاز را بین خود تقسیم کردند(نبرد قزوین) ، مهدیس که در میز 5 مغلوب نرگس شد و در دیگر دیدار استان تهران در میز 7 یاسمن موسویان بر رومینا پیروز شد. در پایان این دور صعود آدرینا ، مهسا و سارا قطعی شده بود ، هر چند تعدادی از بازیکنان 6 امتیازی هم با پوئن شکنی خوب راه اصلی صعود را طی کرده بودند.

دور نهم و پایانی : در این دور مهدیس به مصاف دینا علیشاهی رفت ، در طول بازی نه چندان طولانی در قسمت هایی از بازی دینا و در قسمتی مهدیس برتری اندکی داشتند ولی دو حرکت آخر مهدیس مصادف شد با فرصت طلبی دینا و پایان مسابقات قهرمانی سال 99 برای مهدیس با 5 امتیاز . تصور من این بود که شاهد تساوی های توافقی پرتعداد در میزهای بالایی باشم که این اتفاق نیفتاد و بچه ها تا لحظه آخر مبارزه کردند

که جای تقدیر دارد . تمام بازی های این دور حساسیت خود را داشتند و بازیکنان تا میز 13 برای خود همچنان شانس صعود قائل بودند و نمی شود به بازی مشخصی اشاره کرد .طبق پیام های گروه مربوط به مسابقات ، در  این دور به دلیل مشکلات سخت افزاری در بازی ریحانه زارع و رومینا قلی زاده مشکلاتی ایجاد شد و در اواخر بازی ، ریحانه موفق به انجام حرکت بدلیل هنگ کردن سیستم یا مشکلات برنامه زوم نگردید(طبق اعلام داوران) نگردید و در نتیجه در برنامه chess.com نتیجه به سود رومینا ثبت گردید که با بررسی داوران و قبول مشکل ناخواسته ریحانه ، حکم به ادامه بازی دادند ، با وجود ثبت نتیجه برد در سایت ، رومینا ضمن پذیرش تصمیم داوران و در اقدامی پسندیده ، در حالیکه سایر بازی ها مدت ها بود تمام شده بود ، مجددا بر سر میز مسابقه حاضر و ادامه مسابقه داده شد و در نهایت ریحانه با بازی خوب خود پیروز شد. در پایان مسابقات جدول رده بندی به این شکل شد : 

آدرینا ، مهسا و سارا با 7.5 امتیاز و به خاطر پوئن شکنی اول تا سوم مرحله مقدماتی شدند ، عسل ، نگار شعبانزاده و یاسمن موسویان با 7 امتیاز چهارم تا ششم شدند ، آرمیتا مجیدی و نازنین زهرا شریفی مهر با 6.5 امتیاز هفتم و هشتم شدند. 11 بازیکن با 6 امتیاز رده های بعدی را کسب کردند که با توجه به اینکه ظاهرا دو نفر بصورت مستقیم به فینال راه یافته اند ، دو نفر از این یازده بازیکن یعنی نیوشا و ترگل از شرایط مناسب تر برای صعود برخوردارند و تنها می ماند اعلام رسمی کمیته برگزار کننده مسابقات تا نفرات برگزیده را اعلام و احیانا بازیکنان خاطی

 را حذف نماید . 

در میان بچه های تهران ، بهترین نتیجه را یاسمن موسویان کسب کرد که با 7 امتیاز ششم شد و بدشانسی هفته قبل که بواسطه پوئن شکنی از رسیدن به سکوی تهران محروم شده بود را جبران کرد ، نازنین زهرا شریفی مهر ، دوست مهدیس هم با کسب 6.5 امتیاز جبران مسابقات تهران را داشت و هشتم شد ، ترگل مروی با چند نتیجه بسیار ارزشمند و با 6 امتیاز دهم شد تا بهمراه یاسمن و نازنین زهرا ، جبران مسابقات تهران را با صعود ارزشمند به فینال را داشته باشند . نرگس که بازی های خوبی برگزار کرد فقط در قدم آخر کم آورد و با 6 امتیاز سیزدهم شد ، ثمین صالح زاده که اگر اشتباه نکرده باشم حتی در جدول تهران حاضر نشد5.5 امتیاز کسب کرد و در رده بعد صبا سوداچی قراردارد که او نیز 5.5 کسب کرد و در واقع عنوان داران تهران به رده مناسبی دست پیدا نکردند و در عوض سایر بازیکنان با تلاش بسیار جایگاه های مناسبی بدست آوردند و اگر بدشانسی نصیب رومینا نمی شد ، او هم جایگاه مناسبی نسبت به رتبه کنونی بدست می آورد.

در پایان لازم هست از زحمات تیم داوری تشکر کنم هرچند ممکن است در بعضی موارد از قضاوت ها ، رفتار و پاسخ های آنها مکدر شده باشیم و امیدوارم در تمام موارد جانب عدالت را گرفته باشند.

در صورتیکه شرایط کاری اجازه دهد و فرصت باشد ، سعی می کنم ، فینال مسابقات هم بصورت روزانه بررسی شود .


ممنون از همه دوستان که محبت داشته و با دعای خیر خود ، کمک حال بودند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد