دنیای شطرنجی مهدیس
دنیای شطرنجی مهدیس

دنیای شطرنجی مهدیس

مسابقات رده های سنی استان تهران 1397

باسلام . مسابقات رده های سنی تهران از پس فردا یکشنبه 28 مرداد در سالن های فدراسیون شطرنج و هیئت شطرنج تهران آغاز خواهد شد . انشالله مطابق سنوات گذشته به گزارش دور به دور مسابقات مهدیس و مسابقات جالب رده سنی کمتر از 10 سال دختران که مهدیس در آن حضور دارد خواهم پرداخت . (جدول 27 نفره)

نفرات قدرتمندی در این جدول حضور دارند و انتظار مسابقات سطح بالایی را دارم .مهدیس از شرایط مناسبی برخوردار است و امیدوار به انجام بازیهای خوب و کسب نتایج مناسب هستیم که در این راه باید با حریفان قدرتمند خود مبارزه کند ، نفراتی که شاید (تاکید می کنم شاید) مدعی اصلی قهرمانی کشور نباشند اما می توانند در مسابقات مهرماه که در قزوین برگزار می شود شگفتی ساز شوند و قطعا از بازیکنان خوب آن جدول هم خواهند بود و قطعا توانایی کسب سکو را هم دارند و تنها علتی که فعلا جزو مدعیان اصلی قهرمانی کشور محسوب نمی کنم ، حضور نفرات بسیار آماده ای همچون مهسا علوی ، ماهک شریفی ، نیوشا محمدی ، ملیکا محمدی و چند نفر دیگر می باشد.

شناخت من از نفرات حاضر در جدول به نسبت سال های گذشته کمتر است و نفرات بسیاری هستند که آشنایی با آنها ندارم با وجودیکه ممکن است بازیکنان فعالی بوده باشند و اطلاعات من ناقص باشد .مطابق همیشه رده های سنی پایین ، مخصوصا 8 سال و بعد از آن 10 سال می تواند شگفتی داشته باشد و چهره های نوظهور قدرتمندی معرفی شوند ، اتفاقی که در رده های سنی بالاتر کمتر بوقوع می پیوندد . در حالیکه ثبت نام مسابقات تمام شده و قرعه کشی دور اول هم اعلام شده ، نفرات حاضر را بر اساس لیست اولیه مورد بررسی قرار می گیرد ، بازهم عذرخواهی بابت عدم آشنایی با همه بچه ها ، اطلاعات من فقط براساس سایت http://chess-results.com و فیده می باشد.

نفرات و جدول مسابقات 10 سال دختران تهران


1 - وانیا گروسیان  1316 : نفر اول لیست با شرکت در مسابقات شمال شرق تهران و کسب یک پیروزی ، موفق به اخذ ریتینگ شده است ، سابقه دیگری از حضور در مسابقات فکری دیگری یافت نشد و تنها اطلاعات قابل دسترس حضور در چند دوره مسابقات سریع مدرسه شطرنج تهران می باشد .

2 - مهدیس عباس زاده 1239 : شرایط نسبتا قابل قبولی دارد و امیدوارم در مسابقات قهرمانی تهران و قهرمانی کشور درخشان ظاهر شود .

3 - رومینا قلی زاده 1095 :پس از شرکت در مسابقات متعدد ،پیشرفت خوبی داشته و از بازیکنان خوب و با تجربه این جدول محسوب می شود که در سال آینده نیز در این رده سنی حضور خواهد داشت ، بعضی   از بازیهای رومینا مورد تمجید بازیکنان رده های سنی بالاتر قرار گرفته است. رومینا سال گذشته برروی سکوی سوم 8 سال تهران قرار گرفت(بین تهرانی ها)

4 - آیناز نجمی نیا 1095 :  با حضور در مسابقات مدارس آسیا  بر تجربیات خود افزود و جزو خوبان می باشد ، اگر آیناز در تمام بازیها در اوج باشد می تواند تمام حریفان را بدردسر بیاندازد و در اینصورت حتما برروی سکو قرار خواهد گرفت . امیدوارم ناراحتی از دست دادن پدربزرگ در کمتر از چندروز پیش از شروع مسابقات مشکلی برای آیناز عزیز ایجاد نکند.

5 - صبا سوداچی 1088 : از مدعیان این جدول و یکی از نفراتی که بواسطه مقام دوم کشوری 96 در رده کمتر از 8 سال ، مسابقات به نام آنها نامگذاری شده است ، صبا با کسب دو عنوان در رده 8 سال تهران و دوم کشوری 8 اسل از عنوان داران این جدول می باشد. صبا بعنوان نفر دوم جدول 8 سال سال گذشته و بعنوان قهرمان تهران ، پای به مسابقات می گذارد ، معمولا شاهد بازیهای سخت و طولانی بین صبا و حریفان هستیم.

6 - دنیز تقی زاده 1087 : هرچند در مسابقات 6 سال تهران در سال 93 حاضر نبود ولی در مسابقات کشوری همان سال حاضر شد و موفق به کسب سکو هم شد و بعد از مهدیس باسابقه ترین بازیکن این رده سنی محسوب می شود .از قبل از مسابقات رده سنی سال قبل شاهد حضور دنیز در هیچ مسابقه ای نبودم (شاید من اطلاع ندارم) ، دنیز همیشه از بازیکنان خوب محسوب می شود و اگر آمادگی خود را حفظ کرده باشد می تواند امیدوار باشد.(سابقه کسب مقام سوم سال 95 دنیز در همین گروه جمعیتی فراموش شده بود که اصلاح شد)

7 - نرگس مهری 1024 :از فعالترین بازیکنان این رده سنی که البته بیشتر مربوط به مسابقات سریع بوده  که حاصل آن هم کسب مقام دوم دختران کمتر از 10 سال ایران که چند ماه پیش در تهران برگزار شد می باشد ، نرگس در بخش استاندارد هم متبحر بوده و سابقه مقام سوم سال گذشته همین رده سنی را هم دارد ، نرگس جزو بهترین بازیکنان حاضر در این جدول می باشد و قطعا از مدعیان.

8 - ثنا فخاری 1004 : با کسب مقام سوم سال 95 رده سنی 8 سال (همین گروه جمعیتی)  هم سابقه درخشانی دارد و هم نتایج اخیر نشاندهنده آمادگی بالای ثنا دارد و قطعا با هدف قرارگرفتن برروی سکو پای به مسابقات خواهد گذاشت.

9 - طناز عبدالهی : اولین بازیکن بدون ریتینگ لیست 27 نفره ، فقط با یک حضور در مسابقات سریع فدراسیون که البته مساوی ارزشمندی در دور اول بدست آورده که می تواند زنگ خطری برای مدعیان باشد.

10 - سلاله احمدی : با تجربه حضور در چند مسابقه فدراسیون اما تقریبا ناشناخته

11 - کیانا بهناز : اولین نفر کاملا ناشناخته که سابقه ای از شرکت در مسابقات یافت نشد

12 - وانیا اصلاحی : کاملا ناشناخته

13 - سارینا فتوحی : با دو سابقه شرکت در مسابقات که البته اطلاعات چندانی نمی دهد 

14 - سارینا غریب (قریب) گرگانی : کاملا ناشناخته

15 - ساینا قبادیان : دیگر ناشناس جدول

16 - عارفه هداوند خانی : از معدود مسابقات حاضر در سایت ها اطلاعات چندانی حاصل نمی شود

17 - سیده سها حسینی : تنها نتیجه حاصل از جستجو ، یک مسابقه رپید از شهریار و یک نتیجه شگفت انگیزدیگر: مسابقات 6 سال کشور سال 93 که اگر صحیح باشد سها هم از قدیمی ها محسوب می شود ولی با کلی غیبت در مسابقات . 

18 - ترگل مروی : شناخته شده ترین بازیکن بی ریتینگ جدول که البته تا ماه میلادی قبل جزو ریتینگ داران محسوب می شد که بواسطه از دست دادن ریتینگ در حال حاضر فاقد ریتینگ است . اقدام شایسته ترگل برای شرکت در مسابقات بدون نگرانی از دست دادن ریتینگ بسیار ارزشمند است و بچه ها باید همیشه در نظر داشته باشند ملاک کسب نتیجه قدرت بازیکنان بواسطه تمرین و شرکت در مسابقات است و ریتینگ بازیکن پشت میز مسابقه نقشی نخواهد داشت .ترگل در مسابقت 8 سال سال گذشته در کشوری دهم و در جدول تهران سوم شد(در سکوی تهران دوم) . ترگل در مسابقات نیز فعال می باشد

19 - انیسا مقدم : به امید نتایج خوب  نسبت به مسابقات سال گذشته این رده سنی شرکت نموده است

20 - غزل ممتحنی : از دیگر ناشناس های جدول

21 - یاسمن سادات موسویان : فقط یک مسابقه رپید و طبعا ناشناخته

22 - پریا پرنیان :بعنوان تجربه دوم و بعد از دو سال مجددا در مسابقات قهرمانی تهران شرکت نموده است

23 - تینا سرپاسی : تنها نتیجه حاصل از جستجو مسابقات نوجوان فدراسیون بود که البته نتایج در سایت قرار نگرفت 

24 - نازنین زهرا شریفی مهر : از جستجوی سایت ها بجز دو دوره مسابقات نتیجه دیگری حاصل نمی شود ، اما با توجه به شناختی که از نازنین داریم می تواند نتایج خوبی رقم بزند ، اگر نازنین تجربه مسابقه بیشتری داشت ، امیدواری بیشتر بود

25 - نازنین زهرا شیرخانلو : ناشناخته

26 - غزل وفایی : یکی دیگر از ناشناخته های جدول

27 - شقایق یعقوب خانی : نفر آخر لیست و آخرین ناشناخته . البته با یک حضور در مسابقات بلیتس که قطعا ملاک سنجش توانایی نمی باشد


قرعه دور اول : از روز قبل در سایت قرار گرفته است ، در این دور مهدیس در میز دو و با مهره سیاه به مصاف ساینا قبادیان خواهد رفت ، از او هیچ شناختی نداریم و مهدیس در بازی با ساینا میبایست توجه کافی داشته باشد. حساسترین بازی این گروه در میز 5 مصاف صبا سوداچی و ترگل مروی قهرمان و نایب قهرمان سال گذشته 8 ساله های تهران می باشد که البته صبا نتایج مناسب تری در طول یکسال گذشته کسب کرده است (توضیح : در مسابقات سال گذشته 8 سال تهران ، سلاله رضایی دوست داشتنی نفر اول شد اما بدلیل اینکه  از استان البرز شرکت نموده بود تنها مشمول جایزه نقدی شد و نفرات بعدی یعنی صبا ، ترگل و رومینا بترتیب قهرمان و نایب قهرمان  و سوم شدند) . با توجه به سوابق بجز این یک بازی نبرد حساس دیگری را شاهد نخواهیم بود.

دور اول مسابقات صبح امروز برگزار شد  ، متاسفانه با عدم همکاری هیئت شطرنج تهران ، موفق به تهیه تصویر نگردیدم و آرشیو مسابقات مهدیس ناقص شد ، خیلی راحت می شد، مثل سنوات قبل  5 تا 10 دقیقه قبل از شروع مسابقات اجازه حضور والدین را داد . قطعا این هیئت هم مانند سایر هیئتها بدنبال جلب رضایت سایرین می باشد ، اما از عملکرد دوستان هیئت اینگونه بر می آید که مصمم به جلب عدم رضایت حداکثری می باشند . بعد از عدم برگزاری مستقل مسابقات قهرمانی بانوان استان تهران که باعث عدم شرکت در مسابقات شد . عدم تخصیص هیچگونه امتیاز در اردوهای آمادگی که باعث شد فقط در یک اردو شرکت کنیم . ساعت عجیب و غریب مسابقات رده های سنی استان تهران که اگر مجبور به شرکت نبودیم از اینهم انصراف می دادیم . ساعت برگزاری جام پایتخت هم شاهکار دیگری است که دلسردی از هیئت را به یاس کامل بدل کرد.امروز شخصا در محل مسابقات نبودم ولی ظاهرا گرمای هوا شرایط سختی ایجاد کرده و امکانات رفاهی خاصی هم در نظر گرفته نشده است .  بگذریم چون تمام صحبت ها انتقال داده شده است و نتیجه ای در بر نداشته.

دور اول این رده سنی برگزار شد و مهدیس از بازی اول در برابر ساینا و در یک بازی نه چندان خوب ،  یک امتیاز بدست آورد و دیگر هیچ ، این دور با دو نتیجه جالب آغاز شد، حساسترین بازی با پیروزی ترگل به پایان رسید و زنگ خطر برای سایر مدعیان به صدا در آمد و از طرفی پیش بینی من غلط از آب درآمد. نتیجه جالب دیگر پیروزی سارینا برابرشماره یک جدول وانیا گروسیان بود ، شرایط این دو بازیکن در دورهای آینده بهتر مشخص خواهد شد.در سایر دیدارها ریتینگ داران پیروز شدند و شگفتی خاصی شاهد نبودیم .


دور دوم : قرعه کشی  دور دوم اعلام شد و مهدیس در میز یک  با مهره سفید به مصاف سلاله احمدی خواهد رفت ، مهدیس برای موفقیت در این مسابقات و مسابقات کشوری قطعا باید بازی با کیفیت تری نسبت به دور اول ارائه کند. مصاف میز دو بین سارینا و رومینا نیز جالب خواهد بود ، باید دید سارینا می تواند همچنان در بالای جدول امتیاز کسب کند . نبرد حساس دیگر در میز 5 بین ترگل و نرگس خواهد بود.

بازیهای دور دوم صبح امروز برگزار شد و نتایج مطابق پیش بینی بدست آمد . مهدیس دومین امتیاز خود را از بازی با سلاله احمدی بدست آورد . سایر مدعیان حریفان خود را شکست دادند که در این راه و در میز دو سارینا که در دور اول توجه ها را به خود جلب کرده بود ، مغلوب رومینا شد . ترگل هم که در دور اول با پیروزی بر صبا شگفتی ساز شده بود ، مغلوب نرگس یکی از مدعیان جدی این مسابقات شد تا یک امتیازی باقی بماند. نازنین زهرا شریفی با پیروزی طناز بعنوان تنها دو امتیازی بدون زیتینگ جدول معرفی شد . وانیا گروسیان با تحمل دومین شکست از جرگه مدعیان دور شد . صبا نیز با شکست دادن غزل فاصله یک امتیازی با بالای جدول را حفظ کرد . غزل در دو دور اول با دو تن از خوبان مسابقات مصاف داشته است . متاسفانه همچنان امکان تهیه تصویر از مسابقات وجود ندارد .


دور سوم : قرعه کشی دور سوم انجام شد و  شاهد چهار مبارزه حساس برروی 4 میز ابتدایی هستیم و به احتمال زیاد چهره سه نفر برتر این رده سنی، از این جمع هشت نفره بعلاوه ترگل انتخاب خواهد شد ، البته تمام بچه ها هنوز شانس دارند و مطالب نوشته شده صرفا جنبه پیش بینی دارد.

در میز یک مهدیس با مهره سیاه به مصاف دنیز ، رقیب قدیمی خود خواهد رفت که اولین بازی جدی مهدیس خواهد بود . با توجه به لیست اولیه و فارغ از عدم شناخت از نفر اول لیست ، پیش بینی دیدار با نرگس و یا ثنا در دور دوم را داشتم که هر دو از رقبای جدی محسوب می شوند که شکست صبا برابر ترگل ، پیش بینی ها را برهم زد و اولین نبرد جدی مهدیس به این دور موکول شد.

در میز دو ثنا و رومینا جدال جالب توجهی دارند ، در میز سه شاهد دیدار نرگس و آیناز خواهیم بود ، دیداری حساس و مهم .در میز 4 صبای یک امتیازی برای باقی ماندن جزو مدعیان با با نازنین زهرای شگفتی ساز بازی خواهد کرد و این شانس را بدست آورده تا با یکی از 2 امتیازی های جدول بازی داشته باشد . باید دید در بازیهای صبح چهارشنبه چه نتایجی بدست خواهد آمد . امیدوارم مهدیس بازی خوبی با دنیز داشته باشد.

بازیهای دور سوم صبح امروز برگزار شد ، در میز یک مهدیس موفق شد که امتیاز بازی از رقیب قدیمی خود دنیز را بدست بیاورد ،البته هنوز فرصت بررسی بازی را بدست نیاوردم . در میز دو رومینا در برابر ثنا پیروز شد تا رسما به جرگه مدعیان این جدول بپیوندد ، شخصا شانس ثنا رو بیشتر می دونستم اما رومینا شایستگی های خود را نشان داد و پیروز مبارزه شد . در میز سه نرگس و آیناز مسابقه هفته گذشته خود را تکرار کردند و امتیاز نصیب نرگس شد (نتایج هفته گذشته در سایت نیامد و فکر کنم نرگس برد) ، از قبل از شروع مسابقات هم ثنا را بعنوان یک مدعی جدی حساب می کردم . در میز 4 صبا امتیاز بازی از رقیب دو امتیازی خود نازنین زهرا را بدست آورد تا امیدوار بماند . ترگل نیز برد و دو امتیازی شد .


دور چهارم : دومین بازی جدی مهدیس در این دور و برابر رومینا خواهد بود ، هر دو بازیکن سه امتیازی می باشند . این بازی یادآور دور آخر مسابقات دو سال قبل است و مسابقه دیگری از این دو به یاد ندارم . در میز 2 مصاف دو دوست بسیار صمیمی و هم باشگاهی یعنی نرگس سه امتیازی و ثنا دو امتیازی را شاهد خواهیم بود . نرگس امیدوار به کسب چهارمین پیروزی و ثنا امیدوار به باقی ماندن در کورس مدعیان . یجز ثنا 8 بازیکن دو امتیازی دیگر حضور دارند و همگی آماده نزدیک شدن به صدر جدول . در این میان بازی میز 4 دنیز و ترگل جالب تر از بقیه است . ترگل به واسطه نداشتن ریتینگ ، قرعه سخت تری داشته است و این سومین مبارزه او با بازیکنان ریتینگ دار می باشد . به امید موفقیت .

مسابقات دور چهارم برگزار شد و در میز یک مهدیس موفق به کسب پیروزی برابر رومینا شد تا از شرایط مناسبی در جدول برخوردار شود . در میز دو بازی دوستان ، دوستانه و پس از نزدیک 2 ساعت با تساوی خاتمه یافت و امتیازات بین دو نفر تقسیم شد تا اولین تساوی این جدول شکل بگیرد ، با توجه به نتیجه بازی میز یک که بعد از این بازی به پایان یافت نبرد فردای مهدیس و نرگس حتمی شد . نبرد حساس میز پنج هم با برتری دنیز برابر ترگل خاتمه یافت تا دنیز همچنان امیدوار در جدول باقی بماند . در سایر بازیها نیز مدعیان بر حریفان خود غلبه کردند.


دور پنجم : مسابقات به مراحل حساس خود نزدیک شده است و شاهد مسابقات جذابی خواهیم بود . در میز یک و مطابق پیش بینی مهدیس با مهره سیاه به مصاف حریف قدرتمند خود نرگس خواهد رفت دیداری که قطعا در تعیین سرونوشت قهرمان این جدول تاثیر فراوانی خواهد داشت .پیش بینی شخصی من قبل از شروع مسابقات ، قرارگیری هر دو در سکوی قهرمانی بود.  در میز دو رومینا در برابر نازنین زهرا (شریفی مهر) خواهد رفت .نازنین بازیکن با استعدادی است که البته با قرعه مناسب امتیازات مناسبی اندوخته است و از طرفی رومینا نیز قاعدتا از قرعه این دور نباید ناراضی باشد . در میز 3 دنیز و آیناز با یکدیگر روبرو خواهند شد ، جدال دو بازیکن شناخته شده که بسیار سرنوشت ساز خواهد بود هرچند که نفر بازنده هم این قابلیت را دارد که دو امتیاز باقیمانده را بدست آورد و همچنان از شانس سکو برخوردار خواهد بود . در میز چهار دو بازیکن سه امتیازی دیگر جدول ، صبا به مصاف سارینا خواهد رفت ، سارینا با پیروزی دور اول برابر نفر اول لیست ، توجهات را به خود جلب کرد و تا اینجای کار بد ظاهر نشده است . از طرف دیگر صبا که در دور اول مغلوب ترگل شده بود، ضمن استفاده از توانایی های خود ، از مناسب هم بی بهره نبوده است و بنظر نمی رسد در حضور بازیکنان سه امتیازی چون دنیز ، آیناز و رومینا ، از قرعه حاضر ناراضی باشد. بازی شاخص دیگری به چشم نمی خورد هر چند ثنای 2.5 امتیازی در کنار بازیکنان 2 امتیازی جدول به سرگردگی ترگل هنوز می توانند امیدهایی داشته باشند به شرط اینکه از قرعه مناسب برخوردار باشند و در بازی با حریفان اصلی هم نتیجه لازم را کسب کنند . 

انشالله بعد از پایان دور پنجم نگاهی اجمالی به سایر جداول دختران خواهم داشت ، البته شاید روز شنبه و در صفحه جداگانه . به امید موفقیت.

بازیهای دور پنجم برگزار شد و مهدیس در برابر یکی از رقبای جدی خود یعنی نرگس به برتری رسید ، نرگس تنها یک اشتباه البته جدی انجام داد و سرنوشت بازی را مشخص کرد . در میز دو نازنین زهرا شگفتی آفرید و موفق شد رومینا با تجربه را شکست دهد تا در اولین حضور رسمی خود در مسابقاترسما به جمع مدعیان این گروه اضافه شود . در میز سه دیدار دو مدعی با سابقه این گروه آیناز و دنیز به نفع آیناز خاتمه یافت ، در میز چهار ، صبا با پیروزی بر سارینا ، شکست دور اول را به طور کامل فراموش کرد و به جمع مدعیان بازگشت. در سایر بازیها افرادی که هنوز دارای شانس می باشند ثنا ، عارفه ، سلاله ، سها و ترگل به برتری رسیدند.


با توجه به تعداد نفرات جدول و امتیاز بازیکنان ، امکان اینکه در پایان مسابقات با 5 امتیاز به سکو رسید وجود دارد در نتیجه تمام بچه هایی که حداقل سه امتیاز به دست آورده اند باید همچنان امیدوارانه به مسابقات ادامه دهند ، هرچند ممکن است در نهایت بین چند نفر پوئن شکنی محاسبه شود و با وجود 5 امتیاز از سکو دورماند و یا در شرایط خاص امتیاز نفر سوم بیش از 5 امتیاز باشد.


دور ششم : این دور صبح روز یکشنبه برگزار خواهد شد و بازیکنان فردا استراحت خواهند داشت . بازیها همچنان حساس و هیچ چیز قطعی نشده است و تمام بازیکنان تا 3 امتیاز  همچنان باید امیدوار باشند. مهدیس در میز یک با مهره سفید به دیدار صبا خواهد رفت ، این دیدار قطعا تاثیر بسزایی در جدول نهایی مسابقات خواهد داشت ، در میز دو آیناز به مصاف نازنین زهرا خواهد رفت و بدنبال کسب پنجمین امتیاز خود هستند ، نازنین تنها شکست خود تا اینجا را در برابر صبا متحمل شده است و پیروزی برابر نشاندهنده شایستگی او خواهد بود ، آیناز هم بعد از چند دوره شرکت در مسابقات که در بیشتر اوقات توام با بدشانسی هم بوده است اینبار مصمم به کسب افتخار است ، تنها شکست آیناز در برابر نرگس بوده و بهترین پیروزی او هم مربوط به دیدار با دنیز می باشد. در میز سه نرگس با 3.5 امتیاز به دیدار سارینا قریب خواهد رفت ، سارینا در اینجا فقط مغلوب بازیکنان با تجربه تر شده است و بار دیگر باید در برابر یک با تجربه دیگر قرار گیرد ، از طرف دیگر نرگس توانایی کسب پیروزی در بازیهای باقیمانده را دارد و امیدوار است با امتیاز کامل از دو دیدار باقیمانده به جایگاه مناسبی دست یابد . بازی میز چهار هم از بازی های حساس این دور است ، ثنا 3.5 امتیازی با دنیز 3 امتیازی بازی دارد ، ثنا وضعیتی شبیه به نرگس داردالبته به نسبت بازیهای نرگس سخت تر بوده است ، دنیز هم که پس از یکسال به مسابقات قهرمانی بازگشته است امیدوارانه ظاهر شده است ، متاسفانه در پایان این دور یکی از این دو بازیکن شانس سکو را به طور کامل از دست خواهد داد . در میز پنج رومینا با سلاله دیدار خواهد کرد ، رومینا با شکست دور قبل ، از وضعیت مناسب خود در جدول فاصله گرفت و مترصد بازگشت به جدول مدعیان می باشد ، سلاله هم در این جدول خوب ظاهر شده است در میز شش ، سها و عارفه که هر دو سه امتیازی هستند برای باقیماندن در جمع مدعیان با یکدیگر دیدار خواهند داشت. در میز هفت ، تنها بازیکن باقیمانده سه امتیازی ، ترگل مروی به دیدار طناز خواهد رفت تا با کسب نتیجه مناسب ، امیدوار به دور آخر مسابقات بماند . امیدوارم در این دور مهدیس بازی خوبی برابر حریف خوب خود داشته باشد .

سعی می کنم امشب یا فردا به بررسی سایر گروه های دختران نگاهی اجمالی داشته باشم.

بررسی اجمالی گروه های سنی دختران دو دور مانده به پایان مسابقات

دختران 8 سال : تکلیف نفر برتر این گروه با نبرد فردای هلینا بیگدلی با ترانه تقی زاده مشخص خواهد شد ، نتایج درخشان ترانه در مسابقات اخیر استان البرز نشاندهنده کیفیت بالای او دارد و قطعا هدف گذاری برای قهرمانی کشور دارند . متاسفانه بازیکنان زیادی از این جدول انصراف داده اند و در هردور 2 یا 3 مسابقه بیشتر برگزار نمی شود، با توجه به اینکه ترانه از استان البرز در این مسابقات شرکت نموده ، سکوی قهرمانی بین هلینا ، غزل ، نیلوفر و ترنج تقسیم خواهد شد (مگر اینکه ازبین این بچه ها هم عضو کرج وجود داشته باشد) ، در صورتیکه والدین شناخت بهتری از قوانین و نفرات داشتند ، قطعا شاهد این تعداد انصراف نبودیم.

دختران 10 سال : البته به تفصیل توضیح داده شده است و هنوز نفرات زیادی شانس کسب سکو دارند و برخلاف تصور هنوز چیزی قطعی نیست.

دختران 12 سال : رقابت در این جدول به شکل فشرده و حساسی برگزار می شود و نفرات اول تا هفتم فقط یک امتیاز فاصله دارند . حضور قهرمان سال گذشته دختران 10 سال ایران و نایب قهرمان دو سال قبل 10 سال (ستایش کریمی)  بر جذابیت مسابقات می افزاید . فردا در میز یک ، دوستان خوب مهدیس ماهور و زهرا به دیدار یکدیگر می روند ، ماهور که به تنهایی در صدر قرار دارد بدنبال ادامه روند موفقیت آمیز خود است و زهرا بدنبال جبران شکست دو دور قبل برابر ستایش .در میز دو ستایش که در دور قبل مقابل ماهور غافلگیر شد به مصاف پریا خواهد رفت ، هر دو بازیکن 4 امتیازی و بدنبال نزدیک شدن به جدول . دیگر بازیکنان پر امید این جدول آرتمیس محجوب 3.5 ، صبا کارگری و پرنیان جولانی 3 امتیازی می باشند . با توجه به مصاف مدعیان با یکدیگر ، بازیکنان 3 امتیازی بیشمار این جدول ، هنوز ناامید نیستند.

دختران 14 سال :کسی پیش بینی نمی کرد در حضور نفرات شاخصی چون مهیاس رضایی عنوان دار کشوری ، هستی هراتی که چندی پیش در مسابقات مدارس آسیا کسب افتخار کرد و نفرات آماده ای چون سونیا رسولی و نرگس قائمی ،صدرنشین این جدول  زهرا عباسی زمهریر باشد ، زهرا با شایستگی کامل ، تمام امتیازات 5 بازی ابتدایی را به سود خود خاتمه داده و در این راه با چهار تن از بازیکنان خوب این جدول بازی داشته است و تنها با مهیاس بازی نداشته است ، رقابت برای کسب عنوان در این جدول همچنان وجود دارد و فردا بازی مهیاس و سونیا در میز دو بسیار اهمیت دارد .

دختران 16 سال : جذابیت این جدول به حضور بازیکنان شاخص آن مرتبط می باشد . حضور آناهیتا زاهدی فر با سابقه قهرمانی آسیا ، درسا ابری قهرمان 14 سال کشور و راحیل احتشامی مهر باعث گرمی مسابقات شده است ، تساوی آناهیتا و راحیل جدول را پیچیده کرد . در صورت پیروزی فردای راحیل بر درسا ، احتمالا تعیین قهرمان بوسیله پوئن شکنی صورت خواهد پذیرفت و اگر نتیجه ای جز برد راحیل بدست آید ، احتمالا آناهیتا به راحتی قهرمان خواهد شد . وضعیت جدول به نحوی است که حتی بازیکنان 2.5 امتیازی هم می توانند همچنان امید اندکی داشته باشند.

دختران 18 سال : در این جدول بیش از نیمی از افراد از رده های پایین تر می باشند و نفرات برتر این دسته قطعا از بین همین بازیکنان می باشد و فقط دختران 16 و 18 سال این جدول برای کسب سومی رقابت دارند در حالیکه برای کسب جایگاه سوم ساغر که می توانست در جدول 14 سال هم حاضر باشد ، شانس بیشتری برای کسب جایگاه سوم دارد . قهرمان این گروه از بین زهرا حیدری و نیکو عباس پور خواهد بود.


مسابقات دور ششم برگزار شد ، در میز یک مهدیس موفق شد امتیاز کامل بازی برابر صبا را بدست آورد ،بازی که سه ساعت طول کشید و در طول هفتاد حرکت ، هرکدام دو سه اشتباه داشتند و در حالیکه در انتهای بازی و با توجه فیلهای ناهمرنگ ، برتری یک پیاده مهدیس تاثیری در نتیجه نداشت و قاعدتا نتیجه تساوی بدست می آمد ، اشتباه محاسباتی باعث برد مهدیس شد تا سکوی خود را قطعی کند . در میز دو آیناز در یک بازی سنگین با نازنین زهرا به برتری دست یافت ، پیشرفت نازنین زهرا در مدت حدود یکسال گذشته چشمگیر می باشد. در میزهای سه و چهار نرگس و ثنا 3.5 امتیازی با پیروزی بر رقبا امیدوار به کسب سکو باقی ماندند. رومینا ، سها و ترگل با پیروزی بر رقبا با 4 امتیاز در کنار صبا و نازنین زهرا به دور آخر امید داشته باشند .


دور هفتم فردا صبح با حساسیت بالایی برگزار خواهد شد ، مهدیس تنها چهره قطعی سکوی قهرمانی است ، دیدار فینال گونه رده سنی 10 سال بین مهدیس و دوست خود آیناز برگزار خواهد شد ، برنده این دیدار قهرمان می شود ، در صورت کسب امتیاز توسط مهدیس (برد یا مساوی) مهدیس قهرمان می شود و جایگاه نفرات بعدی نامشخص است و حتی ممکن است آیناز به سکو نیز دست پیدا نکند ، در صورت پیروزی آیناز ، مهدیس دوم خواهد شد و برای جایگاه سوم ، سایر نفرات رقابت خواهند داشت . در میز دو نرگس و رومینا به مصاف هم خواهند رفت ، با توجه به پوئن شکنی بالای نرگس ، احتمالا در صورت پیروزی به سکو دست خواهد یافت(دوم یا سوم) اما اگر رومینا پیروز باشد باید چشم به سایر نتایج بدوزد و احتمال قرارگیری برروی سکو جود دارد .در میز سه ثنا و سها بازی دارند ، ثنا امیدوار است با پیروزی ، شرایط قرار گرفتن برروی سکو را بدست آورد ، سها نیز وضعیتی شبیه رومینا را دارد . در میز 4 ترگل و نازنین زهرا با یکدیگر دیدار دارند و در میز 5 نیز صبا به مصاف رقیب خواهد رفت. این بازیکنان 4 امتیازی نیز همچنان امیدوار هستند.شرایط جدول به گونه ای است که در شرایط خاص (البته خیلی خاص) امکان قرارگیری بازیکنی با 5 امتیاز برروی سکوی دوم و سوم وجود دارد(البته خیلی بعید است اما از نظر ریاضی امکان پذیر است ) بنابراین رقابت در 5 میز ابتدایی همچنان گرم دنبال می شود. به امید موفقیت.


بررسی اجمالی جدول دختران در روز ماقبل آخر مسابقات :

دختران 8 سال : ترانه با پیروزی بر هلینا اول شدن خود در جدول را قطعی کرد اما با توجه به شرکت از استان البرز و غیبت تقریبا قطعی نیکا ، هلینا قهرمان خواهد شد (مگر اینکه او هم از البرز باشد) . با توجه به قدرت ترانه ، احتمال کسب سکو توسط ترنج بسیار کم است و دیدار نیلوفر و ترنج جایگاه نفرات دوم و سوم را مشخص می کند.

دختران 12 سال : در این جدول ماهور مقتدرانه در صدر قرار دارد و نتایج درخشانی در این دوره از مسابقات بدست آورده است و در میز یک به مصاف پریا قلی زاده با 4 امتیاز خواهد رفت ، ماهور برای قهرمانی تنها به یک مساوی نیاز دارد اما پریا باید ببرد تا شانس اندکی برای جایگاه سوم داشته باشد . در میز دو آرتمیس و ستایش با 5 امتیاز بازی حساسی خواهند داشت ، برنده قطعا به روی سکو خواهد رفت و شرایط برای مغلوب مسابقه احتمالا ناامید کننده خواهد بود . امکان اینکه با نتیجه مساوی هردو به روی سکو بروند وجود دارد مگر اینکه صبا که در مسابقات خوب ظاهر شده است به پیروزی برسد و آنگاه پوئن شکنی تعیین کننده نفرات برتر بین ستایش ، آرتمیس و صبا خواهد بود . از پیچیده ترین حالت های ممکن ، شکست ماهور ، پیروزی صبا و تساوی میز دو هست که آنگاه 4 بازیکن 5.5 امتیازی خواهیم داشت که نفرات اول تا چهارم را مشخص می کنند . نفرات 4 امتیازی تنها شانس قرارگیری برروی سکوی سوم را دارند . شخصا باور نمی کردم که زهرا حمدالهی عزیز و قهرمان 10 ساله های کشور ، تنها شانس اندکی برای سکوی سوم داشته باشد!

دختران 14 سال : شکست پدیده مسابقات ، زهرا عباسی در میز یک برابر نرگس قائمی ، وضعیت عجیبی در جدول رقم زد ، چهار بازیکن 5 امتیازی (هستی - نرگس - پریما - زهرا) با پوئن شکنی خوب و سه بازیکن چهار امتیازی (مهیاس - شادی - فاطمه)که این شانس را دارند با کسب امتیاز 5 ، گوشه چشمی به سکو داشته باشند خصوصا اینکه دو تن از این بازیکنان ، با بازیکنان 5 امتیازی بازی دارند و در شرایط خاص این امکان وجود که یک بازیکن 6 امتیازی (برنده میز 1) و شش بازیکن 5 امتیازی در جدول باشند که جالب توجه خواهد شد و البته خیلی بعید.

دختران 16 سال :آناهیتا در صورت پیروزی قهرمان خواهد شد و راحیل مترصد اشتباه او در میز یک است. هر چند بازکنان 4 امتیازی جدول و در حالت خیلی خاص آتنا 3.5 امتیازی شانس سکو دارند ، اما بعید بنظر می رسد که ترکیب سکو بجز ، آناهیتا ، راحیل و درسا باشد.

دختران 18 سال : ترکیب سکوی قهرمانی این دسته مشخص شده است . زهرا حیدری و نیکو عباس پور و ساغر نژاد دهقان متولدین 2005 و 2004 که همگی می توانستند در کمتر از 14 سال حاضر باشند (تصور جدول 14 سال با حضور همه مدعیان خارق العاده است) ، پیش بینی کسب سکو توسط زهرا و نیکو دور از ذهن نبود اما کسب مقام سوم ساغر ، نشان از تلاش بی وقفه این نوجوان ارزشمند دارد.



رده 8 سال دختران : طبق پیش بینی ترانه تقی زاده آخرین بازی را هم برد و صدرنشین شد اما به دلیل حضور از البرز ، قهرمانی به هلینا بیگدلی تعلق پیدا کرد ، دیدار برای مقام دومی بابرد غزل ریاحی در برابر نیلوفر مازندرانیان فر خاتمه یافت و غزل دوم و نیلوفر سوم شد.


رده 10 سال دختران : مهدیس برای قطعی کردن قهرمانی نیاز به امتیاز داشت و با نیت مساوی پا به مسابقه گذاشت و چند مرتبه هم پیشنهاد تساوی از طرف آیناز رد شد ، تفکر تساوی و عدم تمرکز لازم باعث چند اشتباه از طرف مهدیس شدو در نتیجه آیناز در وضعیت برنده قرار گرفت و لحظه به لحظه بر برتری خود اضافه کرد و برد آیناز محتمل بود ، بزرگترین اشتباه آیناز که منجر به از دست رفتن یک سوار و نابود شدن برتری مطلق او شد در حرکت 61 رخ داد و در ادامه قابل پیش بینی بود که وزیر تنهای آینازدر برابر رخ و فیل مهدیس کار زیادی نمی تواند انجام دهد(البته هرکدام یک پیاده روبروی هم داشتند) . در ادامه با تعویض کلیه سوارها با هم و از دست رفتن پیاده ، مهدیس با حفظ تقابل به نتیجه تساوی دست یافت و به مقام قهرمانی دست یافت تا پس از دومی پارسال ، اولی این رده سنی را نیز تجربه کند (مهدیس تجربه یک قهرمانی 6 سال و دو قهرمانی 8 سال دارد) . 


 


در میزهای دو و سه ، نرگس و ثنا بر رومینا و سها غلبه کردند تا با 5.5 امتیاز هم امتیاز با آیناز بدنبال کسب جایگاه های دوم و سوم باشند . در پایان نرگس به لطف پوئن شکنی بهتر به مقام دوم و آیناز سوم شد و متاسفانه ثنا از کسب مدال باز ماند ، بازهم جای خالی اعلام سوم مشترک برای تمام بچه های هم امتیاز با نفر سوم خالیست . بجز 4 میز (5-9-11-12) بقیه میزهای باقیمانده در تعیین نفرات دوم تا چهارم موثر بود ، فقط کافیست تصور کنید مثلا نتیجه میز 7 برعکس میشد ، آنگاه آیناز به مقام دوم دست می یافت . یا حتی نتایج میزهای 6 و 7 جابجا میشد تا پوئن شکنی ثنا به نزدیکی دو بازیکن دیگر برسد و با یک تغییر نتیجه دیگر شاید ثنا دوم می شد. درادامه نفرات برتر ، صبا سوداچی پنجم شد . نازنین زهرا شریفی مهر به عنوان پدیده مسابقات و هم امتیاز با صبا ششم شد(5 امتیاز). رومینا قلی زاده که در سه دور ابتدایی درخشان ظاهر شده بود و حتی موفق به شکست ثنا هم شد با قرعه نسبتا سختی مواجه شد و جایگاهی بهتر از هفتمی دست نیافت . در ادامه جدول جایگاه دنیز دور از توانایی های او می باشد ، بجز شکست دور آخر ، مابقی شکست های دنیز برابر افراد بالای جدول بود ، دنیز حدود یکسال از دنیای شطرنج دور بود و در صورت تمرین مناسب و البته افزایش روحیه ، قطعا جایگاه بهتری خواهد داشت و در حد مدعی ظاهر خواهد شد.


رده 12 سال دختران : نتایج بدست آمده در دور آخر منجر به تغییر صدرنشین و قهرمانی آرتمیس شد . در میز یک ماهور کارگرزاده که نتایج فوق العاده ای بدست آورده بود مغلوب انگیزه و بازی خوب پریا قلی زاده شد ، در میز دو آرتمیس که از نتیجه بازی میز یک آگاه بود ، با پیروزی بر ستایش کریمی قهرمانی خود را قطعی کرد و ستایش از سکو دور شد و ماهور به مقام دوم رسید . پیروزی صبا کارگری در میز سه و با توجه به نتایج بدست آمده ، جکم به سومی این بازیکن خوش آتیه داد ، صبا در یکسال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است . قبل از شروع مسابقات و حتی دز پایان دور چهارم ، دور ماندن همزمان ستایش کریمی و زهرا حمدالهی بهیچوجه برای من و احتمالا سایر نفرات پیگیر قابل تصور نبود و نفرات اول و دوم لیست اولیه که سه بازی ابتدایی را هم برده بودند در نهایت پنجم و هفتم شدند و پریا قلی زاده ششم شد.


رده 14 سال دختران : در میز یک نرگس قائمی بر پریما قاسمی غلبه کرد تا با 6 امتیاز و به لطف پیروزی رودرو برابر زهرا عباسی به مقام قهرمانی دست یابد ، مهدیس در مسابقات نوروز و در بازی که هر دو طرف شانس پیروزی داشتند برابر نرگس به تساوی رسید در حالیکه پس از قبول تساوی ، نرگس راه پیروزی قطعی مهدیس در ادامه بازی را نشان او داد. درمیز دو مهیاس اعاده حیثیت کرد و بر هستی هراتی غلبه کرد و در نهایت چهارم شد ، در صورتیکه هستی می توانست به پیروزی برسد به مقام قهرمانی دست می یافت (طبق محاسبات ابتدایی) ، در میز سه زهرا عباسی با پیروزی بر فاطمه یزدان پناه 6 امتیازی شد و به مقام دوم دست یافت . در میز چهار سونیای رسولی عزیز و دوست خوب مهدیس و دختر دوست خوب خودم به یروزی دست یافت و در نهایت ششم شد . سونیا از آمادگی نسبی برخوردار بود و بازیهای خوبی هم انجام داده و فقط قرعه مسابقات و البته آمادگی رقبا علت دور ماندن او از سکو شد. در این گروه آیدا اردستانی از دیگر دوستان حاضر بود که نتوانست نتایج درخور توانایی های خود بدست آورد ، آیدا در دیدار اول تساوی ارزشمندی برابر مهیاس بدست آورد اما در ادامه مسابقات و در چهار بازی بعدی نتوانست به پیروزی دست یابد در حالیکه ظاهرا در تمامی بازی ها از شرایط مناسبی برخوردار بوده است.


رده 16 سال دختران : سه نفر برتر در پایان دور قبل برابر حریفان پیروز شدند و موفق به کسب سکو شدند.


رده 18 سال دختران : تکلیف قطعی این گروه شب قبل مشخص شده بود .


نکته جالب توجه در مراسم اختتامیه ، عدم اهدا جام به بازیکنان بود ، البته بعد از مطالعه مجدد آئین نامه متوجه شدم که از ابتدا هم قرار نبوده که جام بدهند و بدیهی بودن لزوم اهدا جام ، باعث شده بود اصلا متوجه این موضوع در آیین نامه نباشم. متاسفانه با عدم همکاری هیئت نتوانستیم از دورهای ابتدایی عکس تهیه کنیم و برای دورهای بعد هم انگیزه ای برای اینکار نداشتیم و فقط از یک دور مسابقات عکس تهیه شد.


متاسفانه با توجه به اختلال سیستم وبلاگ مطلب با کلی تاخیر قرار گرفت . و انشالله بزودی چند تا دونه عکس که گرفتم رو قرار می دهم. با آرزوی موفقیت برای کلیه بچه ها .