دنیای شطرنجی مهدیس
دنیای شطرنجی مهدیس

دنیای شطرنجی مهدیس

مسابقات قهرمانی شطرنج رده های سنی کشور 1398

باسلام و احترام خدمت همراهان گرامی

مسابقات قهرمانی شطرنج رده های سنی کشور در سال98 در شش گروه سنی دختران و پسران از 3 تا 12 مهرماه برگزار خواهد شد ، مسابقات رده های سنی 8 ، 10 و 12 سال دختران مطابق سال گذشته در شهر قزوین برگزار خواهد شد و سایر دختران به شهر گرگان خواهند رفت ، فارغ از تداخل دوباره با فصل مدارس و جابجایی یک هفته ای مسابقات ، امسال هم در مسابقات شرکت خواهیم کرد و انشالله بازی های رده سنی 12 سال دختران را بررسی کامل و 10 سال دختران را بررسی اجمالی خواهیم داشت .


در حالیکه کمتر از دو روز به شروع مسابقات باقیمانده ، تعداد زیادی از بازیکنان ثبت نام نموده اند و در سایت نتایج درج شده است و بعید است که تغییرات زیادی داشته باشیم و بنظر می رسد تمام کسانی که قصد شرکت در مسابقات را داشته اند زمان را از دست نداده اند و در حال حاضر تنها منتظر اضافه شدن یکی دو نام دیگر هستم .

رده سنی 12 سال دختران : قبل از هرچیز باید به غایب بزرگ این جدول اشاره کنم ، زهرا حمدالهی قهرمان همین گروه از بچه ها در رده سنی زیر 10 سال دختران در سال 96 که بنا به صلاحدید خانواده و مربی خود ، قصد شرکت در مسابقات رده سنی را نداشته و تاکنون نیز ثبت نام نکرده ، تماس چند روز قبل بنده با آقای حمدالهی نشاندهنده تصمیم  قطعی ایشان بر عدم شرکت زهرا ، دوست خوب مهدیس و قهرمان کشور است. با وجود عدم حضور زهرا ، جدول بسیار سنگینی پیش روی بچه هاست و احتمالا شاهد رقابت های جذابی خواهیم بود ، پیش بینی نفرات برتر این جدول ، هم سخت است و هم آسان ، تعدادی از بازیکنان راه خود را تا حدی از سایرین جدا کرده اند و احتمالا شاهد قدرت نمایی آنان خواهیم بود و برای بررسی اجمالی هم بازیکنان را به چند دسته تقسیم می کنم ، گروه اول مدعیان سنتی این جدول که از مثلث زهرا حمدالهی ، هستی خسروی و فاطمه مشهدی یک راس خود را غایب می بینند ، بعید است فاطمه و هستی مثل سالهای قبل مدعی نباشند هرچند حضور کمتری در مسابقات از خود ثبت کرده اند و از قدرت واقعی آنان خیلی نمی شود مطلع بود ، گروه دوم و سوم به نوعی ترکیبی است و بیشتر شامل مدعیان نوظهور است ، گروه دوم فقط شامل مهسا علوی قهرمان ده ساله های کشور در سال 97 است ، گروه سوم ، گروه مدعیان قزوینی است ، میزبان مسابقاتحداقل چهاربازیکن پرقدرت دارد که البته هنوز حدیث محمدی ثبت نام نکرده است ، بازیکنان مدعی قزوینی عبارتند از سارا داوری ، نیوشا محمدی و ملیکا رحمانی . گروه چهارم شامل بازیکنان شناخته شده تر و تقریبا مدعی شامل صبا کارگری ، ساحل معصومی و ماهک شریفی ، گروه پنجم سایر بازیکنان از جمله مهدیس. با وجودیکه طبیعتا بسیار علاقه مند هستم که مهدیس جزو مدعیان باشد ولی بعید می دانم قهرمان مسابقات  بجز از چهارگروه اول و با احتمال زیاد سه گروه اول باشد ، امیدوارم با تکمیل اسامی به بررسی نفر به نفر بچه ها برسم.


مسابقات رده 10 سال دختران : متاسفانه شناخت کلی از تعداد کمی از بچه ها که بیشترشان مدعی هستم دارم و بررسی نفر به نفر هم نخواهم داشت (مگر اینکه به طریقی عکس تمام بچه ها به دستم برسد و در حد اسم و استان شرکت کننده و لینک نتایج اقدام کنم) . در این جدول هم احتمالا نتیجه نهایی شباهت زیادی به استارت لیست اولیه خواهد داشت ، براساس اطلاعات البته اندک من ، تصور اینکه بجز ملیکا محمدی و عسل ابراهیمی قهرمان دیگری داشته باشیم بسار بعید است و این دو خود را تا حد زیادی خود را از بقیه جدا کرده اند ، دسته بعدی هشت بازیکن  بعدی لیست اولیه تا این لحظه هستند که براساس سابقه (که اتفاقا شناخت اجمالی از بیشتر بازیکنان داریم) شایستگی قرار گرفتن برروی سکو را دارند ، ترانه تقی زاده ، مائده یوسفیان ، آدرینا ایمانی و ترگل مروی ، دیبا سلیمانی  ، روشا اکبری و عطرا عرب هستند و از رونیا احمدی شناختی ندارم ، با توجه به اطلاعات محدود من از این جدول فقط نسبت به سه بازیکن شناخت داریم ، وانیا گروسیان ، فاطمه متانی بازیکن خوب مازندران و از دوستان ما که سال گذشته هم تا دورهای پایانی درخشید ، نازنین زهرا شریفی مهر از دوستان بسیار خوب خودمان که می تواند  از بازیکنان خوب این جدول باشد . در چند دور اول فقط نتایج خاص مسابقات بررسی میشه و فقط اگر بازیکن مدعی موفق به کسب نتیجه نشود اشاره می کنم و فقط در دورهای پایانی و حساس به این جدول ورود بیشتری خواهم داشت.


نفرات شرکت کننده در مسابقات قهرمانی کشور رده سنی کمتر از 12 سال دختران

در حالیکه یک روز دیگر مسابقات آغاز می شود تا کنون 48 بازیکن در لیست حضور دارند که در صورت اضافه شدن ، در حد توان بروزرسانی می شود

  • مهسا علوی 1662(زنجان): قهرمان 10 ساله های کشور در سال 97 و  پرامیدترین بازیکن برای کسب قهرمانی ، فقط کافیست نگاهی به نتایج درخشان مهسا در جشنواره بانوان کشور و آماتور های ایران بیاندازید ، با تغییر ماه میلادی حداقل 87 واحد دیگر به ریتینگ مهسا اضافه خواهد شد(1749 یا 1750)
  • سارا داوری 1498 (قزوین) :نفر سوم 10 ساله های سال گذشته و یکی از بازیکنان پرامید قزوین برای عنوان قهرمانی ، سارا هم بیش از 47 واحد در آخرین مسابقات کسب کرده که هنوز اعمال نشده است.
  • ملیکا رحمانی 1491 (قزوین) : قهرمان استان قزوین در مسابقات امسال درحالیکه از جمع بازیکنان قدرتمند استان فقط سارا غایب بود و قطعا به دنبال کسب عنوان مناسب و کسب سکو در این مسابقات است ، ملیکا نیز حدود 40 واحد از مسابقات قزوین گرفته که هنوز اعمال نشده است.
  • نیوشا محمدی 1484 (قزوین) : دیگر بازیکن قدرتمند استان قزوین که در مسابقات استان نایب قهرمان شد و بدنبال کسب سکو می باشد.
  • فاطمه مشهدی 1451 (اصفهان) :نفر سوم کشور در همین رده سنی و قهرمان استان اصفهان که با شکست رقیب همیشگی خود به این عنوان دست یافت ، فاطمه در تمام سال هایی که در این گروه بازیکنان بازی کرده است برروی سکو قرار گرفته است و قطعا با هدف قهرمانی به این مسابقات خواهد آمد.
  • صبا کارگری 1424 (تهران) : قهرمان استان تهران و ز بازیکنان خوب مسابقات سال گذشته ، صبا قطعا با هدف کسب عنوان و قرارگیری روی سکو پا به مسابقات خواهد گذاشت . 
  • ساحل معصومی 1381 (گیلان) : نفر هشتم قهرمانی کشور سال گذشته که در آخرین مسابقات فکری در همدان نتایج مناسبی بدست آورده است و هدفی جز کسب سکو در این مسابقات ندارد .
  • هستی خسروی 1363 (اصفهان) : تنها بازیکن با افتخار کسب سکوی جهانی ، هستی در تمام سال های حضور در این گروه جمعیتی برروی سکو قرار گرفته است ، هستی فعالیت چشمگیری در مسابقات استاندارد نداشته است و جزو بازیکنانی است که ترجیح داده کمتر در مسابقات شرکت کند و احتمالا بیشتر تمرین کرده است ، مطمئن باشید هستی نیز هدف های بزرگی در سر دارد .
  • نرگس باقر زاده 1343 (خراسان شمالی) : اگر به نتایج ماه گذشته نرگس نگاهی داشته باشید متوجه خواهید شد که قابلیت شکست هر حریفی را دارد و مطمئنا می خواهد که برروی سکوی قهرمانی قرار گیرد .
  • مهدیس عباس زاده 1342 (تهران) : رکوردار کسب عنوان دهمی در مسابقات کشوری! (94-95-96 و رپید و بلیتز 98) ، بازهم مثل همیشه برای شرکت در مسابقات دچار تردید شدیم ولی در نهایت تصمیم گرفتیم در این جشنواره زیبا حاضر باشیم . شرایط مهدیس خیلی بد نیست اما با حضور بازیکنان پرشمار قدرتمند کار خیلی سختی دارد .
  • زینب مختاری 1316 (کرمان) : نفر دوم رده های سنی استان کرمان که امسال بدنبال جایگاه مناسبی در جدول می باشد ، بهترین نتیجه سال گذشته زینب ، نتیجه مساوی با هستی خسروی بازیکن ارزنده این رده می باشد.
  • الینا محمدی 1315 (خراسان شمالی) : نماینده دیگر استان خراسان شمالی که نتایج درخوری در چند وقت اخیر داشته است ،  الینا سال گذشته در مسابقات حضور نداشته و درسال قبلتر و در همین گروه جمعیتی به مقام نهم کشور دست یافت ، نکته جالب اینکه هم نام دیگر الینا در استان زنجان ، کمی عملیات جستجو رو پیچیده کرد.
  • درسا شاه محمدی 1270 ( گیلان) : درسا از بازیکنان خوب سال گذشته در رده 10 سال بود و تا دورهای آخر نیز در بالاهای جدول حضور داشت و در این مدت نیز چند نتیجه خوب بدست آورده که موید توانایی درسا می باشد . 
  • هلیا کامران نیا 1254 (خراسان رضوی) : نفر دوم دختران مشهد (پس از خواهر) و بیستم سال گذشته که قصد ارتقا مقام سال گذشته خود را دارد . 
  • ستایش رستمی 1245 (مازندران) : قهرمان 6 ساله های کشور در سال 93 و پرامیدترین بازیکن استان مازندران در این رده سنی .
  • صبا شجاعی باغینی 1242 (کرمان) : صبا بعد از سه سال دوباره در مسابقات رده سنی کشوری حضور پیدا کرده است ، رقابت در استان کرمان بسیار نزدیک است بنحوی که صبا در مسابقات رده سنی استان بدون شکست به مقام چهارم دست یافته است و این درحالیست که چندی قبل در حضور بازیکنان باتجربه ، قهرمان بانوان استان کرمان شد.
  • ماهک شریفی 1223 (فارس) : حضور ماهک در این قسمت از جدول ، صرفا بدلیل عدم شرکت در مسابقات بوده است وگرنه ماهک بازیکن قدرتمند شیرازی توانایی شکست هر حریفی را دارد ، ماهک از سال گذشته فقط در چند مسابقه محدود حضور یافته و حتی در مسابقات استان فارس نیز شرکت نکرد. ماهک سال گذشته به مقام چهارم رده سنی کشور دست یافت و البته سابقه نایب قهرمانی کشور در رده 8 سال را نیز دارد.
  • ریحانه زارع 1221 (بوشهر) :قهرمان استان بوشهر در رده 12 سال که چند نتیجه خوب در کارنامه دارد و بدنبال جایگاه مناسبی در جدول می باشد.
  • فاطمه غریب 1212 (گیلان) : فاطمه در اولین تجربه حضور در مسابقات کشوری به دنبال جایگاه مناسبی است ، در کارنامه فاطمه چند نتیجه خوب از جمله تساوی با ساحل دیده می شود .
  • نرگس مهری 1205 (تهران) : بازیکن خوب تهران که برای آمادگی بیشتر ، در مسابقات استان قزوین نیز حضور یافت و مسابقات قهرمانی کشور دومین حضور نرگس در قزوین در مدتی کوتاه است .
  • زهرا ربیع پور 1204 (گلستان) : نایب قهرمان 12 ساله های استان که در مسابقات 14 سال قهرمان شد و بدنبال ارتقا جایگاه سال گذشته خود است.
  • نازنین زهرا زارع 1201 (مازندران) : قهرمان استان مازندران که بدنبال بهبود جایگاه خود نسبت به سال گذشته است .
  • عارفه هداوند خانی 1197 (تهران) : در اولین حضور خود در مسابقات کشوری بدنبال تثبیت خود می باشد ، عارفه در قهرمانی تهران نتایج مناسبی خصوصا در دورهای آخر کسب کرد .
  • النا کامران نیا 1194(خراسان رضوی) : قهرمان مشهد که با تجربه شرکت در مسابقات سال گذشته ، در این مسابقات شرکت نموده است.
  • فاطمه فرهادی 1193 (آذربایجان شرقی) : فاطمه در یکسال گذشته در مسابقات زیادی حضور پیدا نکرده است اما در مسابقات اماتورهای ایران دو نتیجه خوب بدست آورده است و شانس هایی برای خود قائل است.
  • آرمیتا مجیدی 1176 (آذربایجان غربی) : نتایج زیادی از آرمیتا در یکسال گذشته ثبت نشده است اما در همین محدود مسابقات ، چند بازی مناسب ثبت شده است.
  • هستی تاج الدینی 1164 (البرز) : از بازیکنان خوب استان البرز ، در مسابقات استان البرز  استان البرز در بین بچه های 12 سال نفرات برتر شد (با در نظر گرفتن بچه های 10 سال) .
  • هیلیا بسطامی 1163 (تهران) : از حضور هیلیا در مسابقات رسمی زمان خیلی زیادینمی گذرد و در آخرین مسابقات رسمی و در مسابقات قهرمانی تهران ، عملکرد قابل قبولی ارائه نمود و در جهت کسب تجربه پای به اولین مسابقات کشوری خود می گذارد.
  • یکتا رضایی 1159 (البرز) : از بازیکنان خوب استان البرز که بعضا نتایج عالی در برابر بازیکنان خوب کسب می کند.
  • طناز کارگر جهرمی 1152(کرمان) : از بازیکنان خوب استان کرمان و نفر سوم رده های سنی استان ، طناز بعد از دو سال غیبت پای به مسابقات می گذارد ، هرچند در آخرین حضور با پرچم استان فارس در مسابقات ظاهر شد.
  • آریانا جوانمرد 1134 (گیلان) : از بازیکنان قدیمی استان گیلان که در مسابقات امسال و با حضور تمام مدعیان به مقام قهرمانی استان دست یافت و امیدوارنه پای به مسابقات خواهد گذاشت .
  • وانیا اصلاحی 1132 (تهران) : از بازیکنان جدید مسابقات که تا کنون در چند مسابقه رسمی ظاهر شده است و برای کسب تجربه و نتایج قابل قبول  پای به مسابقات می گذارد . 
  • درسا سعیدی 1129 (کردستان) : درسا در چهار بازی رودرو با هم استانی خود به مقام قهرمانی استان دست یافته و بدنبال ارتقا جایگاه سال گذشته خود می باشد ، هرچند در مسابقات سال گذشته هم چند نتیجه مناسب بدست آورد.
  • تینا رضائیان 1123 (مازندران) : از باسابقه ترین بازیکنان استان مازندران که دارای عنوان های تک رقمی کشوری می باشد ، تینا هرچند در دوران اوج قرار ندارد بااینحال مقام سوم رده سنی و بانوان استان قدرتمند مازندران موید توانایی های تینا می باشد و بدنبال تکرار افتخارات خود است.
  • پریسان دهقان 1115 (البرز) : باسابقه ترین بازیکن استان البرز در این رده سنی که از سال 93 که مهدیس در مسابقات شطرنج حاضر شده ، حضور دارد و فعلا تا این لحظه (ساعت 11 صبح روز مسابقات) ، حریف دور اول مهدیس خواهد بود.
  • رونیا مجیدی 1109 (آذربایجان غربی) : نتایج رونیا خیلی اطلاعات زیادی نمی دهد ، البته در مسابقات برگزار شده در مسابقات عراق ، دو نتیجه مناسب کسب کرده است.
  • مهرسا دایری زاده 1101 (بوشهر) : در اولین مسابقه کشوری خود راه طولانی بوشهر تا قزوین را طی نموده و امید به کسب نتایج خوب دارد . خداقوت
  • هورا مرزبان 1096 (مازندران) : نفر پنجم بانوان استان مازندران که حتما مثل تمام بازیکنان مازنی ، بازیکن شایسته ای خواهد بود.
  • ثمین صالح زاده 1049 (تهران) : یکی از بازیکنان پرتعداد تهران در این گروه سنی ، ثمین در مسابقات قهرمانی تهران دیدارهای سختی برای رقبا رقم زد و نشان داد توانایی بالایی دارد.
  • ماهتینا صالحی 1048 (قزوین) : نفر چهارم استان قزوین که فقط مغلوب دو تن از بازیکنان خوب هم استانی خود شد و می خواهد دراولین مسابقات کشوری خود بزرگی کند.
  • آلا شاهپر طوسی 1027 (خراسان رضوی) : آخرین ریتینگ دار این جدول تا این لحظه ،نفر دوم استان که برابر قهرمان نیز به تساوی دست یافت .
  • کیانا عجمی (تهران) : از بازیکنان با سابقه تهران که برخلاف سایر بازیکنان بدون ریتینگ ، اصلا ناشناخته نیست.
  • محنا حسن بیگی (قزوین) : سال گذشته در دور اول با مهدیس بازی داشت و در مسابقات استان نیز غائب بود ، بازیکنان قزوین عمدتا بازیکنان با کیفیتی هستند.
  • حسنا حسینایی (البرز) : در یکسال گذشته فعالیت کمی ثبت نموده است و باید منتظر بازیهای او در مسابقات بود .
  • راشین کاکاوند (قزوین) : باید منتظر شروع مسابقات و عملکرد راشین در مسابقات باشیم .
  • سارینا خدابنده لو (قزوین) : سارینا بدنبال ارتقا جایگاه خود نسبت به مسابقات سال گذشته خود می باشد.
  •  مهدیس منوچهر نوکندی (گلستان) : هم نام مهدیس ما از استان گلستان می آید و بدنبال کسب نتایج خوب است ، جای طهورا آذری نماینده قدیمی گلستان خالیست .
  • ریحانه منصوری (هرمزگان) : ریحانه سال گذشته نیز در مسابقات کشوری حاضر بود و بدنبال بهبود جایگاه خود می باشد .
  • زهرا پور منش (بوشهر) : دیگر نماینده استان بوشهر که سابقه چندانی در سایت مسابقات ندارد و باید منتظر حضور این بازیکن در جدول باشیم.
  • نیوشا ظفری یکتا (تهران) :  دیگر نماینده تهران که برای کسب تجربه پای به مسابقات گذاشته است ، نیوشا در مسابقات استان البرز نیز حضوری تقریبا فعال دارد.
  • سارا زمانی (اصفهان):آخرین بازیکن لیست از استان اصفهان است و در صورتیکه جدول تغییری نداشته باشد ، مسابقات رابا یک دور استحراحت آغاز خواهد کرد. 

قرعه کشی دور اول : نفرات حاضر در جدول بدون تغییر قرعه کشی شدند و مطابق پیش بینی مهدیس با پرسان در دور اول و با مهره سفید بازی خواهد داشت ، جدول نکته خاصی برای دور اول ندارد و شاید حساس ترین بازی این دور نبرد صبا و آریانا در میز 6 باشد . بزرگترین غائبین جدول هم علاوه بر زهرا حمدالهی ، حدیث محمدی بازیکن قدرتمند قزوین و ملیسا برمر بازیکن با سابقه مازندرانی هستند.


نتایج دور اول  رده 12 سال : بازیهای دور اول عصر امروز برگزار شد و مهدیس در یک بازی نه چندان خوب بر پریسان غلبه کرد تا اولین امتیاز خود را از این مسابقات کسب کرد ، این دور برخلاف تصور چند نتیجه خارج از تصور بدست آمد تا شخصا فکر نکنم که سرنوشت جدول از الآن مشخص است و چه بسا مهدیس نیز در دور اول مغلوب حریف می شد ، از نتایج خارج از قاعده این دور ، تساوی هستی تاج الدینی با سارا داوری یکی از مدعیان قهرمانی بود ، البته هستی از بازیکنان خوب این مسابقات است و این نتیجه شگفتی تلقی نمی شود ، تساوی درسا سعیدی با هستی خسروی نیز از نتایج عجیب این دور بود و نشان داد که درسا می تواند یکی از شگفتی سازان این جدول باشد ، تینا رضائیان نیز بزرگی کرد و بر نرگس قائم زاده از خوبان جدول غلبه کرد تا نشان دهد دود از کنده بلند میشه ، هورا مرزبان در میز 13 بر درسا شاه محمدی شگفتی ساز سال قبل غلبه کرد تا خود شگفتی ساز شود ، ماهتینا صالحی بر ستایش رستمی پیروز شد تا پنج نتیجه دور از ذهن در این دور زقم خورده باشد.

مهدیس عباس زاده - پریسان دهقان


رده 10 سال : تقریبا هیچ شگفتی رخ نداد و تنها بازی که ریتینگ کمتر پیروز شدبازی میز 25 بود ، البته یک اتفاق عجیب در بازی میز 26 که نازنین زهرا بازی داشت اتفاق افتاد که خواهم گفت.


محل برگزاری و شرایط مسابقات : عملکرد هیئت شطرنج قزوین کاملا روشن است و پیشرفت بازیکنان استان کاملا گویای تلاش ها و برنامه ریزی دست اندرکاران هیئت می باشد ، برگزاری مسابقات متعدد و تلاش های صورت گرفته در مسابقات سال قبل توقع ما را بالا برد بنحوی که امروز گلایه هایی بر دوستان وارد است ، محل برگزاری مسابقات اصولا برای مسابقات شطرنج رده سنی کشوری مناسب نیست ، شاید اگر یک دوره مسابقات داخلی بین بزرگسالان استان حتی با تعداد بیشتر برگزار میشد مکان برگزاری مناسب بود اما رده های سنی کشوری که هر بازیکن یک یا دو بازیکن همراه دارد باید شرایط مناسب تری جهت والدین داشته باشد ، حتی اگر طبقه پایین همین فضا را به والدین اختصاص بدهند مناسب تر است ، هر چقدر هم والدین از بچه ها جدا شوند ولی در هنگام خروج از سالن باید از پشت سر بچه های در حال مسابقه عبور کنیم ، دمای محیط برای والدین و بچه ها هم مناسب به نظر نمی رسد ، موضوع دیگر اینکه والدین از 15 دقیقه قبل از بازی به بیرون هدایت می شوند در حالیکه این زمان باید کمتر شود (مثلا 5 دقیقه) ، حضور والدین می تواند کمک به مسئولین و داوران مسابقات باشد ، اما اتفاق عجیب این دور مربوط به بازی نازنین زهرا می باشد که طبق قرعه باید برروی میز 26 بازی می کرد ، بعد از اینکه برروی میز قرار گرفت متوجه عدم وجود کارت بازی برروی میز شدند که موضوع با مسئولین برگزاری نیز مطرح شد و تاکید شده که همین میز صحیح است و نازنین 28 دقیقه در انتظار حریف بود در حالیکه میز واقعی نازنین در مکان دیگری بود و حریف نیز منتظر نازنین بوده است ، در حالیکه فقط دو دقیقه به زمان مجاز تاخیر باقی مانده بود نازنین بر سر میز خود حاضر شده و بازی را با استرس ادامه داد! 


دور دوم:

قرعه کشی این دور برگزار شد و مهدیس در میز هفت برای اولین بار با عارفه دیگر بازیکن تهرانی بازی خواهد داشت ، با توجه به تعدد بازیکنان خوب این جدول ، چندین بازی جالب توجه را شاهد خواهیم بود اما بازی هایی که بیشتر مورد توجه ما هست بازی نرگس مهری با ملیکا رحمانی و بازی دو هستی حاضر در این مسابقات با یکدیگر خواهد بود. 


بازیهای دور دوم صبح امروز برگزار شد و مهدیس در دیداری که نزدیک سه ساعت طول کشید  موفق شد برابر عارفه به پیروزی برسد ، فرصت بررسی بازی نبود ولی خود مهدیس رضایت چندانی از بازی نداشت ، خارج از نتایج قابل پیش بینی و در سایر دیدارهای مهم این نتایج بدست آمد ، در میز دو ملیکا رحمانی بر نرگس مهری غلبه کرد ، النا کامران نیا ، ساحل معصومی را متوقف کرد ، زینب مختاری بر تینا رضائیان چیره شد ،سارا زمانی و صبا شجاعی به تساوی دست یافتند ، ماهتینا پس از پیروزی قابل توجه دیروز، بر ماهک غلبه کرد ، البته ماهک مدتیست که تمرینات شطرنجی را رها کرده ولی در هرصورت ماهک بازیکن بسیار خوبیست و پیروزی ماهتینا قطعا باارزش است ، سارا داوری این بار برابر درسا سعیدی به تساوی دست یافت تا در کل یک امتیاز با ارزش را از دست داده باشد از طرفی درسا دومین تساوی خود را برابر یکی دیگر از مدعیان قهرمانی بدست آورد تا بدون شک از این ببعد حساب ویژه ای روی درسا باز کنیم، هستی خسروی برابر هستی تاج الدینی پیروز شد تا از صدر دور نشود ، کیانا عجمی مغلوب درسا شاه محمدی شد تا درسا شکست روز قبل خود را جبران کند .

مهدیس عباس زاده - عارفه هداوند خانی

در رده 10 سال نتایج به مانند دیروز نبود و چند نتیجه خاص حاصل شد ، فاطمه مظفری ، عسل ابراهیمی را متوقف کرد ، انیسا یزدان پرست ، آدرینا ایمانی را شکست داد ، درناز سادات موسوی و رونیا احمدی به تساوی قناعت کردند ، نازنین زهرا شریفی مهر در دیداری که 4 ساعت به طول کشید برابر عطرا عرب بازیکن خوب خراسان پیروز شد ، وانیا گروسیان ، روشا اکبری بازیکن عنوان دار کشور و فکر کنم آسیا را متوقف کرد .


دور سوم :

قرعه کشی دور سوم برگزار شد و مهدیس در حساس ترین بازی ممکن و در میز یک با مهسا علوی شانس اول قهرمانی دیدار خواهد داشت ، بازی که قطعا جزو سخت ترین بازی های مهدیس خواهد بود ، در سایر بازیها ، ملیکا رحمانی با الینا محمدی در میز دو دیدار خواهند کرد ، درمیز سه زینب مختاری با نیوشا محمدی یکی از امیدهای قهرمانی بازی خواهد داشت ، در میز چهار فاطمه مشهدی برابر هلیا کامران نیا دیدار خواهد داشت و در آخرین بازی دو امتیازی ها ماهتینا شگفتی ساز برابر صبا کارگری قهرمان تهران خواهد ایستاد ، جذاب ترین بازی های باقیمانده بنظر من ، دیدار ساحل معصومی با صبا شجاعی و سپس بازی ماهک شریفی و طناز کارگر می باشد ، ماهک از استان فارس و طناز از کرمان که البته چندین دوره مسابقات در استان فارس حضور یافته و حتی بعنوان نماینده فارس در مسابقات کشوری شرکت نموده است ، باید منتظر بود و دید در پایان مسابقات امروز چه نتایجی حاصل می شود.


بازی های دور سوم عصر امروز برگزار شد و مهدیس در بازی که نسبت به دو بازی قبلی بهتر بود مغلوب مهسا علوی نفر اول جدول شد تا دو امتیازی باقی بماند ، در سایر دیدارهای مهم این نتایج بدست آمد،در میز دو ملیکا رحمانی بر الینا محمدی پیروز شد و در میز سه نیوشا محمدی دیگر بازیکن قدرتمند قزوین بر زینب مختاری پیروز شد ، در میز چهار هلیا کامران نیا ، فاطمه مشهدی بازیکن پرافتخار اصفهان را متوقف کرد و در میز پنج و در آخرین نبرد دو امتیازی ها ، صبا کارگری بر ماهتینا صالحی بازیکن شگفتی ساز قزوین غلبه کرد.ساحل معصومی ، هستی خسروی و النا کامران نیا با پیروزی بر حریفان خود 2.5 امتیازی شدند تا فاصله نیم امتیازی تا بالای جدول را حفظ کنند. یکی از نتایج مهم این دور در میز 9 رقم خورد و سارا داوری یکی از بازیکنان پرامید میزبان ، مغلوب فاطمه فرهادی نماینده آذربایجان شرقی شد تا دو امتیاز با صدر جدول فاصله بگیرد.

مهدیس عباس زاده - مهسا علوی

(این عکس زو قبلا بازگزاری کرده بودم ، نمیدونم چرا نبود و مجبور شدم دوباره قرار بدم)

در رده 10 سال و برخلاف دور قبل شگفتی و اتفاق خاصی رخ نداد و مدعیان رقبای خود را شکست دادند و تساوی تنی چند از مدعیان نیز برابر بازیکنان مطرحی صورت گرفت.


دور چهارم :

قرعه کشی دور چهارم برگزار شد و مهدیس در این دور با زهرا ربیع پور نماینده گلستان دیدار خواهد کرد و تلاش خواهند کرد که فاصله یک امتیازی خود با صدر را زیاد نکنند ، بازیهای حساسی در بالا و میانه جدول شکل گرفته است که مهمترین دیدارها به این ترتیب خواهد بود ، در میز یک دو تن از مدعیان قهرمانی مهسا علوی و نیوشا محمدی دیدار خواهند داشت ، در میز دو ملیکا رحمانی و صبا کارگری دیگر بازی حساس بازیکنان سه امتیازی را برگزار خواهند کرد ، هر دو بازیکن نشان داده اند که شایستگی قرار گرفتن در بالای جدول را دارند . در میز سه فاطمه مشهدی با النا کامران نیا و در میز چهار هستی خسروی و ساحل معصومی نبرد بازیکنان 2.5 امتیازی را رقم خواهند زد . دیگر بازیکن 2.5 امتیازی دیگر دختر خانواده کامران نیا ، هلیا به مصاف زینب مختاری 2 امتیازی خواهد رفت . تا میز 10 دیگر بازیکنان 2 امتیازی از جمله مهدیس به مصاف هم خواهند رفت و البته سایر دیدارهای باقیمانده نیز برای حفظ فاصله تا بالای جدول ، ارزش خاص خود را دارد . مهمترین نکته این دور کناره گیری سارا داوری از ادامه مسابقات بود و بدین ترتیب یکی از بازیکنان خوب جدول که بنا بدلایلی که بر ما پوشیده است نتایج مناسب توانایی خود کسب نکرده بود از ادامه رقابت ها انصراف داد.


بازی های دور چهارم امروز برگزار شد و مهدیس در یک بازی پرانتقاد به یک امتیاز بازی برابر زهرا ربیع پور دست یافت ، این بازی در سطح مسابقات کشور نبود ، بعد از چند اشتباه کوچک از طرفین ، زهرا به زیبایی از اشتباه مهدیس استفاده کرد و پس از چند حرکت دقیق موفق به گرفتن وزیر مهدیس شد و کار تقریبا تمام شده بود اما در ادامه نتوانست از فرصت ها استفاده کند و با دو اشتباه عجیب ، برتری قاطع خود را از دست داد و در نهایت وزیر تنها نتوانست در برابر سه سوار کاری از پیش ببرد و مهدیس نتیجه را به نام خود ثبت کرد ، در بازی های مهم (و البته بعضی نتایج جالب) این نتایج بدست آمد، دیدار حساس میز یک بین مهسا علوی و نیوشا محمدی به تساوی رسید ، بعدا مشخص می شود که این مساوی بیشتر به کدام طرف کمک خواهد کرد ولی قاعدتا این تساوی ارزش بیشتری برای نیوشا دارد ، در میز دو دیگر نماینده قزوین ملیکا رحمانی در دیداری طولانی برابر صبا کارگری پیروز شد تا به تنهایی در صدر جدول قرار گیرد و به میز یک مسابقات برسد ، در میز سه النا کامران نیا در ادامه نتایج خوب خود برابر فاطمه مشهدی مدعی غلبه کرد تا در فاصله نیم امتیازی صدر باقی بماند ، نبرد میز چهار بین دو تن از مدعیان قهرمانی به تساوی رسید و ساحل معصومی و هستی خسروی امتیاز را بین خود تقسیم کردند ، در میز پنج هلیا کامران نیا و زینب مختاری مساوی شدند . در میز هفت عارفه هداوند خانی با پیروزی بر الینا محمدی ، سه امتیازی شد ، در میز هشت  نبرد دو بازیکن مازندرانی به سود نازنین زهرا زارع خاتمه یافت و بر ستایش رستمی پیروز شد. بازیهای میزهای نه و ده هم که بین دیگر بازیکنان دو امتیازی جدول برگزار شد به تساوی رسیدند ، فاطمه فرهادی با ماهک شریفی و نرگس مهری با ماهتینا صالحی .بازی بین دو بازیکن خوب درسا شاه محمدی و هستی تاج الدینی به تساوی رسید و آریانا جوانمرد بر صبا شجاعی غلبه کرد ، مهمترین نتیجه در ادامه جدول ، شکست تینا رضائیان برابر درسا سعیدی بود.

مهدیس عباس زاده - زهرا ربیع پور

در مسابقات 10 سال مهمترین نتیجه پیروزی مائده یوسفیان بازیکن خوب اصفهانی برابر ملیکا محمدی پدیده قزوین و شانس اول قهرمانی بود ، با وجودیکه از آمادگی مائده مطلع بودیم بازهم پیروزی بر ملیکا شگفتی تلقی می گردد ، در میز دو ترانه تقی زاده در ادامه بازی های خوب خود این بار برابر ترگل مروی به پیروزی رسید تا نبرد فردا با مائده قطعی باشد ، در میز سه عسل ابراهیمی بر دیبا سلیمانی که سه پیروزی پیاپی در کارنامه داشت غلبه کرد تا فردا در دیداری حساس به مصاف روشا اکبری نماینده ایران در مسابقات آسیایی برود که امروز موفق شد انیسا یزدان پرست را شکست دهد ، در ادامه جدول پیروزی های صبا سوداچی ، نازنین زهرا شریفی مهر و درناز سادات موسوی بیشتر جلب توجه می کند.


دور پنجم :

قرعه کشی دور پنجم انجام شد و مهدیس برای سومین بار در چند وقت اخیر به مصاف صبا کارگری قهرمان استان تهران خواهد رفت ، مهدیس و صبا در سال آینده در لیگ بانوان تهران هم تیمی خواهند بود و حتی در هتل محل اقامت هم واحد دیوار به دیوار هستیم ! باید منتظر بازی این دو دوست باشیم ، در میز یک نبرد حساس قزوینی ها را شاهد خواهیم بود ، ملیکا رحمانی 4 امتیازی و نیوشا محمدی 3.5 امتیازی ، در میز دو مهسا علوی با الینا کامران نیا دیدار خواهد داشت ، الینا و البته خواهرش نتایج بسیار خوبی تا بدینجای مسابقات بدست آورده اند و الینا 70 و هلیا 34 واحد ریتینگ بدست آورده اند ، در میز سه مهدیس و صبا البته با تکرار رنگ مهدیس بازی دارند و در میز چهار هلیا و ساحل معصومی بازی خواهند داشت ، در میز پنج هستی خسروی و نازنین زهرا زارع بازی دارند و در میز شش عارفه هداوند خانی 3 امتیازی به مصاف فاطمه مشهدی با کوله باری از افتخار قرار خواهد گردفت ، شاید بتوان گفت بجز چند میز آخر تمام بازی های دیگر از حساسیت لازم برخوردار است که باید منتظر برگزاری مسابقات باشیم ، احتمالا فردا بین دو بازی زمان زیادی برای بررسی نخواهیم داشت و بررسی اجمالی به نتایج خواهیم کرد.


بازی های دور پنجم صبح امروز برگزار شد و مهدیس در دیداری کوتاه (از نظر تعداد حرکات) مغلوب صبا شد ، چند حرکت آخر دقیق نبود و البته نسبتا زود تسلیم شد وقتی که بازی دیروز با آن برتری قاطع حریف را ادامه داده بود ، هرچند ادامه همین بازی هم با احتمال خیلی زیاد سرنوشتی جز این نتیجه نداشت ولی بهرحال کمی زود تسلیم شد . در بازی های مهم این نتایج حاصل شد ، در میز یک بازیکنان قزوینی ملیکا و نیوشا به تساوی رضایت دادند ، در میز دو مهسا با غلبه بر النا 4.5 امتیازی شد و بازی عصر ملیکا و مهسا قطعی باشد ، در میز 4 ساحل بر هلیا غلبه کرد تا خانواده کامران نیا این دور فروغ گذشته را نداشته باشند ، در میزهای 6و7 قدرت های اصفهان هستی و فاطمه(مشهدی) بر نازنین زهرا زارع و عارفه هداوند غلبه کردند تا با 4 و 3.5 امتیاز به صدر جدول نزدیک شوند ، در میزهای هفت تا ده زینب مختاری ، ماهک شریفی ، ریحانه زارع و فاطمه فرهادی با پیروزی بر رقبا 3.5 امتیازی شدند تا فقط یک امتیاز با صدر جدول فاصله داشته باشند .


مهدیس عباس زاده - نازنین زهرا شریفی مهر - صبا کارگری (با توجه عدم  حضور صبا  در زمان مجاز حضور خانواده ها ، از عکس روز قبل استفاده کردم)

در رده سنی زیر 10 سال و در مهمترین بازی ، در میز یک ترانه تقی زاده دختر خوشفکر البرزی بر مائده یوسفیان بازیکن قدرتمند اصفهانی غلبه کرد تا به تنهایی در صدر جدول بنشیند ، سایر بازی های مهم نتیجه غیر مترقبه ای بدست نیامد و تمام نتایج براساس ریتینگ و سابقه بازیکنان رقم خورد. عسل در بازی مهم دیگر بر روشا پیروز شد ، ملیکا با پیروزی بر صبا پایمرد نتیجه دیروز را جبران کرد ، ترگل بر درنازسادات غلبه کرد ، دیبا سلیمانی ، پارمیس شریفی را برد، صبا سوداچی بر اسرا پیروز شد ، نازنین زهرا بر نیایش پیروز شد . از نتایج دیگر این دور تساوی میز 20 نارگل بادکوبه با فاطمه متانی بود که موجب انصراف فاطمه از ادامه مسابقات بود ، ظاهرا فاطمه از آمادگی مناسبی برخوردار بود اما اما بهره برداری از برتری هایی که در طول بازی بدست می آورد و تحلیل روحیه موجب انصراف از ادامه مسابقات شد.


دور ششم :

قرعه کشی این دور برگزار شد و مهدیس در میز هفت با مهره سفید به مصاف هستی تاج الدینی  نماینده خوب البرز خواهد رفت ، در میز یک مطابق پیش بینی ملیکا رحمانی به مصاف عسل ابراهیمی خواهد رفت ، دیداری که یکی از دیدارهای حساس این دوره از مسابقات خواهد بود ، در میز دو نیوشا با ساحل و میز سه هستی (خسروی) با صبا دیدار خواهند داشت  فاصله نیم امتیازی این چهار بازیکن با صدر جدول موید حساسیت بسیار بالای این چهار بازی خواهد بود ، میزهای 4 تا 6 شاهد نبرد بازیکنان 3.5 امتیازی جدول خواهد در حالیکه فقط یک امتیاز از صدر فاصله گرفته اند ، فاطمه مشهدی با ریحانه زارع ، زینب مختاری با فاطمه فرهادی و النا کامران نیا با ماهک شریفی . با توجه به اینکه کسب امتیاز 7 می تواند به احتمال زیاد منجر به کسب سکو شود بنابراین بازی بین بازیکنان سه امتیازی جدول نیز از اهمیت لازم برخوردار است که باید منتظر نتایج حاصله باشیم .


بازی های دور ششم عصر امروز برگزار شد و مهدیس در دیداری نسبتا قابل قبول موفق شد امتیاز کامل بازی با هستی را بدست آورد تا با کمی امیدواری ادامه جدول را دنبال کنیم ، در بازی های مهم این دور و در میز یک دو مدعی قهرمانی یعنی مهسا علوی و ملیکا رحمانی به تساوی دست یافتند تا با شرایط یکسان به ادامه راه بیاندیشند ، در میز دو نیوشا محمدی که به تساوی برابر دو مدعی قهرمانی دست یافته بود نتوانست از پس ساحل معصومی برآید و نتیجه را به حریف واگذار کرد تا از صدر فاصله بگیرد ، در میز سه هستی خسروی بر صبا بازیکن خوب تهران غلبه کرد تا بهمراه ساحل 5 امتیازی شده و در کنار صدرنشینان جدول قرار گیرند ، در میزهای 4و5 فاطمه مشهدی و فاطمه فرهادی بر رقبای خود غلبه کردند تا در نزدیکترین فاصله تا صدر قرار گیرند ، در میز 6 النا کامران نیا ، ماهک شریفی بازیکن با تجربه این گروه را متوقف کرد و امتیاز ها را بین خود تقسیم کردند تا 4 امتیازی شوند ، در بازی های بازیکنان 3 امتیازی ، مهدیس ، هلیا ، آریانا ، نازنین زهرا و هورا بر حریفان غلبه کردند و 4 امتیازی شوند تا اختلاف امتیاز نفر اول تا پانزدهم جدول فقط یک امتیاز باشد.در جالبتری بازی باقیمانده برای ما نرگس مهری بر تینا رضائیان غلبه کرد تا با 3.5 امتیاز و در کنار الینا ، یکتا و نرگس باقرزاده برای خود اندک شانسی متصور باشند.

مهدیس در انتظار هستی (کلا ما تا حالا از هیچکدام از هستی ها قبل از مسابقه نتونستیم عکس بگیریم)


رده سنی 10 سال : دور هفتم آبستن نتایج جالب توجهی بود ، در میز یک ترانه در ادامه نتایج درخشان خود بر عسل نفر دوم لیست اولیه غلبه کرد تا حاشیه امن مناسبی داشته باشد  ، در میز دو نازنین زهرا دست به کار بزرگی زد و ملیکا مدعی قهرمانی را متوقف کرد تا اختیار قهرمانی از دست ملیکا خارج شود و از طرفی نازنین زهرای عزیز و دوست خوب ما رسما خود را بعنوان یکی از بازیکنان خوب این جدول معرفی کند ، دیبا سلیمانی و ترگل مروی با غلبه بر رقبای خود فاصله یک امتیازی با صدر حفظ کردند.


دور هفتم : 

قرعه کشی دور هفتم برگزار شد و مهدیس در این دور با النا کامران نیا بازیکن خوب خراسانی بازی خواهد داشت ، نتایج النا نمایشگر توانایی های بالای او دارد و احتمالا شاهد بازی خوبی خواهیم بود . نبرد صدرنشینی در میزهای یک و دو جدول را شاهد خواهیم بود و چهار بازیکن 5 امتیازی به مصاف یکدیگر خواهند رفت ، مهسا علوی با ساحل معصومی و هستی خسروی با ملیکا رحمانی دیدار خواهد داشت ، میز سه شاهد نبرد دو بازیکن 4.5 امتیازی جدول فاطمه مشهدی و فاطمه فرهادی خواهیم بود تا با پیروزی احتمالی در نزدیکی صدر باقی بمانند ، میز چهار شاهد نبرد حساس ماهک شریفی با نیوشا محمدی خواهیم بود ، میز 5 نبرد صبا کارگری و نازنین زهرا زارع را شاهد هستیم ، در میز 7 هلیا در میز کناری خواهر خود به دیدار آریانا خواهد رفت و در میز 8 آخرین بازیکن 4 امتیازی هورا مرزبان به مصاف زینب مختاری با 3.5 امتیاز می رود ، در میزهای 9 و 10 دیگر بازیکنان 3.5 امتیازی جدول نرگس مهری با الینا محمدی و یکتا رضایی و ریحانه زارع بازی دارند.

در مهمترین بازی های رده ده سال ، ترانه تقی زاده به دیدار دیبا سلیمانی دیگر بازیکن استان البرز خواهد رفت ، دیداری سرنوشت ساز برای قهرمانی ، در میز دو ترگل مروی 5 امتیازی به دیدار روشا اکبری 4.5 امتیازی می رود ، در میز سه ملیکا محمدی به دنبال آخرین شانس های قهرمانی به دیدار فاطمه مظفر خواهد رفت ، در حالیکه فاطمه در دور دوم عسل را متوقف کرد باید ببینیم از نبرد با ملیکا چه نتیجه ای بدست خواهد آورد ، در میز چهار نازنین زهرا شریفی مهر به دیدار عسل ابراهیمی خواهد رفت ، نبرد بین بازیکنی که برای اولین بار در مسابقات کشوری خوب بازی کرده با بازیکنی که سابقه چند ساله حضور در مسابقات دارد . با توجه به نتایج نسبتا مناسب بازیکنان تهران در مسابقات 10 سال ، بزرگترین افسوس برای عدم شرکت در مسابقات نصیب رومینا قلی زاده نفر دوم تهران می شود که با توجه به حضور خواهر در مسابقات 14 سال ، نتوانست در قزوین حاضر شود و در دو رده سنی بالاتر و در استان گلستان حاضر شده و چه بسا در صورت حضور ، می توانست در بالاهای جدول حضور داشته باشد.


بازی های دور هفتم امروز برگزار شد و مهدیس و النا در بازی که سریعا ساده شد و تقریبا هیچکدام اشتباهی نداشتند به تساوی 39 حرکته رضایت دادند تا با 4.5 امتیاز تقریبا شانسی در ادامه جدول نداشته باشند ، در بازی های این دور نتایج جالب و تاثیرگذار در قهرمانی مسابقات بدست آمد ، در میز یک ساحل معصومی دست به کار بزرگی زد و اولین شکست را به مهسا علوی تحمیل کرد تا شانس اول قهرمانی یک امتیاز تا صدر جدول فاصله بگیرد و از طرف دیگر ساحل اختیار دار قهرمانی خودش باشد ، در میز دو ملیکا رحمانی بر هستی خسروی غلبه کرد تا وضعیتی مطابق ساحل بدست آورد و دیدار فردا با ساحل قطعی باشد ، در میز سه فاطمه ها با یکدیگر مساوی کردند تا فاصله شان با صدر جدول به یک امتیاز افزایش یابد ، در میز 4 ماهک و نیوشا به تساوی یافتند تا شانس هردوبازیکن کاهش یابد ، در میزهای 5 و 7 صبا و آریانا با پیروزی بر رقبای خود 5 امتیازی شدند تا همچنان شانس قرارگیری روی سکو داشته باشند ، ریحانه زارع با پیروزی و هورا مرزبان با تساوی 4.5 امتیازی شدند تا در کنار مهدیس ، ماهک ، نیوشا و النا با 4.5 امتیاز وضعیت مشابه یکدیگر داشته باشند و شانس بسیار اندک در ادامه جدول! 

مهدیس عباس زاده - النا کامران نیا

رده ده سال نیز حساس دنبال شد ، در میز یک دیبا سلیمانی ، ترانه تقی زاده را متوقف کرد تا ترانه برای اولین بار به پیروزی نرسد و از طرفی دیبا شانس خوبی در ادامه جدول داشته باشد ، در میز دو ترگل و روشا نیز مساوی شدند تا در جدول باقی بمانند ، در میزهای 3 و 4 ملیکا و عسل که مدعیان اصلی قهرمانی بودند با پیروزی بر حریفان خود 5.5 امتیازی شدند تا همچنان از شانس خوبی برخوردار باشند خصوصا اینکه هنوز نبرد ترانه و ملیکا و البته ملیکا و عسل هنوز انجام نشده است ، در میزهای دیگر مائده ، صبا پایمرد و یلدا با پیروزی بر حریفان 5 امتیازی شدند و هنوز شانس قرارگرفتن روی سکو را دارند.


دور هشتم :

قرعه کشی دور هشتم برگزار شدو مهدیس در میز 6 به مصاف بازیکن خوب بوشهر ، ریحانه زارع خواهد رفت . در میزهای 5 و 7 دیگر بازیکنان 4.5 امتیازی به دیدار یکدیگر خواهند رفت ، نیوشا با النا و ماهک باهورا . این شش بازیکن برای اینکه اندک شانس خود را زنده نگه دارند نیاز به پیروزی در این دیدارها دارند ، در مهمترین بازی این دور و در میز یک ، دو بازیکن شش امتیازی جدول یعنی ساحل و ملیکا به دیدار یکدیگر خواهند رفت تا با پیروزی احتمالی ، راه زیادی از مسیر قهرمانی را طی کرده باشند، هردو بازیکن از آمادگی بالایی برخوردارند و پیش بینی نتیجه غیر قابل پیش بینی باشد ، در میزهای دو تا چهار ، بازیکنان 5 امتیازی جدول با یکدیگر بازی دارند و همگی این شانس را دارند که با پیروزی در دو دیدار آینده ، شانس بالایی برای قرارگیری روی سکو داشته باشند، مهسا علوی و هستی خسروی که در نهایت باید شاهد کنار رفتن یکی از این دو بازیکن خوب باشیم ، فاطمه مشهدی و آریانا جوانمرد و در نهایت صبا کارگری و فاطمه فرهادی . شرایط جدول به گونه ایست که پس از بازی های فردا نیز هیچ چیز قطعی نخواهد بود.

جدول ده سال هم با حساسیت بالایی دنبال خواهد شد ، ملیکا تنها بازیکن 5.5 امتیازی جدول هست که با ترانه بازی نکرده است و نبرد حساس این دو کاملا قابل پیش بینی بود ، نتیجه این بازی تاثیر مستقیم در سرنوشت قهرمانی دارد ، ترانه با نتایج کسب کرده نشان داده که توانایی شکست هر حریفی را داردو می خواهد با پیروزی در این دیدار قهرمانی اش را قطعی کند و از طرف دیگر ملیکا قصد دارد از فرصت مصاف با صدرنشین نهایت بهره برداری را داشته باشد و فاصله خود تا صدر جدول را از بین ببرد ، بازی حساس میز دو بین ترگل و عسل نیز بسیار اهمیت دارد و این دو قصد دارند با پیروزی در این بازی شانس های خود حتی برای قهرمانی را زنده نگه دارند و باید دید تجربه عسل یا انگیزی ترگل کدام غالب خواهد بود ، در میز سه دیبا سلیمانی 5.5 امتیازی که با تساوی با ترانه جدول را زنده نگه داشت با صبا پایمرد 5 امتیازی بازیکن خوب چارمحال بختیاری بازی خواهد داشت ، هر دو  در کنار سایر بازیکنان 5 امتیازی ، نیاز مبرم به پیروزی در این دیدار دارند


بازی های دور هشتم و ماقبل پایانی عصر امروز برگزار شد و مهدیس در دیداری که تعریف چندانی نداشت و کم اشتباه نکرد ، امتیاز بازی با ریحانه زارع نماینده خوب بوشهر را بدست آوردتا با 5.5 امتیاز به دیدار آخر برسد ، در بازی حساس میز یک ، ملیکا رحمانی بر ساحل معصومی غلبه کرد تا گام بلندی برای کسب عنوان قهرمانی بردارد تا برای کسب عنوان قهرمانی تنها به نیم امتیاز نیاز داشته باشد  ، در میز دو مهسا علوی پس از چند دور ناکامی ، هستی خسروی بازیکن عنوان دار کشوری و جهانی را شکست داد تا امیدوار به کسب سکو باقی بماند ،در میز سه فاطمه مشهدی بر نماینده شایسته گیلان آریانا جوانمرد غلبه کرد تا جایگاه مناسبی بدست آورد ، در میز 4 صبا کارگری و فاطمه فرهادی در دیداری که فکر کنم بیش از 4 ساعت طول کشیده باشد به تساوی دست یافتند ، نیوشا محمدی و هورا مرزبان با غلبه برالنا کامران نیا و ماهک شریفی 5.5 امتیازی شدند .

مهدیس عباس زاده - ریحانه زارع


نتایج  رده 10 سال باعث پیچیده شدن جدول و حساسیت در بالای جدول شد ، در میز یک ملیکا محمدی بازگشت باشکوهی به جدول داشت و با شکست ترانه بصورت مشترک صدرنشین شد ، در میز دو عسل بر ترگل غلبه کرد تا به جمع صدرنشینان بپیوندد ، در میز سه دیبا سلیمانی بر صبا بازیکن خوب جدول پیروز شد تا مربع صدرنشینان را کامل کند، مائده یوسفیان و یلدا مرادی  نیز با پیروزی بر حریفان 6 امتیازی شدند تا بهمراه 4 بازیکن 6.5 امتیازی ، امیدوار به کسب سکو باشند.


دور نهم (دور آخر):

قرعه کشی دور آخر برگزار شد و مهدیس در میز سه به مصاف ساحل معصومی بازیکن ارزنده استان گیلان خواهد رفت ، تنها دیدار رسمی مهدیس و ساحل به مصاف این دو در دیداری تشریفاتی در دور آخر مسابقات رده سنی 10 سال 96 در مازندران بود که به تساوی دست یافتند . هرچند اندک اما این برای اولین بار است که مهدیس در مسابقات استاندارد قهرمانی کشور شانس قرارگرفتن روی سکو را دارد اما در صورت پیروزی می تواند بهترین عملکرد خود در مسابقات کشوری را ثبت کند اما ساحل نیز می تواند با پیروزی در این دیدار قرارگرفتن در جمع 4 بازیکن برتر را قطعی کند هرچند با توجه به پوئن شکنی خوب ، احتمالا قرارگرفتن روی سکو قطعی می شود ، در میز یک ملیکا  رحمانی برای کسب قهرمانی تنها به نیم امتیاز دیدار با فاطمه مشهدی نیاز دارد و از طرفی فاطمه می خواهد با پیروزی در این دیدار هم امتیاز با قهرمان در انتظار محاسبه پوئن شکنی باشد ، البته در صورت عدم پیروزی سایر بازیکنان 6 امتیازی ، پیروزی دور آخر می تواند مستقیما فاطمه را قهرمان کند ، در میز دو صبا کارگری 5.5 امتیازی به مصاف مهسا با 6 امتیاز خواهد رفت ، شرایط مهسا مطابق ساحل با کمی برتری با توجه به پوئن شکنی بهتر و شرایط صبا مطابق مهدیس با شرایط بهتر با توجه به پوئن شکنی می باشد می باشد ، شرایط کسب سکو برای مهدیس و صبا به این شکل است که اولا باید در مسابقه خود پیروز شوند ، ملیکا در میز یک پیروز شود(در بدترین حالت ممکن نبازد) بازیکنان 5.5 امتیازی میزهای 4و5 نبرند تا به سکو برسند که امریست بسیار سخت! در میز 4 فاطمه فرهادی و هورا مرزبان با 5.5 امتیاز به دیدار یکدیگر می روند و امید دارند با پیروزی در آخرین بازی و رقم خوردن نتایج مورد نظر شانس قرارگرفتن برروی سکو را داشته باشند ، در آخرین بازی که می تواند یکی از سکونشینان را معرفی کند نیوشا محدی به مصاف الینا محمدی خواهد رفت ، البته این دیدار برای الینا از جهت کسب سکو اهمیتی ندارد اما این دیدار برای نیوشا بسیار مهم است و می تواند با توجه به پوئن شکنی عالی حتی تا عنوان دومی خود را بالا بکشد (در صورتی که در میز یک ملیکا پیروز شود و در میزهای 2و3 صبا و مهدیس پیروز شوند و در صورتیکه یکی از این دو پیروز شود به عنوان سومی می رسد چون بطور قطع مهدیس را جا می گذارد و به احتمال بسیار زیاد صبا را)  . باید منتظر برگزاری دیدار های حساس فردا باشیم.

رده 10 سال : برخلاف رده سنی بالاتر ، تکلیف نفرات برتر جدول فقط در سه میز اول مشخص می شود و سایر دیدارها فقط در صورت لزوم محاسبه پوئن شکنی و تعیین جایگاه نفرات برتر اهمیت خواهد داشت ، چهار بازیکن 6.5 امتیازی (ترانه ، ملیکا ، عسل و دیبا) و دو بازیکن 6 امتیازی (مائده و یلدا) می توانند برروی سکو قرار گیرند ، در میز یک دیبا و ملیکا دیداری بسیار حساس را برگزار خواهند کرد، تنها چیزی که قطعیست اینکه حداقل یکی از این دو برروی سکو قرار خواهد گرفت، پوئن شکنی فعلی هر دو بازیکن در حال حاضر نسبت به دو رقیب خود کمتر است ، در میز دو عسل ابراهیمی برابر مائده یوسفیان قرار خواهد گرفت ، عسل می تواند با پیروزی در این دیدار بطور قطع برروی سکو قرار بگیرد ، از طرفی مائده هم در صورت پیروزی در دیدار آخر و با توجه به پوئن شکنی خوب خود به احتمال بسیار زیاد برروی سکو قرار می گیرد بزرگترین افسوی من عدم رویارویی ملیکا و عسل در این دوره از رقابت هاست. در میز سه ترانه در برابر یلدا حاضر خواهد شد، یلدا برای کسب عنوان سوم باید علاوه پیروزی بر ترانه ف امیدوار باشد که میز اول به تساوی نیانجامد تا مدال برنز را کسب کند ، از طرف دیگر ترانه که درخشش قابل توجهی در شش دور ابتدایی داشت بناگاه غافلگیر شد و اکنون سه شریک در صدر جدول دارد ، پیروزی ترانه کسب مدال او را قطعی می کند و با توجه به پوئن شکنی خوب ، مدال نقره قطعی بنظر می رسد ، پیش بینی پوئن شکنی بسیار سخت است خصوصا اینکه نتایج تمام میزهای دیگر می تواند تاثیر گذار باشد امابا توجه به بازی های بسیار خوب ترانه و پوئن شکنی عالی او بنظر تنها در صورتی که ملیکا پیروز شود و عسل نبرد ، قهرمانی ترانه (در صورت پیروزی دور آخر) از بین خواهد رفت وگرنه در حالت عادی پوئن شکنی برتر او قابل دسترس برای سایرین نیست. برای دیدن کسب سکوی این گروه هم باید به انتظار بنشینیم.


بررسی سایر رده های دختران :

8سال : قهرمانی نفس نوری نژاد از گیلان قطعی شده و نبرد برای عنوان های دوم و سوم ادامه دارد

14 سال :قهرمانی سحر معصومی از گیلان قطعی شده و برای عنوان دوم و سوم مدعیان زیادی حضور دارند

16 سال :قهرمان و نایب قهرمان از بین پروا بهزاد نظیف از گیلان و ستاره سبط رسول مشخص می شود، پوئن شکنی ستاره کمی بهتر اس. عنوان سومی متقاضی زیاد دارد

18 سال: قهرمانی میترا اصغرزاده از البرز و دومی آناهیتا زاهدی فر از تهران قطعیست و چند بازیکن برای سومی می جنگند.( البته بعدا متوجه شدم که اولی میترا قطعی نبوده و در شرایطی خاص آناهیتا می توانست قهرمان شود ، هر چند در نهایت میترا با اقتدار قهرمان شد)

نتایج گیلان در مسابقات دختران بسیار عالی بوده و باید این را در نظر داشت که عسل و ساحل هم در رده های خود بسیار امیدوار هستند و حتی ساحل نیز می توانست با پیروزی دور هشتم مانند خواهر خود که قهرمان شد ، در آستانه قهرمانی قرار گیرد.


مسابقات دور آخر صبح امروز برگزار شد ، برای این دور بترتیب نتایجی که بدست آمد و مطلع شدم در خدمتتان هستم ، مطلع بودیم که حریف مهدیس در این دور ، ساحل معصومی از بازیکنان خوب و برجسته این دوره از رقابت هاست و تنها شکست خود را در بازی حساس صدرنشینی برابرملیکا متحمل شده بود (روز قبل) و طبیعتا شانس بیشتری برای پیروزی در این دیدار دارد خصوصا اینکه ساحل می تواند با پیروزی در این دیدار شانس زیادی برای قرار گرفتن روی سکو داشته باشد ، مهدیس و البته سایر بازیکنان 5.5 امتیازی برای قرارگرفتن روی سکو به مجموعه نتایج مناسب نیاز داشتند ، با این پیشفرض که پوئن شکنی نیوشا بسیار بیشتر و غیر قابل دسترس و برای صبا هم 2.5 واحد بیشتر است مسابقات را آغاز کردند  .در کل شانس پیروزی مهدیس را حدود 20 تا 30 درصد و  رقم خوردن نتایج مناسب را هم در حد 15تا 20 درصد می دانستیم و مجموعا اینکه امید زیادی به کسب سکو نداشتیم و فقط کورسوی امیدی بود و بس!  اولین نتیجه مهم در جمع شانس داران سکو در همان میز یک رقم خورد و ملیکا رحمانی که فقط به یک تساوی برای کسب عنوان قهرمانی نیاز داشت و در هیچ دیداری هم شکست نخورده بود مغلوب تجربه و انگیزه فاطمه مشهدی شد تا عنوان قهرمانی در خطر بیافتند هرچند هنوز هم از کسب عنوان قهرمانی نا امید نبود و شانس زیادی داشت و فقط در صورتی قطعا قهرمان نمی شد که مهسا و ساحل بصورت توام نتیجه نگیرند ، این نتیجه علاوه بر اینکه قهرمانی ملیکا را به خطر انداخت امید اندک ما (در صورت پیروزی مهدیس) را به حداقل ممکن و در حد صفر رساند (1 .در این لحظه مهدیس باید می برد 2. مهسا نباید می برد (ترجیحا برد صبا) 3.الینا نباید می باخت چون پوئن شکنی نیوشا عالی بود 4 .میز چهار باید برنده می داشت تا یک 6.5 امتیازی دیگر داشته باشیم وگرنه مهدیس در برابر هر دوبازیکن  میز دو شکست خورده بود و اگر بازیکن هم امتیاز دیگر حضور نداشته باشد حتما پایین تر قرار می گیرد 5. بازیکنان قبلی مهدیس نتایج خوبی می گرفتن و سایر رقبا خیر ! تحقق همه موارد در حد محال بود و همان بازی اول کارمهدیس در مسابقات را تمام کرد) ، فاطمه در این دیدار بزرگی کرد و امتیاز های از دست داده در دورهای ابتدایی را جبران کرد و گام به گام خود را به صدر جدول نزدیک کرد و البته در این راه تا دیدار آخر با هیچیک از مدعیان قهرمانی روبرو نشد و با وجود شناخت قبلی از قدرت فاطمه ، تصور این پیروزی قبل از مسابقه کمی سخت بنظر می رسید که فاطمه خط بطلانی بر تفکرات اشتباه ما کشید و ظاهرا به طرز زیبایی نیز پیروز شده است ، در بازی مهم بعدی که به اتمام رسید مهدیس موفق به شکست حریف قدرتمند خود شد ، بررسی بازی هم نشان می دهد که بازی خوبی از خود به نمایش گذاشت و می شود گفت که بهترین بازی خود در این دوره از مسابقات را رقم زد ، تقریبا مطمئن بودم که با وجود ثبت بیشترین امتیاز مهدیس در دوران حضور خود در مسابقات کشوری ، عنوانی از این دوره از مسابقات بدست نخواهد آورد ولی با توجه به امید بسیار اندک در محل مسابقات ماندیم ، بازی بعدی که از نتیجه آن مطلع شدیم عدم نتیجه گیری نیوشا محمدی در برابر الینا محمدی بودیم ، الینا نتایج خوبی کسب کرده بود اما شگفتی رقم نزده بود تا در دور آخر برابر نیوشا محمدی بازیکن قدرتمند میزبان این اتفاق رقم خورد ، نیوشا تا پایان دور پنجم جزو صدرنشینان جدول بود و بازیکنان اول و دوم جدول را متوقف کرده بود اما احتمالا قرعه سخت موجب تحلیل قوا شده است و رقم خوردن این نتایج شده است وگرنه نیوشا قطعا شایستگی حضور روی سکو را داشت ، بعد از بروز شدن نتایج در سایت مسابقات و اطلاع از نتیجه میز چهار که به تساوی رسیدعملا شانس اندک مهدیس هم از بین رفت در حالیکه مهدیس که در میز کنار حضور داشت پیش بینی کسب برد برای یکی از بازیکنان را داشت (نمی دانم کدام یک) در این بازی هورا مرزبان و فاطمه فرهادی به تساوی رسیدند ، فاطمه و هورا از خوبان این دوره از مسابقات بودند ، فاطمه برابر ماهک ، فاطمه مشهدی و صبا کارگری به تساوی رسید و بر سارا داوری از خوبان قزوین پیروز شد و از طرفی هورا بر ستایش رستمی و ماهک شریفی دو تن از بازیکنان باسابقه و خوب مسابقات پیروز شد .(البته شاید این بازی زودتر از بازی نیوشا تمام شده باشد ولی در هر صورت ما بعدا مطلع شدیم) بعد از ثبت این نتیجه ما بار سفر بستیم و به سمت تهران حرکت کردیم و با این نتایج چهارمی مهدیس قطعی شده بود ، در بین بازی های مهم فقط بازی میز دو بین صبا کارگری و مهسا علوی باقی مانده بود ، در هرصورت یکی از این بازیکنان بالاتر از مهدیس قرار می گرفت و ملیکا و فاطمه مشهدی هم که 7 امتیازی بودند ، اگر صبا می برد بامهدیس هم امتیاز می شد و بدلیل برد در بازی مستقیم بالاتر قرار می گرفت ، اگر بازی به تساوی می رسید هم مهسا بدلیل بازی مستقیم بالاتر قرار می گرفت  و در صورت پیروزی مهسا تعیین قهرمان پس از محاسبه پوئن شکنی بین ملیکا ، مهسا و فاطمه مشهدی صورت می گرفت که البته نمی توانست فاطمه باشد (پوئن شکنی کمتر) ، با توجه به اشتیاق اطلاع از نتیجه  این بازی را از سایت نتایج دنبال می کردیم که بالاخره نتیجه تساوی نزدیک ساعت 2 در سایت ثبت شد یعنی پس از نزدیک 4 ساعت و نیم ! البته شاید بازی کمی زودتر به اتمام رسیده باشد ، با این نتیجه جدول نهایی شکل گرفت و فاطمه مشهدی قهرمان شد، ملیکا رحمانی دوم و مهسا علوی سوم. 

مهدیس در انتظار ساحل


قبل از شروع مسابقات و با توجه به حضور بازیکنان خوب پرشمار ، پیش بینی رقابتی جذاب را داشتم اما این نتایج اوج هیجان بود ، شاید علاوه بر نفرات برتر ، حدود 15-20 بازیکن دیگر بودند که یک یا دو نتیجه عالی کسب کردند و باعث جذابیت فوق العاده جدول شدند، درسته که سه نفر برتر از بین مدعیانی که تصور می کردم درست از آب در آمد ولی این نتایج شگفت انگیز بود و غیر قابل تصور! سعی می کنم به بررسی نفر به نفر نفرات برتر و بازیکنانی که نتایج جالب توجهی کسب کرده اند بپردازم.


رده 10 سال دختران : اولین نتیجه که در سه میز ابتدایی ثبت شد مانند رده 12 سال در میز یک رقم خورد و ملیکا محمدی بر دیبا سلیمانی پیروز شدتا کسب عنوان خود را قطعی کند و دیبا از رسیدن به سکو محروم شود ، در همین حین پیچیده شد که عسل شرایط مناسبی در بازی ندارد که در اینصورت قهرمانی ملیکا قطعی می شد ، آخر هم متوجه نشدیم که کدام نتیجه زودتر ثبت شد ولی ترانه با پیروزی در میز سه به عنوان نایب قهرمانی رسید و مائده با شکست عسل به مقام سوم دست یافت و موجب قهرمانی ملیکا شد.


طبق قرار به بررسی نفرات برتر و بعضی بازیکنان که نتیجه شاخصی بدست آوردند

  • فاطمه مشهدی قهرمان اصفهانی مسابقات که در چهار دوره قبل قهرمانی کشور صاحب یک عنوان دومی و دو عنوان سومی شده بود و این مسابقات را چندان درخشان آغاز نکرد و بعد از دو پیروزی ، 1.5 امتیاز به خواهران کامران نیا واگذار کرد و در همان دور چهارم از جمع مدعیان خارج شد و بیشتر امتیازات خود را از میانه های جدول کسب کرد و به همین دلیل کمتر کسی تصور پیروزی بر ملیکا محمدی در دور آخر را داشت ، فاطمه بجز ملیکا فقط با بازیکن هشتم جدول مساوی کرد و سایر رقبای مهدیس به جایگاه تک رقمی نرسیدند اما در نهایت فاطمه با شایستگی و استفاده از تجربه بالای خود به مقام قهرمانی رسید تا برای اولین بار قهرمان کشور شود
  • ملیکا رحمانی از قزوین ، ملیکا تا قبل از دور آخر هیچ دیداری را واگذار نکرده بود و با اقتدار به صدر جدول تکیه داده بود تا در نهایت مغلوب قهرمان مسابقات شد در حالیکه می توانست با کسب حتی نیم امتیاز و یا رقم خوردن نتایج دلخواه به عنوان قهرمانی دست یابد که هیچدام حاصل نشد و در عین شایستگی به عنوان دوم رسید
  • مهسا علوی نماینده زنجان که بعنوان مدعی اصلی قهرمانی شناخته می شد و تا پایان دور هفتم هم فقط دو تساوی در برابر بازیکنان خوب قزوین داشت ولی شکست دور هفتم شرایط را برای مهسا قهرمان سابق 10 ساله های کشور سخت کرد بنحوی که خطر از دست دادن عنوان سومی در دیدار آخر اورا تهدید می کرد که در نهایت موفق شد به عنوان سومی برسد . نتایج مهسا در مسابقات آماتورهای ایران و جشنواره بانوان کشور و پیروزی بر تعدادی از بزرگان بشکلی بود که قهرمان نشدن مهسا جای تعجب داشت چه برسد به اینکه اصلا به سکو نرسد
  • مهدیس عباس زاده از تهران ، مهدیس در این دوره از مسابقات بهترین بازی های خود را انجام نداد اما بهترین نتایج ممکن را گرفت ، مهدیس یکی دو  بازی را به شکلی عجیب از کار درآورد در حالیکه منطقا باید مغلوب دیدار می شد ، بهترین بازی مهدیس مربوط به بازی آخر و نیمه اول بازی مهسا بود ، چیزی که مهدیس در این دوره از مسابقات داشت درحالیکه در مسابقات قبلی از آن برخوردار نبود شانس بود و در نهایت به عنوان چهارمی رسید ، در دور آخر بجز یک بازی همه چیز دست به دست داد تا مهدیس شانس سکو داشته باشد و اگر ملیکا در دور آخر پیروز می شد آنوقت برروی سکوی سوم قرار می گرفت(فکر کنم با تساوی میز یک پوئن شکنی های مهدیس و زهرا مساوی می شد و احتمالا در چهارمین پوئن شکنی فاطمه سوم می شد)
  • هستی خسروی اصفهان ، هستی با سابقه قهرمانی کشور در سال 94 و نایب قهرمانی سال 96 مسابقات را با تساوی آغاز کرد اما در ادامه روزهای خوبی تا دور هفتم بدست آورد که دو شکست متوالی ، هستی را از جمع مدعیان خارج کرد و پیروزی دور آخر هستی را پنجم کرد
  • صبا کارگری قهرمان تهران در دو دیدار مغلوب دو تن از بازیکنان خوب این دوره از مسابقات شد و بازی های خوبی ارائه داد ، صبا در آخرین دیدار برابر مهسا به تساوی رسید ، از چند و چون بازی بی اطلاع هستم اما در صورت پیروزی به عنوان سومی دست می یافت.
  • فاطمه فرهادی از آذربایجان شرقی  جزو معدود بازیکنانی بود که فقط یک باخت متحمل شد و نتایج درخور توجهی بدست آورد ، تساوی در برابر فاطمه مشهدی قهرمان مسابقات ، تساوی با ماهک شریفی با تجربه و صبا کارگری پرقدرت از نتایج قابل توجه فاطمه بود ، همانقدر که تساوی بر فاطمه مشهدی ارزشمند است ، پیروزی بر سارا داوری بازیکن خوب و پرقدرت قزوین که از مدعیان مسابقات تلقی می شد نیز ارزشمند بود و بعد از این بازی سارا از ادامه مسابقات انصراف داد 
  • الینا محمدی از خراسان شمالی به مقام نهم رسید ، اوج کار الینا پیروزی بر فاطمه فرهادی و نیوشا محمدی دو بازیکن خوب این دوره از رقابت ها بود.
  • هورا مرزبان به مقام دهم رسید و نماینده شایسته ای برای استان مازندران بود و بهترین نتیجه خود را با پیروزی بر ماهک شریفی و ستایش رستمی دو بازیکن باتجربه بدست آورد
  • درسا سعیدی نماینده کردستان به مقام یازدهم رسید ، درسا مسابقات را با دو تساوی برابر دو بازیکن با ارزش مسابقات سارا داوری و هستی خسروی آغاز کرد که شاید بهترین نتایج درسا بود اما پس از یک دور شکست و از نیمه جدول دو امتیاز از دو بازیکن خوب و با تجربه بدست آورد و تینا رضائیان و درسا شاه محمدی را شکست داد ، درسا پس از یک دور شکست ، سه پیروزی پیاپی در برابر سه بازیکن خوب جدول بدست آورد. درسا در جدول بیشترین افزایش ریتینگ را داشت
  •  النا کامران نیا ، یکی از خواهران دوست داشتنی مسابقات که نتایج درخور توجهی کسب کرد ، النا تنها شکست قهرمان مسابقات را رقم زد و با ماهک شریفی ، ساحل معصومی و مهدیس عباس زاده مساوی کرد و در انتها در نبردی درون خانوادگی بر خواهر خود غلبه کرد
  • نیوشا محمدی نماینده قزوین :یکی از سخت ترین قرعه های ممکن نصیب نیوشا شد و شاید اگر قرعه کمی روی خوش به نیوشا نشان میداد ، کسب عنوان دور از دسترس نبود ، شاخص ترین نتایج نیوشا تساوی برابر ملیکا و مهسا نفرات دو و سه جدول بود
  • عارفه هداوند خانی نماینده شایسته ای برای تهران بود و نتایج قابل قبولی کسب کرد ، پیروزی بر الینا محمدی شاخص ترین نتیجه عارفه بود
  • آرمیتا مجیدی نماینده آذربایجان غربی از فرمول ساده ای استفاده کرد تا در نهایت جایگاه مناسبی بدست آورد ، آرمیتا در تمام بازی هایی که می توانست امتیاز گردد و البته در دور آخر نماینده خوب کرمان را شکست داد تا بهترین نتیجه خود را در دیدار آخر بدست آورد
  • ماهک شریفی نماینده استان فارس ، ماهک برای ما همان دختر دوست داشتنی و پرقدرت قبلی است . با وجودیکه ماهک مدت طولانی از شطرنج دور بود و البته بنظر می رسد که متاسفانه قصدی بر ادامه جدی شطرنج نداشته باشد ، اما همچنان قدرت ، انگیزه و تعصب در بازی های ماهک دیده می شد  ، با وجودیکه تعداد حریفان بالانشین ماهک در این مسابقات کم نبود ، نتایج مناسبی بدست آورد  و بسیار حیف می شود که ماهک را در مسابقات نبینیم
  • آریانا جوانمرد قهرمان استان گیلان مسابقات را با حریف قدری آغاز کرد اما با نتایج خوبی که کسب کردتا در دور هشتم خود را تا میز سه بالا کشید . 
  • نرگس مهری از تهران نفر دوم رپید کشوری در سال گذشته از این مسابقات 14 واحد ریتینگ کسب کرد ولی قطعا توانایی بیش از اینها دارد ، بهترین نتیجه نرگس پیروزی بر درسا سعیدی یکی از پدیده های مسابقات بدست آورد
  • طناز کارگر جهرمی نماینده کرمان که پس از دوسال غیبت به مسابقات برگشته بود ، ثبت عملکردی معادل 1252 که صد واحد بیشتر از ریتینگ طناز می باشد ، نماینانگر کارنامه قابل قبولی می باشد ، پیروزی بر نرگس باقرزاده و  ستایش رستمی از نتایج خوب طناز بود.
  • هستی تاج الدینی از البرز با مساوی برابر سارا داوری از اولین شگفتی های جدول را رقم زد و دور آخر هم با ماهک مساوی کرد تا حسن ختامی بر عملکرد عستی باشد .
  • درسا شاه محمدی از گیلان ، کارنامه درخشان درسا در مسابقات سال قبل توقعات را بالا برده بود اما بازی با چند پدیده مسابقات کار را برای درسا سخت کرد ، سه پیروزی پیاپی در دورهای آخر تکمیل کننده کارنامه درسا بود
  • نرگس باقرزاده نماینده خراسان شمالی در مسابقات قبل حریفان قابلی را شکست داده بود اما در اینجا بخت یارش نبود
  • نازنین زهرا زارع از مازندران ، دو پیروزی خوب در دورهای سوم و ششم بدست آورد و دو بازیکن خوب این جدول را شکست داد
  • هلیا کامران نیا اولین توقف قهرمان مسابقات را رقم زد و با فاطمه مشهدی مساوی کرد و شاید در راه قهرمانی فاطمه ، خانواده کامران نیا نقش پررنگی داشتند!
  • ریحانه زارع بازیکن بوشهری عملکردی معادل ریتینگ خود بدست آورد و اگر در دو دور پایانی در نیمه بالای جدول نبود رتبه بهتری بدست می آورد
  • زینب مختاری بازیکن خوب کرمان که همیشه در نیمه بالای جدول حضور داشت و بهترین نتیجه خود را با تساوی با هورا و پیروزی بر نرگس مهری بدست آورد
  • یکتا رضایی توانایی بیش از رتبه کسب شده را دارد و بهترین نتیجه کسب شده برابر بازیکن با ریتینگ بیش از 1200 بدست آمد
  • پریسان دهقان از البرز ، دو تساوی برابر بازیکنان بالای 1200 بدست آورد 
  • زهرا ربیع پور نماینده گلستان ، یکی از بازیکنان بالای 1200 را متوقف کرد
  • ستایش رستمی بازیکن با سابقه مازندران که 50% امتیازات ممکن را بدست آورد و در دور آخر حضور نداشت 
  • فاطمه غریب نماینده گیلان به دو تساوی برابر بازیکنان +1200 اکتفا کرد
  • صبا شجاعی باغینی ، همانگونه که از نامش پیداست نماینده استان کرمان است ، خیلی به این موضوع دقت نکردم ولی بنظر می رسد صبا با 6 تساوی رکورددار این امر باشد که دو تساوی با بازیکنان +1200 جزء کارنامه صبا می باشد
  • سارا زمانی نماینده اصفهان که با توجه به اینکه ریتینگ نداشت ،  براساس حروف الفبا در دور اول استراحت داشت و در مجموع از سه بازیکن یتینگ دار امتیاز کسب کرد
  • ریحانه منصوری از هرمزگان ، با سه پیروزی پیاپی در برابر بازیکنان ریتینگ دار عملکرد مناسبی به جا گذاشت
  • رونیا مجیدی نماینده آذربایجان که بهترین نتیجه خود را با پیروزی بر یکی از بازیکنان +1200 کسب کرد
  • آلا شاهپر طوسی نمایتده خراسان که عملکردی 70 واحد بیش از ریتینگ خود کسب کرد
  • کیانا عجمی از دوستان خوب ما از تهران رکورد منحصر به فردی به جای گذاشت و چهار پیروزی پیاپی در چهار دور انتهایی در حالیکه در 5 مسابقه ابتدایی توفقی حاصل نشده بود
  • ماهتینا صالحی از قزوین بعنوان شگفتی ساز دورهای ابتدایی مطرح شد ، دو پیروزی با ارزش در برابر بازیکنان باتجربه و یک تساوی ارزشمند در دور چهارم بهترین نتایج ماهتینا بودند ، ماهتینا یکی از دو بازیکنی که در پایین جدول کسب ریتینگ کرد
  • ثمین صالح زاده جزو سه بازیکنی بود که رتبه پایانی معادل لیست اولیه بدست آورد ، یک تساوی با +1200 و یک پیروزی بر +1100 بهترین نتایج ثمین بودند، یکی از دو بازیکنی که این قسمت جدول موفق به کسب ریتینگ شد
  • مهدیس منوچهر نوکندیکه بدون ریتینگ در مسابقات حاضر شده بود ، از سه بازیکن ریتینگ دار امتیاز کسب کرد
  • وانیا اصلاحی از تهران که تجربه لازم برای مسابقات آتی را کسب کرد
  • نیوشا ظفری یکتا موفق شد از سه بازیکن ریتینگ دار جدول امتیاز کسب کند
  • راشین کاکاوند نماینده دیگر قزوین که با وجود نداشتن ریتینگ موفق به کسب سه پیروزی بر بازیکنان ریتینگ دار جدول شد
  • حسنا حسینایی نماینده البرز که یک پیروزی برابر ریتینگ داران جدول بدست آورد
  • مهرسا دایری زاده نماینده بوشهردر اولین تجربه کشوری خود تجربه خوبی بدست آورد
  • تینا رضائیان نماینده با سابقه مازندران ، مسابقات را با یک پیروزی خوب آغاز کرد ، منتظر بازگشت با شکوه تینا در مسابقات آتی هستیم
  • زهرا پور منش دیگر نماینده بوشهر که از یک بازی از بازیکنان ریتینگ دار امتیاز کسب کرد
  • هیلیا بسطامی دیگر نماینده تهران که بهترین نتیجه خود را با یک پیروزی بر بازیکنان +1100 بدست آورد
  • محنا حسن بیگی از نمایندگان قزوین ;که دومین تجربه کشوری خود را بدست آورد
  • سارینا خدابنده لو از نمایندگان استان قزوین که تجربه مناسبی از مسابقات کشوری بدست آورد
  • سارا داوری نماینده استان قزوین ، بدون شک سارا جزو مدعیان قهرمانی سال اینده خواهد بود .

سکوی قهرمانی دختران 12 سال 1398


طبق قول قبلی به بررسی چند تن از بازیکنان رده 10 سال می پردازم (بیشتر نفراتی که می شناسم و حتما بازیکنان شایسته دیگری حضور داشتند که من شناختی از آنان ندارم)

  • ملیکا رحمانی قهرمان قزوینی مسابقات قبل از شروع مسابقات نیز بخت نخست محسوب می شد هرچند در این راه سختی هایی متحمل شد و بخصوص بنظر می رسد در دیدار با ترانه از تجربه خود استفاده کرد و عملا  سد قهرمانی از این پیروزی برداشته شد ، یکی از اتفاقاتی که خیلی دوست داشتیم محقق شود نبرد ترانه و عسل بود که بواسطه شرایط جدول محقق نشد
  • ترانه تقی زاده ، نوجوان شایسته البرزی که برای قهرمانی کمی تجربه کم داشت ، نتایج ترانه فوق العاده بود و کمی هم بدشانس بود و با وجود شکست در برابر ملیکا ، حتی اگر در بازی آخر عسل می توانست پیروز شود بازهم قهرمان می شد .
  • مائده یوسفیان نونهال خوشفکر اصفهانی به عنوان سومی دست یافت ، بالاترین پوئن شکنی جدول نشان از قدرت حریفان و شایستگی مائده دارد ، فکر کنم مائده جزو معدود نفراتی بود که با بیشتر مدعیان جدول نبرد داشت ، در حالیکه همه دنبال پیروزی عسل در دور آخر و محاسبه پوئن شکنی برای تعیین قهرمان بودند ، مائده بزرگی کرد و با پیروزی بر رقیب قدرتمند ، عنوان سومی را بدست آورد و معادله قهرمانی را ساده کرد
  • عسل ابراهیمی ، نایب قهرمان آسیا از گیلان در این مسابقات به عنوان چهارمی رسید ، نزدیکی رقابتها مانع از کسب عنوان توسط عسل شد و جزئیات بیشتری نمی دانم
  • دیبا سلیمانی از البرز آخرین بازیکنی است که براساس رده بررسی می کنم و در ادامه فقط چند تن از دوستان را بررسی می کنم ، ارزیابی دقیقی از بازی های دیبا ندارم اما نتایج دیبا عالی بود و حتی این شانس را داشت با پیروزی در دیدار آخر برروی سکو قرار گیرد .البته نباید از نظر دور داشته باشیم که دیبا قهرمان 8 ساله های کشور بود و کسب این نتایج مهر تاییدی بود بر شایستگی دیبا
  • روشا اکبری بازیکن خراسان رضوی که بعنوان نفر دوم مسابقات 8 سال و نفر چهارم آسیا پای به مسابقات گذاشت  و احتمالا  سال آینده از مدعیان جدی مسابقات خواهد بود
  • ترگل مروی از تهران شایسته ظاهر شد و تنها دو گام برای کسب افتخار کم آورد و برابر دو تن از خوبان مسابقات شکست خورد
  • نازنین زهرا شریفی مهر از تهران ، خانواده شریفی مهر همراه اصلی ما در این مسابقات بودند و نازنین زهرا در اولین مسابقات کشوری فوق العاده ظاهر شد و حتی موفق به متوقف نمودن قهرمان مسابقات شد .
  • عطرا عرب بازیکن خراسان ، قبل از مسابقات عطرا را بعنوان یکی از مدعیان مسابقات می دانستم (البته بعد از دو مدعی اصلی) ، عطرا نتایج درخوری در چند وقت اخیر کسب کرده بود ولی ظاهرا روز روزش نبود و در پایان دور ششم انصراف داد ، منتظر بازگشت پرقدرت عطرا هستم
  • فاطمه متانی از مازندران ، فاطمه برای بار سوم در مسابقات 10 سال حاضر بود و سال گذشته کارهای بزرگی کرد و کمی بدشانسی آورد ، ظاهرا فاطمه در این مسابقات هم شرایط بدی نداشت اما شرایط جدول و شرایط کاری اقای متانی باعث شد در پایان دور پنجم از جدول کناره گیری کند ، منتظر بازگشت قدرتمند فاطمه هم هستم.

سکوی قهرمانی دختران 10 سال 1398

یک بررسی کوچک از شرایط میزبانی و زمان برگزاری:

انتقادات زیادی از نحوه برگزاری مسابقات توسط هیئت شطرنج قزوین شد که با وجودیکه تقریبا درست بود اما شاید کاملا عادلانه نباشد اما مهمترین موارد که طی نامه ای هم توسط اکثر افراد امضا شد و قرار است به فدراسیون شطرنج برسد هرچند تمام صحبت ها بصورت حضوری به گوش آقای پهلوان زاده رسید ، مهمترین اعتراضات خانواده ها:

  • از منظر شرکت کنندگان سالن مسابقات مناسب برگزاری مسابقات کشوری نبود ، منظره زیبای اطراف که از  داخل سالن دیده میشد می تواند تمرکز بچه ها را بهم بزند ، هر کدام از والدین که قصد ورود و خروج بهر دلیلی را داشت می بایست از فضای پشت سر بچه ها عبور کند ، اصلا اگر کسی اشتباهی به طبقه 11 می آمد و وسط مسابقات شطرنج سر در می آورد خودش حسابی شوکه می شد 
  • آسانسور در حد فاجعه ، پیک مراجعه به شکلی بود که باید برنامه ریزی 10 دقیقه ای فقط برای آسانسور می کردیم از تکان شدید یکی از آسانسور ها و هنگ کردن دو آسانسور دیگر نمی شود به راحتی گذشت ، در یک دور از مسابقات بدلیل مشکل آسانسور ، بازی ها با 10 دقیقه تاخیر آغاز شد و چند تا از بچه ها تمام یازده طبقه را پیاده آمدند !!
  • زمان برگزاری مسابقات در فصی مدارس یکی از مواردی بود که البته در تمام مسابقات جاری بود و به هیات های شطرنج ارتباطی نداشت
  • طبیعی است که در مسابقات رده های سنی ، شرکت کنندگان از یک تا چند همراه داشته باشند ، حق طبیعی ما بعنوان همراهان ، داشتن مکانی مناسب جهت توقف بعنوان سالن انتظار هستیم ، فضای عمدتا در هم فشرده که در معدودی از ساعات بخاطر گرما و در ساعات دیگری بعلت سرما  امکان توقف در آن را نداشتیم شرایط سالن انتظار را ندارد
  • همانطور که گفته شد حق طبیعی ما داشتن سالن انتظار مناسب بود که طبیعتا زحمت آن با هیات شطرنج بوده است و اگر در این راه اسپانسری همکاری کرده باشد ، لطفی از طرف اسپانسر به خانواده ها نبوده بلکه به هیات شطرنج بوده است
  • نبود آب سردکن ! خانواده ها وبچه ها باید نوشیدنی لازم را از اسپانسر خریداری می کردند ، ضمن اینکه لزوم وجود یک بوفه ساده در این مکان احساس می شد ، کدام یک از مواد موجود در کافی شاپ مناسب استفاده بچه ها در حین مسابقه بود؟
  • یکی از انتقاداتی که خیلی از طرف خانواده ها مطرح شد و البته خودم خیلی به آن اعتقاد نداردم ، برگزاری مسابقه در استانی بود که خودش چندین بازیکن مدعی دارد ، خیلی ها از این موضوع ناراحت بودند ولی نظر من اینست که اشکالی نداردهیاتی که زحمت کشیده و بازیکنان خوبی پرورش داده است ، میزبانی مسابقات را برعهده بگیرد تا بتواند حمایت های لازم را داشته باشد ، همین که بازیکن در شهر خود و در کنار کلیه اعضا خانواده حضور داشته باشد ، مربیان در دسترس باشند و راهنمایی لازم را داشته باشند بزرگترین حمایت است و البته حتما مراقب این موضوع هستند که اشتباهی ناخواسته موجب تضییع حق آنان نشود ، البته من خودم شاهد یک اشتباه کوچک (شاید هم بزرگ) از طرف داوری بودم ولی موضوع دیگری توجه من را جلب نکرد ولی خوب بهرحال خانواده ها بسیار معترض بودند (نکته داوری این بود که در بازی یکی از بازیکنان مدعی میزبان با یک بازیکنان تقریبا ناشناخته سه بار تکرار وضعیت اتفاق می افتد ، پس از ادعای حریف داور اعلام می کند که وضعیت باید 5 بار تکرار شود مگر اینکه رقیب تساوی را قبول داشته باشد!!!  که البته قبول می نماید و بازی مساوی  اعلام می شود ، هر چند تکرار وضعیت برای دو طرف اجتناب ناپذیر بوده ولی  بازیکن کم نام و نشان از برتری مهره ای برخوردار بوده است و طبیعتا دلیلی بر حمایت از بازیکن میزبان وجود نداشته و احتمالا داور به قوانین آگاه نبوده (که البته اگر اینکونه باشد بسیار افتضاح است) و موضوع حمایتی در کار نبوده است که بخواهیم به آن خرده بگیریم)


اما در خاتمه لازم است از زحمات مسئولین و برگزار کنندگان مسابقات خصوصا آقای کربلایی که در امر اسکان همکاری زیادی داشتند و همچنین داوران مسابقات تشکر کنم ،قسمتی از انتقادات ناشی از میزبانی شایسته قزوین در مسابقات سال گذشته بود که توقع ها را بالا برده بود . امیدوارم تمام جمع شرکت کنندگان در مسابقات سال آینده هم حضور داشته باشند و دوستان جدید بهمراه دوستن قدیمی که غائب بودند جمع صمیمی تشکیل دهیم.