دنیای شطرنجی مهدیس
دنیای شطرنجی مهدیس

دنیای شطرنجی مهدیس

مسابقات شطرنج قهرمانی رده های سنی استان تهران دیماه 1399

باسلام و احترام خدمت همراهان گرامی و با آرزوی سلامتی برای شما

امیدوارم هرچه زودتر بیماری کووید 19 یا همون کرونا از بین بره و وقتی به هم می رسیم بگوییم چه خوب شد که روزهای بد کرونایی گذشت .دلمان برای بسیاری از دوستان تنگ شده و تو این مدت حتی نتونستیم یک دل سیر با خانواده خودمان باشیم و عزیزانمون رو در آغوش بگیریم . بازهم امیدوارم هر چه زودتر سلامتی به کل جهان برگرده.

بخاطر همین شرایط خاص ، هیچ مسابقه استانداردی در این مدت برگزار نشده و به همین دلیل مسابقات قهرمانی تهران هم قرار است بصورت آنلاین برگزار شود و زمان بازی ها 15 دقیقه ای برگزار می شود که طبیعتا راه دیگری هم نبود ، فقط ایکاش کمی زودتر برگزار می کردند . بخاطر تایم بازی ، برخلاف هر سال که دور به دور رده سنی که مهدیس حاضر می شد رو به تفصیل بررسی می کردیم ، فقط بررسی سبکتری خواهیم داشت تا ببینیم در مرحله دوم چه اتفاقی می افتد.

مسابقات طبق آیین نامه در دو مرحله برگزار می شود و مسابقات مرحله اول دختران 12 سال طبق آیین نامه اصلاحی در روز های شنبه و یکشنبه 20 و 21 دیماه انجام می شود . 

طبق لیستی که تا این لحظه اعلام شده ظاهرا 21 بازیکن در این رده ثبت نام کرده اند ، اسامی فعلا تکمیل نیست و همه رو نمی شناسم ، بالطبع انتظار حضور بازیکنان جدید هم وجود دارد .فارغ از میزان آمادگی بچه ها که با توجه به شرایط موجودقابل پیش بینی نیست ،  بنظر من جدول مسابقات بسیار بسیار هیجان انگیز خواهد بود ، فکر نکنم تا به حال در جداولی که مهدیس در سطح قهرمانی تهران شرکت کرده  جدولی با حضور این تعداد مدعی شکل گرفته باشه  و از بسیاری از نام ها به راحتی نمیشه گذشت ، بیش از 10 بازیکن مدعی قرارگیری روی سکوی نهایی حضور دارند و این یعنی اینکه چند بازیکن خوب حتی به مرحله دوم راه نخواهند یافت . البته چند نفر دیگر که در لیست های دیگر دیده ام و در این لیست نیست را هم به جمع مدعایان اضافه می کنم.

مهدیس ، نرگس ، ثنا ، تینا و سلاله در جدول پارسال این رده سنی حاضر بوده اند و شانس صعود برای خود متصور هستند ، از بچه هایی هم که سال گذشته در رده ده سال حاضر بوده اند و امسال به این رده آمده اند می شود به صبا ، رومینا ، ترگل ، یاسمن ، نازنین زهرا و وانیا به عنوان مدعیان جدی صعود اشاره کرد که تماما از شانس سکو نیز برخوردار هستند . حتی اگر لیست تغییر هم بکنه که حتما این اتفاق خواهد افتاد ، دیگر تا پایان روز اول مطلبی اضافه نخواهد شد ، تنها سه نکته ، اول اینکه امیدوارم براساس لیست بازیکنانی که باید ثبت نامشان تکمیل شود ، آیدا سادات صبری بازیکن دوست داشتنی قدیمی در جدول حاضر باشد ، دوم همچنان منتظر حضور آیناز در جدول هستیم . سوم اینکه تمام بازیکنان را نمی شناسم و حتی ممکن است بازیکن مطرحی باشد که من بخاطر آیدی های استفاده شده در برنامه نتونسته باشم تشخیص بدم و آخر اینکه تمام بازیکنان قدیم و جدید بازیکنان شایسته و قابل احترام هستند.


روز اول مسابقات

روز اول مسابقات مطابق انتظار پرهیجان و جذاب آغاز شد ، مهدیس در این روز 3 برد بدست آورد و مغلوب بازی خوب وانیا شد ، هر چند در سه بازی دیگر هم حریفان خوبی پیش رو داشت ، متاسفانه جدول بازی های دور به دور راحت در دسترس نیست و بررسی شرایط سخت است . برخلاف چیزی که در نظر داشتم که به کسانیکه موفق ظاهر شدند بپردازم ولی به خاطر موضوعی که اصلا قصد نداشتم در موردش صحبت کنم (امکان تقلب در بازی ها) ، صحبت زیادی نمی تونم داشته باشم ، از همان دور اول ، نقض قوانین توسط توسط یکی از بازیکنان قابل حدس بود ، تا جاییکه در دور سوم و در چت بازی،  استاد مانول به صراحت در مورد این موضوع اظهار نظر کردند . بنظر می رسد که سایت برگزار کننده بازی ها متوجه نقض قوانین شده اند و در قسمت آیدی بازیکن به این موضوع اشاره کرده اند ، البته برای من پوشیده است که این اقدام توسط سایت بصورت مستقل صورت گرفته است یا بواسطه اثبات این موضوع توسط هیئت و گزارش هیئت به سایت برگزاری مسابقات؟! با فرض اثبات موضوع حال سوالی که مطرح است اینکه اولا حق نازنین زهرا ، رومینا ، نرگس و وانیا چه خواهد شد؟! دوما بر هم خوردن عدالت در جدول چه می شود؟

بواسطه موضوع مطرح شده ، باید صبر کرد و پس از بررسی نهایی هیئت ژوری و رده بندی نهایی جدول در مورد بازیکنان صحبت کرد و متاسفانه این موضوع باعث میشه نتونیم به عملکرد خوب بازیکنانی چون وانیا ، یاسمن و ... بپردازیم . فردا در مورد جدول پایانی (بدون اعلام رسمی هیئت داوران مطلب خواهیم داشت) .


روز دوم مرحله مقدماتی

روز دوم با برگزاری سه دور دیگر پیگیری شد و مهدیس پس از دو برد برابر بازیکنان خوب جدول یاسمن و صبا  و در حالیکه صعود به مرحله دوم قطعی شده بود ، در دور آخر شکست خورد . واقعا در مورد جدول خیلی نمیشه صحبت کرد و ترجیح میدم نتایج نهایی را هیئت داوران اعلام کند تا پس از آن در خصوص نفرات راه یافته به دور نهایی ، اظهار نظر کنم ، اتفاقات روز اول که به روز دوم تسری پیدا کرد شگفت آور بود ، در گفتگو های خصوصی و تلفنی با دوستان ، من نظر شخصی خودم رو گفتم و در حالیکه تازه دور اول مسابقات به اتمام رسیده بود ، با یکی از دوستان تلفنی صحبت کردم و گفتم موضوع تخلف احتمالی رو حتما بررسی کنید . با توجه به اینکه سایت لایچس ، نسبت به درج پیام نقض قوانین اقدام کرد ، منتظر احقاق حق و بازگرداندن امتیاز بازیکن ها بودیم ولی در کمال تعجب این اتفاق نیافتاد و ادامه مسابقات با حضور کلیه نفرات پیگیری شد!!  بررسی بیشتر پس از اعلام قطعی نتایج. یعنی ممکنه بیش از یک نفر از 8 نفر ابتدایی به مرحله نهایی راه پیدا نکنند؟ نظر بدید لطفا


با عرض پوزش از دوستانی که منتظر تکمیل مطلب هستند ، بدلیل یک مسئله شخصی ،شرایط نوشتن مطلب در این روز ها رو ندارم.