دنیای شطرنجی مهدیس
دنیای شطرنجی مهدیس

دنیای شطرنجی مهدیس

مسابقات رده های سنی استان تهران 1396

باسلام . مسابقات قهرمانی رده های سنی تهران از فردا در سالن هیئت شطرنج تهران و سالن مسابقات فدراسیون شطرنج آغاز خواهد شد و انشالله مطابق سنوات گذشته به گزارش دور به دور رده سنی مهدیس (کمتر از 10 سال دختران) و احیانا 8 و 12 سال خواهم پرداخت .

نتایج مسابقات 10 سال دختران استان تهران 1396

 بقیه تصاویر در ادامه مطلب

 

رده سنی 8 سال دختران : نفرات حاضر در این جدول عمدتا بازیکنان با تجربه و قدرتمندی هستند ، رومینا قلی زاده ، صبا سوداچی ، سلاله رضایی ، آیدا سادات صدری و دیبا سلیمانی از سایرین شناخته شده تر هستند و البته سایرین هم بعضا سابقه مناسبی دارند . با وجودیکه در شطرنج و خصوصا رده های سنی پایینتر هر لحظه امکان ظهور یک پدیده وجود دارد اما با توجه به بررسی سوابق و مسابقات اخیر بنظر صبا از شانس بیشتری نسبت به سایرین برخوردار باشد ، قهرمان استان البرز و نفر سوم سال گذشته تهران از آمادگی مناسبی برخوردار است و احتمالا جزو مدعیان کشوری . رومینا هم سال گذشته بازیهای خوبی داشت و امسال هم در مسابقات استان گیلان جزو بالانشین ها بود . سلاله در مسابقات استان البرز نتایج درخور توانایی های خود بدست نیاورد و امیدوار به تکرار نتایج و بازیهای درخشان گذشته است . آیدا که از سه سال پیش همیشه در مسابقات قهرمانی تهران حضور فعالی داشته است تنها به این مسابقات بسنده کرده و من مسابقات زیادی از او ندیده ام ، کوچولوی بااستعدادی که در سال 93 با سن کمتر از 5 سال روی سکوی زیر 6 سال تهران قرار گرفت و امیدوارم با آمادگی بالا در مسابقات شرکت نماید . دیبا هم در مسابقات اخیر تهران و البرز حضور فعال و نتایج مناسبی داشته است .

رده سنی 10 سال دختران : مهدیس  برای اولین بار در این رده سنی شرکت می کند و امیدوارم موفق به انجام بازی های خوب بشه و نتایج خوبی هم بدست بیاره . در این راه باید با حریفان خوبی که در این جدول قرار دارند بازی کنه هرچند نباید از بازیکنان کمتر شناخته شده غافل شد . نفر اول این جدول سیمین حیدری بازیکن ناشناخته مدرسه شطرنج پیشگام است که تمام مسابقات قبلی را در مدرسه شطرنج خودو هیئت شمالشرق برگزار کرده و هیچ شناختی از او نداریم ، نفر دوم این جدول زهرا حمدالهی قهرمان سال گذشته همین رده سنی است ، مسلما زهرا با تجربه مسابقات جهانی و فینال قهرمانی کشور، بیشترین شانس را برای کسب مقام قهرمانی دارد . نفر بعد آیناز نجمی نیا بازیکن خوب تهران است که سال گذشته در عین بدشانسی و هم امتیاز با نفرات دوم و سوم از کسب سکوی زیر 8 سال بازماند . آخرین ریتینگ دار این جدول نرگس مهری بازیکن خوب مدرسه شطرنج تهران می باشد ، نرگس سال گذشته با وجود شایستگی  و بعلت عدم امکان حضور در دورهای ابتدایی نتوانست برروی سکو قرار گیرد و امیدوار به کسب نتایج درخور در مسابقات امسال است .در بین نفرات فاقد ریتینگ ثنا فخاری و ستایش حسن زاده بیشتر جلب توجه می کنند ، هرچند  ظهور یک پدیده بین سایر نفرات دور از ذهن نیست . ثنا فخاری از مدرسه شطرنج تهران نفر سوم سال گذشته 8 سال شانس قرار گرفتن برروی سکو را دارد . چهره شناخته شده غائب این رده سنی هم دنیز تقی زاده است .

رده سنی 12 سال دختران : دوستان و بازیکنان خوب شطرنجی در این رده بیشمارند و مطمئنا بازیهای جذابی در این جدول شاهد خواهیم بود ، بیش 10 بازیکن در این رده به دنبال کسب مقام خواهند بود ، البته با توجه به دوستی های موجود ، توجه ما بیشتر به نتایج ماهور ، سونیا ، ستایش ، آیدا ، ساغر ، ترلان و مهیاس است که امیدوارم همگی موفق باشند ، آرتمیس محجوب جزو بازیکنان شناخته شده این رده سنی است که در مسابقات شرکت ننموده است . 


دور اول : جدول دور اول این مسابقات اعلام شد . مهدیس در دور اول با مهره سفید به مصاف درسا کمالخانی خواهد رفت که از ایشان شناختی نداریم . در رده 8 سال و با توجه به نفرات شرکت کننده مسابقات بصورت دوره ای خواهد بود که جدول شکل عادلانه تری به خود خواهد گرفت هرچند با توجه به نزدیکی به مسابقات کشوری ، این شکل برگزاری بچه های حاضر در مسابقات کشوری را بیش از پیش خسته خواهد کرد ، در همین دور اول بازیهای حساسی خواهیم داشت ، دیبا سلیمانی با صبا سوداچی و سلاله رضایی با آیدا سادات صدری که مطمئنا این دو بازی در رده بندی نهایی تاثیر گذار خواهد بود .

مسابقات 12 سال نیز به شکل عجیبی حساس شروع خواهد شد ، میز یک ترلان با مهیاس و میز دو ستایش و ماهور ، دو رقیب و رفیق که سال قبل هم نبرد سختی برای قرار گرفتن روی سکو داشتند .  


مهدیس عباس زاده - درسا کمالخانی 

زهرا حمدالهی و آیناز نجمی نیا در میز های کناری


مسابقات دور اول برگزار شد و مهدیس موفق شد یک امتیاز اولین بازی خود را بدست آورد ، در میز یک رده سنی 10 سال بهار قشقایی موفق به پیروزی برابر حریف ریتینگ دار و نفر اول این جدول شد، با نتیجه به دست آمده چند احتمال وجود دارد ، اول اینکه بهار خانوم پدیده این مسابقات باشد ، دوم اینکه یک یک حادثه باعث رقم خوردن این نتیجه شده است ، حالت سوم خیلی هم می تواند ترکیبی از دوحالت اول باشید .  در سایر بازیها مطابق انتظار زهرا ، آیناز ، نرگس و ثنا برحریفان خود پیروز شدند . محدثه نیز با پیروزی بر آیدا محمودی یک امتیازی شد . پرستو نیز امتیاز اول را از قرعه استراحت کسب کرد .

در جدول 8 سال دیبا با پیروزی بر صبا شگفتی بزرگی  ایجاد کرد تا انتظار جدول جذابی را داشته باشیم . بازی حساس سلاله و آیدا با پیروزی سلاله خاتمه یافت ، امیدوارم این نتیجه ناشی از قدرت سلاله باشد و آیدای قدرتمندی در دورهای آتی داشته باشیم . رومینا هم با برد دور اول با صلابت آغاز کرد .

در جدول 12 سال هم بازی ها توام با جذابیت آغاز شد ، ماهور تنها بازیکنی بود که موفق شد بازیکن با ریتینگ بالاتر از خود شکست دهد و در این راه امتیاز کامل بازی از ستایش کریمی دوست عنوان دار خود که مسابقات به نام او نیز می باشد را بدست آورد.



قرعه کشی دور دوم برگزار شد و مهدیس در رده 10 سال به مصاف محدثه ابویی خواهد رفت که مطابق بازی اول برای ما شناخته شده نیست . بازی میز یک بین زهرا و ثنا شاخص ترین بازی این دور است ، آیناز به مصاف پرستو خواهد رفت که با توجه به استراحت دور اول حریف ناشناسی خواهد بود . نرگس با بهار که در حال حاضر شگفتی ساز این جدول است مصاف خواهد داشت .

قرعه کشی جدول 8 سال تا دور آخر مشخص است ، در دور دوم دو بازی مهم  برگزار می شود دیبا و سلاله به مصاف هم می روند و رومینا با صبا دیدار خواهد داشت .

در جدول 12 سال نیز به علت تعدد دوستان ، باز هم مصاف های خانوادگی را شاهد خواهیم بود ، در میز یک مهیاس شانس اول این جدول به مصاف سونیا می رود و ماهور با ساغر بازی خواهد داشت . سابقه دوستی خانواده کارگرزاده با دهقان نژاد به دوستی چهل ساله پدران محترم ماهور و ساغر مرتبط می باشد .

به امید کسب نتایج عالی .

بازیهای دور دوم (و البته دور سوم 8 سال) برگزار شد ، در رده ده سال مهدیس یک امتیاز دیدار با حریف خود را کسب کرد ، زهرا بر رقیب خوب خود ثنا غلبه کرد ، آیناز در مدت زمان کوتاهی بر حریف برتری یافت . سیمین حیدری با پیروزی بر ملیکا خسروی امیدهای خود را حفظ کرد . در میز4  بهار با نرگس مساوی کرد ، امتیاز بهار در برابر یکی از بازیکنان خوب این جدول او را به صف مدعیان اضافه کرد ضمن اینکه نباید فراموش کرد که در دور اول موفق به شکست سیمین شده بود .

مهدیس عباس زاده - محدثه ایوبی


دررده 12 سال مسابقات به گرمی دنبال می شود ، مهیاس و پرتو با قدرت به میزهای یک و دو تکیه زدند . با توجه به ریتینگ بازیکنان نتایج جالب توجهی در این دور رقم خورد .در میز سه حنانه محمدی 1026 با پریا قلی زاده 1320 مساوی کرد ، در میز 4 آیدا اردستانی 1065 بر ملیکا توحید نیا 1303 غلبه کرد. در میز 6 ماهور کارگرزاده  1032 در ادامه شروع قدرتمند خود بر دوست خود ساغر نژاد دهقان 1194 پیروز شد .

در رده 8 سال دو دور مسابقه برگزار شدو در مهمترین بازیهای دور دوم سلاله و صبا بر دیبا و رومینا غلبه کردند .و در بازی مهم دور سوم سلاله امتیاز کامل بازی با رومینا را بدست آورد .


قرعه کشی دور سوم برگزار شد و بازیهای مهم و حساسی را شاهد خواهیم بود . با تساوی نرگس ، پیش بینی های من غلط از آب درآمد و در میز یک شاهد بازی بسیار سخت و حساس مهدیس با زهرا حمدالهی خواهیم بود . یکی از مهمترین بازیهای این جدول که خیلی زود و در دورسوم باید شاهد آن باشیم  . در میز دو نرگس و آیناز دیگر  بازی مهم در تعیین نفرات برتر این جدول را برگزار خواهند کرد . بازی میز سه نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است ، ثنا که امروز در برابر مدعی اصلی قهرمانی نتیجه را واگذار کرد در برابر پدیده این مسابقات که با امروز با دوست صمیمیش مساوی کرد بازی خواهد داشت ، بی شک برنده این بازی نیز جزو مدعیان سکو خواهد بود. مصاف سیمین و صبا هم در این دور از بازیهایی خواهد بود که پیگیر نتیجه آن هستیم . 

در رده 12 سال مهیاس ، پرتو ، کیاناز ، ماهور و آیدا بدنبال ادامه روند موفقیت آمیز و سومین برد پیاپی خود هستند.

در رده 8 سال در دور چهارم یک بازی حساس در میز 5 بین بازیکن سه امتیازی جدول سلاله رضایی با صبا سوداچی 2 امتیازی برگزار خواهد شد (شاید مهمترین مسابقه این رده سنی) . سلاله با شایستگی تمام سه نفر از مدعیان این جدول را شکست داده است و تنها مصاف با صبا باقی مانده است . البته نباید از ترگل مروی نیز غافل بود که او نیز هر سه بازی قبلی خود را با امتیاز کامل ترک کرده است هر چند تا دور پنجم با هیچکدام از بازیکنانی که شناخته شده بودند بازی برگزار نخواهد کرد .

به امید موفقیت

مهدیس و زهرا قبل و بعد از مسابقه


بازی های دور سوم 10 و 12 سال و دور چهارم 8 سال برگزار شد ، در رده 10 زهرا موفق شد بر مهدیس پیروز شود ، همانطور که پیش بینی میشد بازی با زهرا بسیار سخت بود و قهرمان سال گذشته زیر 10 سال بر قهرمان سال گذشته زیر 8 سال غلبه کرد ، فارغ از نتیجه بازی که البته قابل پیش بینی هم بود ، بازی مهدیس (از نظر نوع تفکر ، زمان صرف شده و ...) شدیدا من را جهت شرکت در مسابقات کشوری دچار تردید کرد و احتمال حضورمان در مسابقات ساری کم شد ( 50 - 50) . در بازی میز دو  نرگس موفق شد بر آیناز پیروز شود . بازی میز سه با برد ثنا بر شگفتی ساز جدول پایان یافت . در میزهای 4 و5 سیمین و پرستو با پیروزی بر حریفان دو امتیازی شدند . در میز 6 ستایش حسن زاده با آیدا محمودی مساوی کرد ، ستایش همچنان می تواند از جمله بازیکنان خوب این جدول باشد . 

در رده 8 سال بازی ها برگزار شد و سلاله در حساس ترین دیدار بر صبا پیروز شد و این در حالیست که تنها دو یا سه دقیقه مانده به زمان مجاز تاخیر و با استرس فراوان بر سر میز حاضر شد و یکی از جدیترین رقبای خود را شکست داد . سلاله در راه دستیابی به قهرمانی تنها ترگل مروی را پیش رو دارد ، ترگل در این مسابقات هنوز با هیچکدام از مدعیان قهرمانی بازی نداشته است و این کار او را سخت می کند ، هرچند نتایج ترگل در مسابقات قبلی (نه در این مسابقات) نشان می دهد که می توان اورا نیز در زمره مدعیان تلقی کرد و نقص اطلاعات من بوده است .

در رده 12 سال مسابقات هر لحظه جذابتر می شود ، مهیاس ، پرتو و ماهور به سومین برد پیاپی دست یافتند و در ادامه جدول مدعیان در تعقیبشان هستند . ملیکا ، فاطمه ، ستایش ، مژگان ، ساغر، کیاناز ، آیدا و سونیای عزیز با 2 امتیاز همچنان مدعی محسوب می شوند ، کما اینکه نمی شود از پریا ، ترلان و حنانه نیز غافل بود.


قرعه کشی دور چهارم 10 و 12 سال دختران انجام شد ، در رده 10 سال مهدیس به مصاف پرستو نوش روان خواهد رفت .  در میز یک زهرا به مصاف نرگس می رود ،اهمیت این دیدار در جدول بر کسی پوشیده نیست .  در میز دو سیمین با آیناز بازی خواهد داشت . در میز 4 ثنا با دو امتیاز به مصاف آیدا 1.5 امتیازی می رود و در میز 5 ستایش و بهار بازی حساسی خواهند داشت چرا که در صورت عدم پیروزی از جرگه مدعیان خارج خواهند شد .

رده 12 هر شش میز اول حساس و نفسگیر خواهد بود و البته بیشترین توجه ما به مصاف دوستانه اما حساس ماهور و پرتو می باشد . ماهور امیدوار است در ادامه روند پیروزی های خود امتیاز دیگری از این مسابقه بدست آورد.

دور پنجم رده 8 سال که از قبل مشخص بود نیز برگزار می شود و حساس ترین بازی در میز 5 بین ترگل 4 امتیازی و آیدا 2.5 امتیازی است . این دیدار اولین بازی سخت ترگل با توجه به سابقه بازیکنان می باشد .

بازیهای دور چهارم رده 10 و 12 و دور پنجم و ششم رده 8 سال برگزار شد . مهدیس امتیاز بازی با پرستو نوش روان را بدست آورد و این در حالی بود که مهدیس در مقطعی از بازی ، بدلیل برتری حریف قصد تسلیم شدن داشته است . در میز یک زهرا بر نرگس غلبه کرد تا برتری خود در جدول را به اثبات برساند .آیناز با سیمین مساوی کرد . ثنا، آیدا را برد و ستایش و بهار مساوی کردند تا با توجه به شرایط جدول هنوز دارای شانس باشند.

مهدیس عباس زاده - پرستو انوشیروانی


در رده 12 سال ، تجربه پرتو باعث برتری بر ماهور شد تا نوار پیروزی هایش پاره شود . مهیاس نیز برد تا فردا بازی صدرنشینی را برگزار کنند.ستایش ، ساغر و سونیا بردند تا سه امتیازی شوند . در میز 5 هم کیاناز که دارای امید زیادی بود برابر آیناز حاضر نشد تا آیناز هم سه امتیازی شود.

رده 8 سال در دو دور برگزار شد و سلاله ، رومینا ، ترگل و صبا هر دو بازی امروز خود را بردند تا ترگل و سلاله با 6 امتیاز کامل ، اختلاف دو امتیازی با نفرات بعدی جدول ایجاد کنند ، بعید است قهرمان این رده جز سلاله و ترگل باشد. خیلی دوست داشتم که آیدا هم جزو مدعیان قرار می گرفت که متاسفانه از آمادگی لازم به دور است .


قرعه کشی دور پنجم برگزار شد ، در رده کمتر از 10 سال و در میز یک آیناز مصاف سختی با زهرا خواهد داشت ، در میز دو مهدیس و ثنا که در شیراز دوستی عمیقی ایجاد کرده بودند در بازی حساس با یکدیگر دیدار خواهند کرد .در میز سه سیمین با نرگس بازی خواهد داشت . جدول این گروه به نحوی است 5 بازیکن دو امتیازی این جدول هنوز می توانند به قرارگیری برروی سکو امیدوار باشند .

در رده 12 سال از قبل نیز مشخص بود مهیاس با پرتو جنگ صدرنشینی را برگزار خواهند کرد .در میز دو ستایش با آیدا بازی دارند و در میز سه ماهور با یکی از صمیمی ترین دوستان خود سونیا بازی سرنوشت سازی دارند . در میز 4 ساغر سه امتیازی به دنبال کسب برتری بر حنانه 2.5 امتیازی است تا از جرگه مدعیان دور نماند.

در رده 8 سال و با نتایج بدست آمده تنها بازی رومینا با ترگل جلب توجه می کند . 

به امید نتایج درخشان .


بازی های روز دوشنبه برگزار شد برگزار شد و دور پنجم رده های سنی 10 و 12 سال به اتمام رسید . در رده سنی 10 سال مهدیس امتیاز بازی با ثنا را بدست آورد . در میز یک زهرا در یک بازی طولانی بر آیناز پیروز شد ، طبق صحبت زهرا ، آیناز بازی درخشانی به نمایش گذاشته است .نرگس بر سیمین حیدری غلبه کرد. بهار و ستایش و پرستو با شکست حریفان سه امتیازی شدند و همچنان در جدول امیدوار می باشند .

مهدیس عباس زاده - ثنا فخاری


در رده 12 سال بازی های نفس گیری برگزار شد و تقریبا تمام بازی های حساس بیش از سه ساعت به طول انجامیدند . مهیاس و پرتو مساوی کردند تا نبرد قهرمانی همچنان حساس و پیچیده باشد . ستایش و ساغر بر آیدا و حنانه غلبه کردند و 4 امتیازی شدند ، ماهور و سونیا دقیقا سه ساعت و نیم بازی کردند و در نهایت به مساوی رضایت دادند .

در بازی جالب جالب رده 8 سال ترگل بر رومینا پیروز شدتا بطور قطع قهرمان از بین ترگل و سلاله مشخص گردد (اختلاف  2  امتیازی با نفرات بعدی)

قرعه کشی دور ماقبل آخر انجام شد ، در رده  10 سال و در میز 2 مهدیس با نرگس بازی حساس جهت کسب رتبه های برتر برگزار می شود . در میز یک زهرا با 5 امتیاز با پرستو انوشیروانی بازی خواهد کرد . سایر بازی های جدول بین بازیکنان 3 و 2.5 امتیازی از اهمیت لازم برخوردار است .

در رده 12 سال همه چیز در هم پیچیده است ، شاید بتوان مهیاس و پرتو را مدعی اصلی قلمداد کرد اما شرایط بنحوی است 6 نفر می توانند شانس قهرمانی داشته باشند ، طبیعتا متقاضیان کسب سکو بیش از این تعداد می باشند . بازی های 5 میز اول بیش از سایر بازیها جلب توجه می کند . 

در رده 8 سال بازی صبا و ترگل می توانست جالب باشد و البته هست اما با توجه به نتایج بدست آمده این بازی می تواند تاثیر زیادی روی تعیین قهرمان نداشته باشد ، ترگل در صورت عدم پیروزی در این بازی هم می تواند با برتری در بازی آخر برابر سلاله و بدلیل رویارویی مستقیم قهرمان شود.

به امید نتایج درخشان

مسابقات دور ماقبل آخر برگزار شد و رقابت در بیشتر رده ها همچنان وجود دارد و در تعدادی از رده ها نیز تکلیف قهرمان مشخص شده است .

مهدیس عباس زاده - نرگس مهری


تمام بازیکنان سفید هنوز نرسیده اند!


در رده سنی کمتر از 10 سال دختران ، مهدیس بر نرگس غلبه کرد ، زهرا بر پرستو پیروز شد و قهرمانی خود را مسجل کرد . ستایش بر ثنا پیروز شد تا با توجه به پیروزی آیناز ، ستایش تنها رقیب مهدیس برای کسب مقام دوم باشد .

رده سنی 12 سال نیز در دو بازی نفسگیر ، مهیاس بر ساغر پیروز شد و ستایش بر پرتو غلبه کرد تا هیجان این جدول به اوج برسد ، ماهور و سونیا نیز با پیروزی بر رقیبان خود همچنان امیدوار می باشند .

در رده 8 سال اولین شکست ترگل در برابر صبا رقم خورد و در سایر بازیها نتیجه تاثیرگذاری حاصل نشد . نکته عجیب این جدول غیبت دیبا در دو دور اخیر مسابقات است در حالیکه همچنان شانس کسب مدال داشت .


قرعه کشی دور آخر اعلام شد و در این سه رده سنی بازی های جالب و حساسی خواهیم داشت .

در رده سنی 10 سال مهدیس در دیداری مهم به مصاف ستایش خواهد رفت و در صورت کسب امتیاز به مقام دوم خواهد رسید و در غیر اینصورت ستایش دوم و مهدیس سوم خواهد شد . تکلیف قهرمان این مسابقات نیز مشخص شده است و زهرا حمدالهی از عنوان قهرمانی خود دفاع کرد و در بازی تشریفاتی به مصاف سیمین می رود . در صورت پیروزی مهدیس ، نفر سوم جدول 4.5 و یا حتی 4 امتیاز خواهد داشت و نفرات زیادی شانس دستیابی به این امتیاز را دارند ولی مسلما با پیروزی مهدیس شانس نرگس از همه بیشتر خواهد بود . در صورت تساوی مهدیس ، نفر سوم 4.5 امتیازی خواهد بود که فقط ستایش ، نرگس و آیناز امکان رسیدن به این امتیاز را دارند . اما و اگرهای این جدول بیش از اینهاست که بیشتر ورود نمی کنیم .

در رده 8 سال دیدار فینال گونه سلاله و ترگل را شاهد خواهیم بود .  تساوی در این دیدار حکم به قهرمانی سلاله و نائب قهرمانی ترگل و سومی صبا خواهد داشت . پیروز این دیدار قهرمان مسابقات می شود ، اگر ترگل برنده شود ، او قهرمان و سلاله و صبا نفرات بعدی خواهند بود و اگر سلاله پیروز شود ، صبا با پیروزی قابل پیش بینی دوم و ترگل سوم خواهد شد .

در این دو رده سنی 8 و 10 فقط یک نفر از افراد روی سکو مشخص نشده است(10 سال زهرا اول و مهدیس (دوم یا سوم) و 8 سال سلاله(اول یا دوم) ، ترگل(اول تا سوم) و صبا(دوم یا سوم) و فقط با نائب قهرمانی مهدیس ، جنگ برای سکوی سوم باقی مانده است . اما در رده 12 سال همه چیز در هم پیچیده شده است و از تفسیر و اما و اگر گذشته است

رده 12 سال : جنگ قهرمانی در میز یک برگزار می شود و برنده دیدار مهیاس با ستایش ، قهرمان این رده سنی می شود. بازی میز دو سونیا با پرتو و در میز سه ماهور با ملیکا که البته شانس سکو ندارد قرار می گیرد . در میز 4 ساغر با آیدا دیدار می کند و ساغر امیدوار به کسب نتایج دلخواه جهت قرارگیری بر روی سکو است (بعلت فرصت کم و پیچیدگی پوئن شکنی نمی تونم محاسبه داشته باشم)  اما 5 امتیاز که ساغر می تواند بدست آورد امکان ایستادن برروی سکوی دوم را هم دارد .

حالت کلی اول : پیروزی مهیاس که موجب قهرمانیش می شود ، ماهور ، پرتو و سونیا می توانند با پیروزی قطعا برروی سکو قرار گیرند . در حالتی خاص نیز (تساوی میز دو و عدم پیروزی ماهور) نفر دوم این جدول تنها 5 امتیاز خواهد داشت و ممکن است تعداد نفراتی که برای مقام های دوم و سوم وارد محاسبه پوئن شکنی شوند تا 5 نفر هم باشند.

حالت کلی دوم : تساوی میز یک : که بازهم حکم به قهرمانی مهیاس می دهد و نفر دوم این جدول قطعا 5.5 امتیازی خواهد بود و حداکثر نفراتی که برای دومی مبارزه می کنند ستایش ، ماهور و پیروز بازی سونیا و پرتو است . بازهم در حالت خاص نفر سوم می تواند 5 امتیازی باشد و مدعیان بی شمار .

حالت کلی سوم : پیروزی ستایش که حکم به قهرمانی نفر دوم کشور در رده ده سال می دهد .نفر دوم جدول 5.5 امتیازی است که تا سه نفر می توانند باشند.

خداییش خیلی پیچیده شد .

به امید نتایج درخشان .


مسابقات دور آخر برگزار شد و شاهد اشک ها و لبخند ها بودیم .

مهدیس عباس زاده - ستایش حسن زاده


در رده کمتر از 8 سال دختران ، سلاله موفق شد با شکست ترگل نهمین پیروزی پیاپی را بدست آورد و نفر اول جدول شود ، اما  دو جمله کوتاه در مراسم اختتامیه باعث شد که جام قهرمانی به سلاله داده نشود ، " بازیکنان استان البرز می توانند در مسابقات تهران شرکت کنند و جایزه نقدی را دریافت کنند اما مدال و حکم و جام نمی گیرند!! "دوباره و سه باره آئین نامه را مطالعه کردم ولی چنین موردی ندیدم ، ای کاش از ابتدا اجازه شرکت بازیکنان البرز داده نمی شد تا سلاله ها با خاطری مکدر سالن را ترک نکنند . واقعا اگر چنین تصمیمی گرفته شده بود که شاید هم اشتباه نباشد باید این موضوع صراحتا در آیین نامه قید شود تا در صورت شرکت افراد این موضوع با آگاهی صورت گیرد . در بعضی استان ها که اجازه شرکت از سایر استان ها را می دهند معمولا جایزه و حکم و ... فارغ از استان مربوطه داده می شود و تنها سهمیه استان است که به بالاترین بازیکن استان مربوطه داده می شود .  نمی دانم همین داستان در مورد صبا که در استان البرز به مقام اول رسید صدق می کند یا خیر؟! بعد از سلاله ، صبا به مقام دوم جدول رسید و به عنوان قهرمان تهران شناخته شد تا جایگاه سال گذشته خود را ارتقا دهد .ترگل جایگاه سوم جدول و نایب قهرمان تهران شد ، شکست در دور ماقبل آخر باعث تنزل مقام ترگل شد  و بدلیل شکست در بازی مستقیم برابر صبا ، پایین تر از او قرار گرفت . نفر بعد که به عنوان نفر سوم استان تهران شناخته شد رومینا قلی زاده بود که بالاتر از ترانه ، دیبا و آیدا قرار گرفت . شاید علت ترک جدول توسط دیبا که هنوز دارای شانس بود همان داستان استان البرز بود . جایگاه آیدا با آن استعداد درخشان جای شگفتی دارد ، دوری از مسابقات و تمرین باعث تنزل مقام آیدا شد.

رده 10 سال دختران ، زهرا که قهرمانی خود را مسلم کرده بود با پیروزی بر سیمین ، 7 امتیازی شد و جام قهرمانی را با شایستگی بالای سر برد . مهدیس با پیروزی بر ستایش حسن زاده به مقام دوم رسید تا به یکی از آرزو های حرص درآر خود برسد (کسب مدال نقره که البته یک مرتبه در مسابقات داخلی مدرسه شطرنج تهران بدست آورده بود ولی جام نه!) ، البته بازی های انجام شده در مسابقات چنگی به دل نزد تا حدی که  از شرکت در مسابقات کشوری منصرف شدیم که با صحبت دوستان و صرفا جهت تفریح و کسب تجربه در مسابقات ساری ثبت نام کردیم . به این ترتیب نوار قهرمانی های مهدیس در استان تهران پاره شد و بعد از سه قهرمانی به مقام دوم بسنده کرد تا در 4 سال گذشته مهدیس و زهرا هرکدام با سه قهرمانی و یک مقام دوم از جایگاه مناسبی برخوردار باشند ، تنها مقام دوم هر دو بازیکن در زمان همگروهی با یگدیگر بوده که یک بار مهدیس و یک باز هم زهرا بالاتر قرار گرفته است (هر چند برتری فنی زهرا نسبت به مهدیس در طول این مدت بر کسی پوشیده نیست) . با پیروزی مهدیس ، نرگس و آیناز می توانستند با کسب پیروزی با 4.5 امتیاز مدعی باشند که با از دست دادن نتیجه ، از کورس مدعیان خارج و نرگس به مقام سوم رسید تا جبران سال گذشته شود . بچه ها در رده های سنی پایین (بجز حرفه ای های کشوری) بازی یکنواختی ندارند ، چه بسا آیناز در صورت تکرار بازی درخشان با زهرا ، می توانست جایگاه دومی مهدیس را نیز بخطر بیاندازد . 

گرفتن مدال از دست مادر و برادر


رده سنی 12 سال دختران : اوج حساسیت را در این رده شاهد بودیم و نفرات برتر با کمترین اختلاف شناخته شدند ، در میز اول مهیاس که با کسب امتیاز می توانست به قهرمانی برسد ، به مساوی با ستایش بسنده کرد و قهرمانی خود را جشن گرفت . پرتو و ماهور با پیروزی بر حریفان 5.5 امتیازی شدند تا بهمراه ستایش که با نتایج خوب پس از شکست برابر ماهور خود را به جرگه صدرنشینان اضافه کرده بود مدعی مقام های دوم تا چهارم باشند که در این میان پرتو دوم و ستایش سوم شدند و ماهور دوست داشتنی با وجود بازی های عالی به مقام چهارم بسنده کرد ، این سه در مصاف با یکدیگر هر کدام یک برد بدست آورده بودند و در پوئن شکنی سونه برگر این رده بندی حاصل شد . اگر بچه های سایر میزها می دانستند که نتایج بازیهایشان تا چه حد می تواند بر روی رده بندی نهایی تاثیر گذار باشد با جدیت بیشتری به مسابقات می پرداختند . در این راه بازیکنان ، حریفانی داشتند که باعث کاهش پوئن شکنیشان شد . یکی از رقبای ستایش خیلی زود از جدول کنار کشید و هیچ امتیاز مثبتی به ستایش اضافه نکرد ، چه بسا با فقط بدست آمدن دو امتیاز توسط ایشان ستایش به جایگاه دوم می رسید . اوج بدشانسی نصیب ماهور شد که فقط با 0.25 پوئن شکنی کمتر به مقام سوم نرسید . ماهور دوست داشتنی ما با روابط عمومی عالی ، با بسیاری از بازیکنان این جدول و جداول دیگر دوستی نزدیکی دارد ، ولی نتایج بدست آمده توسط دوستان او باعث کوتاه ماندن  دستش از جام شد . اگرها بسیار است ، اگر در میز یک مهیاس پیروز می شد (البته هر دو بازیکن دوست ماهور هستند) ، اگر دوستان ماهور در میز دو مساوی می شدند یا سونیا می برد ماهور دوم می شد . با کوچکترین تغییری در سایر نتایج جدول که عمدتا مساوی  بود (و یک عدم حضور) جایگاه ها می توانست تغییر کند .مهم تلاش ستودنی ماهور بود که کسانی که این جدول را تعقیب می کردند شگفت زده کرد و 118 واحد ریتینگ کسب کرد و مجموعا این ماه نزدیک 200 واحد ریتینگ گرفت .

سال گذشته اشاره شد که در کشورهای صاحب سبک ، تمام نفرات بعد از نفر سوم که هم امتیاز با او باشند بعنوان سوم مشترک شناخته می شوند که بنظرم لزوم انجام تغییرات و اعمال این قانون در رده های سنی احساس می شود ، در مسابقات سال 93 دختران 6 سال کشور مهدیس از این داستان متضرر شد(در حالیکه اشتباهات جدولی هم دخیل بود وگرنه رتبه سوم بدست می آمد) در مسابقات سال گذشته آرتمیس (که استاد محجوب تشخیص دادند دخترشان از استرس مسابقات اینچنینی دور باشند)  ، امسال هم که ماهور . این موضوع به وفور در جداول رویت می شود و می توان با یک تدبیر مناسب انگیزه بچه های رده های سنی را افزایش داد .

 تمام این اتفاقات از شایستگی هیچکدام از بچه ها در همه رده های سنی کم نمی کند ، به امید موفقیت روز افزونشان


تصاویر خیلی زود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد